عصر خودرو

احتمال افزایش احتیاط سهامداران

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران فروردین ماه سال ۹۶را با ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی به پایان برد تا در نخستین ماه سال نمره قبولی بگیرد.

احتمال افزایش احتیاط سهامداران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بورس تهران در فروردین با معدود روزهای منفی تصویری متفاوت از سال 95را به نمایش گذاشت. با وجود این درهفته جاری بورس اوراق بهادار در حالی فعالیت خود را از سر می‌گیرد که انتخابات ریاست جمهوری وارد فاز جدیدی شده و با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده کشور وارد فضای انتخاباتی خواهد شد.در این شرایط بحث رقابت انتخاباتی و ارائه برنامه‌های کاندیداها در مورد شرایط اقتصادی دارای اهمیت جدی است. در بازار سرمایه همچنین نگاه معامله‌گران به تفاوت‌های سیاست‌های اقتصادی کاندیداها خواهد بود، از این رو انتظار افزایش احتیاط معامله‌گران در این هفته وجود دارد. روز چهارشنبه معاملات بورس تهران در شرایطی همچنان مثبت بود که در آن اکثر نمادهای معاملاتی با رشد قیمت همراه بودند، به‌گونه‌ای که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات چهارشنبه با افزایش 311 واحدی در رقم 78 هزار و 651 واحد ایستاد. در معاملات روز چهارشنبه در گروه غذایی نماد شهد خوی برای اعلام تعدیل سود متوقف شد. شهد خوی در گزارش خود با تعدیل 39درصدی سود هر سهم را 802ریال اعلام کرد که در 6 ماهه 115درصد این رقم را محقق کرده است.

    در این گروه، شکر شاهرود نیز به دلیل ابهام در صورت‌های مالی متوقف شد. روز چهارشنبه بازار شرایط پر ترافیکی را در بازگشایی نمادها داشت و 11نماد در بورس و فرابورس بازگشایی شد. در مهم‌ترین‌ مورد، سیمان دورود با تعدیل سود از 217ریال زیان به 133ریال سود و همچنین فنر‌سازی خاور با افزایش زیان از 150ریال به 216ریال، مس باهنر با افزایش سود از 485ریال به 584ریال و پشم شیشه افزایش سود از 324ریال به 572ریال قرار داشتند. روز چهارشنبه سیمان دورود با رشد چشمگیر 18 درصدی و باقیمت 102 تومان بازگشایی شد. در گروه هلدینگ‌ها تفاهم‎نامه همکاری با هدف مطالعه چهار میدان نفتی و گازی، صبح چهارشنبه، ٣۰ فروردین ماه بین غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‎گذاری غدیر امضا شد. به گزارش «ایلنا» بر مبنای این تفاهم‎نامه همکاری، شرکت سرمایه‎گذاری غدیر ٦ ماه فرصت دارد نتایج مطالعات خود روی میادین نامبرده را به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد. تفاهم‎نامه مطالعاتی برای میدان‎های نامبرده پیش از این با شرکت‎های دیگری نیز امضا شده است که از جمله آن می‌توان به امضای تفاهم‎نامه همکاری با شرکت شل با هدف مطالعه میدان کیش و تفاهم‎نامه همکاری با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد با هدف مطالعه میدان‎های سپهر و جفیر اشاره کرد.

