عصر خودرو

دو عامل سبز شدن بورس

عصر بازار- از ابتدای سال‌جاری تاکنون، شاخص کل بورس تقریبا ۲ درصد رشد کرده است.

دو عامل سبز شدن بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از جهان اقتصاد, شاخص کل هم‌وزن نیز بیش از 7/ 8 درصد رشد نشان داده است و فعالان بازار سهام سودهای قابل‌قبولی از این بازار به دست آورده‌اند. عمده این رشد ها در یک ماه اخیر محقق شده است که علت آن انتخابات ریاست جمهوری است. افزایش شاخص بورس با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری قابل پیش بینی بود و به نظر می رسد این رشد تا پایان انتخابات ریاست جمهوری ادامه یابد.

     از دیگر عوامل رشد بازار سرمایه نزدیک شدن به فصل مجامع است. برخی فعالان بازار برای دریافت سودهای نقدی و برخی دیگر به منظور استفاده از افت قیمت‌های تئوریک سهم‌ها در هفته‌های باقی مانده تا برگزاری مجامع، در هفته‌های آینده خریدار بالقوه در بازار سهام خواهند بود. اگرچه انتظار نمی‌رود شرکت‌ها مجامع درخشانی را در سال جاری برگزار کنند و انتظار تقسیم سودهای بالا چندان منطقی نیست، اما استفاده از سهم‌های رقیق شده با تقسیم سود، قاعدتا برای فعالان بازار جذاب است.

    هفته سبز بازار سرمایه

    در پایان معاملات هفته منتهی به 30 فروردین ماه 96،  شاخص کل با 7 / 0 درصد افزایش روبرو شد. بدین ترتیب در پایان معاملات هفته منتهی به 30 فروردین ماه 96، شاخص کل با 519 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 78651 واحد رسید.

    شاخص بازار اول با 70 واحد افزایش به رقم 54929 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 2763 واحد افزایش عدد 172393 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با   128  /  0  درصد کاهش و  63 /  1 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

    در 5 روز کاری چهارمین هفته سال 96، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 16451 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 51  درصد افزایش یافته است.

    در ضمن تعداد 6222 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 464 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 21 درصد و  24 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

    براین اساس تعداد 2 میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش بیش از 2000 میلیارد ریال معامله شد.

    این درحالی است که تعداد 12 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 143 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و  به ترتیب با 37 درصد و 35 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

    برچسب ها