عصر خودرو

خلاصه بازار در هفته آخر فروردین؛

نشانه‌های شروع رشد دیده شد

محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

عصر بازار- آغاز به کار همزمان بازار سرمایه در هفته گذشته با افتتاح دهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه، بازار هفته گذشته را تحت تاثیرات مثبت خود قرار داد. به این ترتیب صحبت‌های مسئولان در حاشیه افتتاح نمایشگاه و در طول برگزاری نمایشگاه سیگنال‌های مثبتی را به فعالان بازار مخابره می‌کرد که نویدبخش اتفاقات مثبت در بدنه بازار سرمایه کشور است.

نشانه‌های شروع رشد دیده شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، بازار سرمایه در حالی هفته کم نوسان و نسبتا رو به رشدی را پشت سر گذشت که شاخص کل بورس تهران کار خود را با 78 هزار و 230 واحد در ابتدای هفته، آغاز کرد و در انتهای هفته با 78 هزار و 651 واحد هفته را به پایان رساند که این حکایت از رشد 421 واحدی شاخص دارد. ارزش معاملات نیز شرایط مطلوبی داشت و بین 200 تا 500 میلیارد تومان نوسان می‌کرد که نشان دهنده ورود نقدینگی به بازار است. ارزش کل بورس نیز در هفته گذشته 3 میلیون و 282 هزار و 219 میلیارد ریال بود.

    سایپا لیدر بازار

    از گروه‌هایی که هفته گذشته را پرقدرت شروع کردند، می‌توان به گروه خودرو اشاره کرد که با حرکتی شارپ، در روز اول هفته، توجهات را به خود معطوف کرد، اما از روز دوم هفته، وارد فاز اصلاحی شد. به طوری که شاخص گروه خودرو، اول هفته را با 19 هزار و 217 واحد شروع و در آخر هفته 19 هزار و 247 واحد را لمس کرد و با 30 واحد افزایش در هفته گذشته به کار خود پایان داد. در این گروه، گروه خودرو سازی سایپا همچنان نقش لیدری را ایفا می‌کند و به نظر می‌رسد از نظر تکنیکالی، قابلیت رشد و ورود به موج سوم صعودی را دارد. بقیه نمادهای گروه نیز شرایط تقریبا مشابهی را تجربه کردند.

    پالایشی‌ها آرام

    گروه پالایشی هفته گذشته را آرام شروع کرد و با نوساناتی محدود و گاهی رو به بالا به صورت رشدی ادامه داد که پرقدرت‌ترین روز این گروه را می‌توان دومین روز هفته در نظر گرفت. به طوری که برخی از نمادهای گروه در آن روز، صف خرید را نیز تجربه کردند. در انتهای هفته، نمادهای گروه مجددا وارد فاز آرام ابتدای هفته شدند و در نهایت شاخص گروه در ابتدای هفته 206 هزار و 630 واحد و در انتهای هفته به 214 هزار و 524 واحد رسید.

    بانکی‌ها بدون تنش

    اما از گروهی که چند وقتی است در حالت رکودی به سر می‌برد، گروه بانکی است که هفته گذشته را نیز در فضایی کاملا آرام و بدون تنش و هیجان سپری کرد تا همچنان به حالت رکودی خود ادامه دهد. گروهی که به جرات می‌توان گفت در گذشته‌ای نه چندان دور، جزو پرقدرترین گروه‌های بازار سرمایه بود و بخش اعظمی از ارزش معاملات به این گروه اختصاص داشت. اما در این روزها از حال و روز مناسبی برخوردار نیست. این گروه نیز هفته گذشته را بدون تحرک خاصی سپری کرد.

    پتروشیمی سنگین

    گروه پتروشیمی نیز هفته خوبی را پشت سر گذاشت، بسیاری از شرکت‌های فعال در این گروه رشد قیمتی را تجربه کردند. اما از آنجائی که شرکت‌های فعال در این گروه، تعداد بالایی دارند و نمادهای شیمیایی نیز در این گروه قرار دارند، شاخص این گروه به سختی حرکت می‌کند. در کل، شاخص گروه پتروشیمی در ابتدای هفته 4 هزار و 700 واحد بود که در انتهای هفته نیز 4 هزار و 735 واحد را لمس کرد. از طرفی دیگر، تعیین فرمول نرخ خوراک برای این گروه بسیار اتفاق مناسبی بود که شفافیت را برای شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی به ارمغان آورد و نمادهای این گروه را از بلاتکلیفی خلاص کرد.

    گروه قند و شکر  با لیدری قثابت

    گروه قند و شکر نیز به روند افزایشی خود که در هفته‌های گذشته آغاز کرده بود، ادامه داد و قثابت با حجم‌های مناسبی که معامله کرد، لیدری گروه را برعهده گرفت و توانست مقاومت چند ساله خود که قیمت 1400 ریال بود را بشکند و وارد روند صعودی شود.

    آپ پررونق

    گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن نیز حرف‌هایی برای گفتن داشت و این گروه با لیدری آپ هفته پرهیجانی را سپری کرد. شرکت‌های فعال در این گروه پتانسیل‌های بالایی را برای رشد در خود دارند که در طول سال جاری نیز قابلیت تعدیل سود اعلامی را در دل خود جای داده اند.

    در کل می توان هفته گذشته را اینگونه خلاصه کرد که بازار سرمایه حرکت صعودی را که آغاز کرده بود در هفته گذشته نیز ادامه داد و امید است با ادامه این حرکت شاهد رونق بازار باشیم که در نهایت این رونق خود را در اقتصاد کشور به تصویر بکشد.
     

    برچسب ها