عصر خودرو

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد؛

فعالان اقتصادی در انتظار راه اندازی بازار آتی ارز

عصر بازار- عضو شورای عالی بورس گفت: در جلسه قبل شورای عالی بورس، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند در همه جلسات که با فعالان بازار، صادرکنندگان و واردکنندگان داشتنه اند، موضوع نوسان نرخ ارز و پوشش آن مطرح می شود و نهایتا نتیجه راه اندازی معاملات مشتقه ارز به کجا ختم شد.

فعالان اقتصادی در انتظار راه اندازی بازار آتی ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: بانک مرکزی موافق راه اندازی معاملات مشتقه ارز است، اما با پیش شرط هایی آغاز به کار این بازار مالی بر پایه ارز را به تاخیر انداخته که براساس بررسی های کارشناسی، نیازی به پیش شرطی همچون یکسان سازی نرخ ارز نیست.

    محسنی ادامه داد: نیازی نیست که صبر کنیم تا پیش شرط های مورد نظر بانک مرکزی تحقق یابد و ما می توانیم زودتر معاملات مشتقه ارز را راه اندازی کنیم.

    وی تاکید کرد: در جلسه قبل شورای عالی بورس، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند در همه جلسات که با فعالان بازار، صادرکنندگان و واردکنندگان داشتنه اند، موضوع نوسان نرخ ارز و پوشش آن مطرح می شود و نهایتا نتیجه راه اندازی معاملات مشتقه ارز به کجا ختم شد؛ از این رو امیدواریم که بانک مرکزی در این خصوص اقدام کرده و به زودی شاهد راه اندازی معاملات مشتقه ارز باشیم.

    وی همچنین گفت: سازمان بورس و بورس کالا آمادگی خود برای راه اندازی معاملات مشتقه ارز را اعلام کرده اند و در این زمینه کار ناتمامی نمانده است و تنها برای راه اندازی معاملات، منتظر بانک مرکزی هستیم.

    محسنی در پاسخ به این پرسش که چرا برای راه اندازی معاملات آتی ارز، نیازی به یکسان سازی نرخ ارز نیست؟ گفت:  در حال حاضر ما معاملات آتی سکه را با حجم و ارزش قابل توجهی در بورس کالای ایران داریم و قیمت سکه براساس نرخ ارز و طلای جهانی  مشخص می شود؛ به این ترتیب در شرایطی که نرخ ارز یکسان نشده، بهای سکه در معاملات آتی براساس نرخ ارز آزاد و به شیوه ای منطقی کشف می شود و به همین شیوه می توان معاملات آتی ارز را برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز راه اندازی کرد.

    عضو شورای عالی بورس در خصوص راه اندازی معاملات تالار مجازی بازار مشتقه در بورس کالا گفت: با شبیه سازی بازار واقعی، افراد می توانند مشابه بازار واقعی کار کنند و با معاملات آشنا شوند و آماده شوند تا با اطلاعات کافی وارد معاملات واقعی شوند.

    وی همچنین با اشاره به پیشی گرفتن ارزش بازار مالی بورس کالا با راه اندازی اوراق سلف، آتی و ... از معاملات بازار فیزیکی گفت: توسعه بازار مالی در بازار سرمایه می تواند در توسعه اقتصاد کشور مفید باشد که بورس کالا در این زمینه موفق عمل کرده است.

    وی در ادامه گفت: در کشورهای دیگر بورس های کالایی، بورس های کاغذی هستند و حجم مالی آنها معاملات بالایی را تشکیل می دهد، مخصوصا معاملات مشتقات در بورس کالا می تواند در این زمینه بسیاری از نیازهای فعالان اقتصادی را برآورده کند؛ چرا که مشتقات می توانند پوشش ریسک داده و ابزارهایی برای پوشش ریسک به وجود بیاورند، در زمینه های مختلف ریسک نوسان قیمت کالا، طلا و ریسک نوسان نرخ ارز برای فعالان اقتصادی حائز اهمیت است و باید برای توسعه هر چه بیشتراین بازارها تلاش کرد.

    براساس این گزارش، از جمله انتقادهای فعالان اقتصادی کشور، نگرانی از نوسان های نرخ ارز است که شرایط بی ثباتی را برای معاملات مالی و خرید های ارزی ایجاد می کند، اما با راه اندازی بازار آتی (مشتقه) نگرانی سرمایه گذاران از نوسان های احتمالی نرخ ارز در ماه های آتی برطرف می شود.

    برچسب ها