    در گروه فلزی، بهای فلزات در بازار جهانی اندکی بهتر شده و بهای مس به 5هزار و 634دلار در هر تن رسید. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 628دلار و 2هزار و 170دلار در هر تن گزارش شده است.در گروه فلزی مدیر پذیرش بورس از عرضه 10 درصد فولاد کاوه جنوب کیش در قبل از انتخابات خبر داد و مدیران آن آخرین وضعیت این شرکت 700 میلیارد تومانی را اعلام کردند. این شرکت اوایل بهمن سال گذشته به‌عنوان پانصد و هفتمین شرکت در بازار اول معاملات بورس اوراق تهران درج و آماده عرضه اولیه 10 درصد سهام (700 میلیون سهم) شد. اسماعیل درگاهی مدیر اداره پذیرش بورس اوراق بهادار تهران با اعلام اینکه فولاد کاوه جنوب کیش از جمله شرکت‌های تکنولوژی‌محور استان هرمزگان و آینده‌دار بازار سرمایه خواهد بود، گفت: عرضه 10 درصد از کل سهام «کاوه» جزو اولین عرضه‌های اولیه امسال و قبل از انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد. وی علت عدم عرضه اولیه سهام شرکت «به‌پرداخت ملت» در اواخر سال گذشته را ناشی از اختلاف در قیمت‌گذاری و مفروضات سهامدار عمده در نحوه کشف قیمت اعلام کرد.

    علی دهاقین مدیرعامل «کاوه» هم با اشاره به اینکه این شرکت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بنیاد مستضعفان است، گفت: این شرکت فولادی در بندرعباس سال 87 با تولید آهن تاسیس شد و فاز یک تولید فولاد‌ آن در سال 95 به بهره‌برداری رسید.کل سرمایه‌گذاری‌ها 6/ 2 هزار میلیارد تومان است که هزار میلیارد تومان آن از سوی سهامدار و هزار و 600 میلیارد تومان از سوی سیستم‌های بانکی و فعالیت‌های شرکت تامین شده است. وی با اشاره به فعالیت مستقیم هزار و 305 نفر در این شرکت گفت: شرکت با اتکا به توان افراد مجرب و فناوری روز توانسته تقریبا 72 درصد ظرفیت اسمی تولید کارخانه را درسال اول تولید فولاد انجام دهد. وی درخصوص برآورد سود و زیان شرکت اظهار کرد: سود هر سهم سال 95 حدود 6 تومان برآورد شده است و برای سال جاری با صادرات 700 هزار تنی شمش فولاد و یک میلیون و 850 هزار تنی آهن اسفنجی، 174 ریال پیش‌بینی می‌شود. در گروه خودرو، معاون وزیر صنعت با رد تعطیلی فعالیت زاگرس خودرو و استفاده از طرف سایپا و پارس خودرو، از مذاکره با پروتون برای تولید خودروی جدید خبر داد.

    محسن صالحی‌نیا در واکنش به بحث‌های مطرح شده مبنی بر تعطیلی کارخانه زاگرس خودرو بروجرد به خبرگزاری فارس گفت: این کارخانه در حال حاضر فعال است و خدمات بدنه و رنگ برای محصولات سایپا و پارس خودرو ارائه می‌دهد. وی توضیح داد: در سال‌های گذشته محصولات شرکت پروتون مالزی در کارخانه زاگرس خودرو تولید می‌شد اما از سال 87 به بعد تولید این محصولات در زاگرس خودرو متوقف شد. این مقام مسوول تصریح کرد: برای فعال نگه داشتن این کارخانه، ارائه خدمات بدنه و رنگ برای شرکت پارس خودرو به زاگرس خودرو سپرده شد و در حال حاضر نیز این کار ادامه دارد. صالحی‌نیا با بیان اینکه هم اکنون مذاکراتی با چند شرکت مختلف خارجی از جمله پروتون برای تولید محصول مشترک با زاگرس خودرو در حال انجام است، گفت: سال گذشته شرکت زاگرس خودرو به شرکت عظیم خودرو واگذار شد. مذاکره بین مدیران این شرکت با طرف‌های خارجی در حال انجام است. به گفته وی احتمال دارد دوباره تولید محصولی از شرکت پروتون در کارخانه زاگرس خودرو آغاز شود.

