عصر خودرو

وزیر نفت مطرح کرد:

معافیت مالیاتی درازمدت برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

قیمت بالای خوراک در بلندمدت به ضرر است

عصر بازار- وزیر نفت با تاکید بر این‌که قیمت بالای خوراک در درازمدت به ضرر است، از معافیت مالیاتی درازمدت در سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داد.

معافیت مالیاتی درازمدت برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که تصمیم نظام برای جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران اتخاذ شده، اظهار کرد: آینده صنعت پتروشیمی روشن است و با به ثمرنشستن برجام در مرحله‌ جهش جدید هستیم. سال گذشته با تامین خوراک بیشتر و برداشتن برخی از سدها در تولید کل و صادرات 10 درصد رشد وزنی صورت گرفته است.

    وی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی از صنایع پیشتاز در رشد اقتصادی کشور است، افزود: تا پایان دولت یازدهم محصولات پتروشیمی هشت میلیون تن افزایش یافته و می‌یابد و این روند افزایشی در سال 1396 ادامه خواهد یافت.

    وزیر نفت با تاکید بر این‌که دولت در صنعت پتروشیمی نقش متصدی ندارد، ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این دولت نقش راهبردی در توسعه امور زیربنایی، شناسایی مناطق مستعد، معرفی ظرفیت سرمایه‌گذاری و غیره را برعهده دارد.

    زنگنه با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین بحث‌های صنعت پتروشیمی تامین خوراک است، تصریح کرد: در منطقه هیچ کشوری به اندازه ایران خوراک برای توسعه ندارد. ایران دارای بزرگ‌ترین ذخائر گاز دارای رتبه چهار ذخائر نفت و نخستین دارنده ذخائر هیدروکربوری است. خوراک عمده برای پتروشیمی یا تامین شده یا در دست اجرا قرار دارد.

    وی افزود: برای نخستین بار در این دولت طرح‌هایی با هدف تامین خوراک پتروشیمی تعریف و اجرا شد و تصمیم گرفتیم طرح‌هایی را اختصاصا برای تامین خوراک در نظر بگیریم و در این راستا توسعه مخازن گازی در میادین اهواز و مارون و غیره در نظر گرفته شده است.

    وزیر نفت با تاکید بر این‌که آینده عرضه نفتا در عسلویه بی‌نظیر است، ادامه داد: در پالایشگاه سیراف 480 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید می‌شود که این میزان سالانه 11 میلیون تن است. قیمت‌گذاری پروپان، بوتان و غیره نیز صورت گرفته است.

    زنگنه با بیان این‌که تمرکز منابع کوتاه‌مدت آینده درازمدت ما را تضمین نمی‌کند، توضیح داد: گاهی برای کاهش قیمت خوراک فشار وارد می‌شود اما این موضوع در آینده به ضرر ما است. الان قیمت خوراک طوری است که رقابت وجود دارد.

    وی در ادامه با اشاره به واگذاری مالکیت و اجرای طرح‌ها به بخش خصوصی و عمومی، اظهار کرد: NGL2400، 3200، 3100، اتان‌گیری مجموعه پارسیان و غیره از طرح‌هایی است که به بخش خصوصی و عمومی واگذار شده است. گازهای فلر نیز با قیمت تقریبا رایگان نیز در اختیار متقاضیان قرار داده شده است.

    وزیر نفت با بیان این‌که حدود 40 میلیارد دلار طرح در برنامه ششم توسعه برای پتروشیمی تعیین شده است، تاکید کرد: برای تامین این حجم از منابع به استفاده از منابع خارجی نیاز داریم که این منابع خارجی یا باید به شکل سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع باشد که ما این شیوه را ترجیه می‌دهیم یا باید به شیوه پرداخت تسهیلات مالی صورت گیرد. به‌طور کلی دولت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در پتروشیمی استقبال می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری از عسلویه و بندر امام خمینی (ره) بازدید داشته باشند. معافیت مالی درازمدت از مزایای مهم سرمایه‌گذاری در پتروشیمی است.

    زنگنه در ادامه به نقش دولت در آینده پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود تعداد زیادی نیروی تحصیلکرده در کشور باید اشتغال ایجاد شود. هر بخشی باید به اندازه خود برای ایجاد اشتغال تلاش کند. البته منظور من اشتغال واقعی است نه استخدام تحت فشار.

    وی ادامه داد: دولت به گسترش مالکیت عمومی در حوزه پتروشیمی اعتقاد دارد. مردم باید در سطوح وسیع‌تری احساس مشارکت داشته باشند و این موضوع باید با ابزاری بیش از بورس و عرضه سهام انجام شود.

    وزیر نفت با اشاره به وظیفه شرکت ملی پتروشیمی توضیح داد: وظیفه شرکت ملی صنایع پتروشیمی کمک به ساخت زیربنا، احداث خطوط خوراک‌رسان، آماده‌سازی منطقه جدید در بندر امام خمینی (ره) و احیای شرق عسلویه است.

    زنگنه با انتقاد از این‌که پروژه تبدیل گاز طبیعی به متان صورت نگرفت، گفت: یکی از مواردی که باعث نارضایتی من می‌شود این است که نتوانستیم طی چهار سال علی‌رغم تلاش‌ها از تکنولوژی جدیدی که وجود داشت و آن تبدیل گاز طبیعی به متان یا انواع الفین بود استفاده کنیم. ایران یکی از وسیع‌ترین شبکه‌های گازرسانی در جهان را دارد و هدف دولت توسعه این واحدها است و تخفیف نزدیک به 20 درصدی برای این واحدها در نظر گرفته شده است اما هنوز نتوانستیم هیچ واحدی درون ایران ایجاد کنیم.

    وی با تاکید بر این‌که باید به زنجیره پایین‌دستی صنایع پتروشیمی توجه شود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بزرگی در این بخش انجام شده اما بخشی از آن هنوز فعال نیست. 13 میلیون تن اتان و حدود 14 میلیون تن بوتان و پروپان از فازهای پارس جنوبی تولید می‌شود. در زمینه‌ی تولید نفتا نیز خوراک موجود است و میزان NGL به بالای 10 میلیون تن می‌رسد.

    برچسب ها