    در گروه معدنی رئیس دفتر بودجه و گزارش‌های چادرملو به «ایسنا» گفت: قیمت سنگ‌آهن از سال‌ها پیش مورد مناقشه معدنی‌ها و فولادی‌ها بوده اما با پیگیری‌های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر صنعت مبنی بر اینکه دولت از قیمت‌گذاری کنار می‌رود، اینک راه برای واقعی شدن قیمت این ماده معدنی استراتژیک هموار شده و در حال حاضر سنگ‌آهن با 5۰ درصد تخفیف در اختیار فولادسازان داخلی قرار می‌گیرد. وی با اشاره به وضعیت فعلی و هدف‌گذاری‌ها برای پیشروی طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه معدنی گفت: در حال حاضر شرکت چادرملو 5 طرح مهم و اصلی شامل طرح فولاد، طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله، طرح تصفیه‌خانه اردکان، طرح نیروگاه و طرح نورد سرمد ابرکوه دارد که این شرکت معدنی برای این طرح‌ها 4400 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته که تا پایان سال گذشته، 3700 میلیارد تومان هزینه شده است.

    بشیری‌راد به پروژه‌های در دست اقدام اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین‌ طرح‌های توسعه‌ای سال جاری چادرملو شامل پروژه احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی و پروژه فولادسازی واحد ابرکوه با ظرفیت 600 هزار تن فولاد است. طرح احیای مستقیم هم تاکنون 5/ 76 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در اسفند ماه امسال کار فیزیکی آن به اتمام خواهد رسید. پیشرفت فیزیکی طرح فولادسازی ابرکوه نیز تاکنون 30درصد بوده که امیدواریم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی چادرملو اظهار کرد: شرکت چادرملو برای سال مالی 96 ظرفیت تولید کنسانتره را 9 میلیون و 500 هزار تن در نظر گرفته در حالی که قدرت تولید 5/ 10 میلیون تن کنسانتره وجود دارد. همچنین ظرفیت پیش‌بینی شده برای تولید سنگ آهن دانه‌بندی شده که محصول فرعی چادرملو محسوب می‌شود نیز 500 هزار تن در نظر گرفته شده است.

    این مقام مسوول علت کاهش برآورد ظرفیت تولیدی این محصولات را کشش بازار و مصرف کم آن در ایران عنوان کرد و گفت با توجه به اینکه در انبارهای شرکت یک میلیون و 278 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی وجود دارد ظرفیت تولید این محصول را برای امسال 500 هزار تن در نظر گرفتیم. این در حالی است که توان تولیدی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده شرکت چادرملو یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تن است. در گروه ساختمانی روز چهارشنبه در بازار پایه شرکت کیسون به صف خرید رسید این شرکت با ونسی فرانسه برای توسعه دو فرودگاه مشهد و اصفهان مشارکت می‌کند. در نشست تجاری مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و فرانسه در بهمن ماه سال گذشته، سندهای همکاری میان دو کشور امضا شد که توسعه و تجهیز فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد یکی از این قراردادها بود. در این پروژه مهم، ونسی فرانسه با مشارکت کیسون به‌عنوان پیمانکار ایرانی توسعه و تجهیز فرودگاه بزرگ مشهد را انجام می‌دهد.

    ارزش این قرارداد 284 میلیون دلار است. افزون بر این، توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان نیز توسط ونسی فرانسه انجام می‌شود و تفاهم‌نامه آن نیز امضا شده است. در این قرارداد 120 میلیون دلاری کیسون هم مشارکت دارد. در گروه تصفیه نفت مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با بهره‌برداری از 2 طرح بزرگ بنزین‌سازی تا کمتر از یک ماه آینده، 15 میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین کشور اضافه می‌شود و به همین میزان از حجم واردات بنزین کاسته می‌شود. «عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته موفق شدیم تمامی تجهیزاتی که مورد نیاز پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود را وارد کنیم و با نصب این تجهیزات، تکمیل فاز نخست این پالایشگاه سرعت گرفت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد 312واحدی معادل 4/ 0 درصد به 78هزار و 651واحد رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد 50درصدی به هزار و 645میلیارد تومان رسید شاخص نیز در کل هفته با رشد 519واحدی بازدهی 7/ 0 درصدی را به ثبت رساند.

    برچسب ها