عصر خودرو

بررسی هفتگی از معاملات آتی سکه نشان داد؛

شکست گارد قیمتی در بازار آتی

عصر بازار- بازار آتی طی هفته گذشته روندی تقریبا معکوس و متفاوت را نسبت به دو هفته قبل از خود نشان داد، به‌طوری‌که حجم معاملات در این بازار که طی هفته منتهی به ۲۴ فروردین با کاهش نسبت به مبدا خود مواجه شده بود، طی هفته گذشته این کاهش را کنار گذاشت و روندی افزایشی را آغاز کرد، حجم معاملات در بازار آتی سکه طی هفته گذشته به ۵۷ هزار و ۲۳۸ معامله رسید که نسبت به دو هفته قبل افزایش ۱۶ هزار و ۷۱۵ تایی را به ثبت رساند.

شکست گارد قیمتی در بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار آتی سکه که طی هفته‌های قبل گارد نزولی را با توجه به حباب سکه نقدی به خود گرفته بود و برای تحقق نزول خود نیاز به کاهش (هرچند اندک و تلنگر‌وار) طلای جهانی داشت، طی هفته گذشته و طبق پیش‌بینی‌ها با کاهش 7 دلاری و هفتگی طلای جهانی به این تلنگر پاسخ مثبت داد و سررسیدهای مختلف این بازار را با نزول حداقل هزار و حداکثر 5 هزار و 500 تومانی روبه‌رو‌ کرد.

    در بازار آتی چه گذشت؟

    معاملات آتی طی هفته گذشته تحت تاثیر سه عامل پرونده هفتگی‌اش را به اتمام رساند که از آن جمله می‌توان به عوامل طلای جهانی، دلار و عامل «زمان» اشاره کرد. طلای جهانی طی هفته گذشته با وجود اینکه کاهش 7 دلاری را از سرگذراند، ولی طی هفته‌های پیش رو تحت تاثیر چند عامل خواهد بود که از آن جمله می‌توان به انتخابات فرانسه اشاره کرد، موضوع دوم عوامل ژئوپلیتیک (مساله آمریکا و کره شمالی، خاورمیانه و سوریه) است که این عوامل از جمله عواملی بودند که باعث شدند طلا، طی هفته‌های گذشته رشد پیدا کند.

    در ارتباط با موضوع اول که انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است نیز باید گفت: این موضوع که کدام جبهه در انتخابات رای بیاورد در سرنوشت طلا تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که اگر «مارین لوپن» در انتخابات ریاست جمهوری رای بیاورد، با توجه به اینکه وی خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا است، طلا در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

    اگر چه طلای جهانی در حال حاضر بیشتر تحت تاثیر متغیرهای سیاسی است اما از عامل آمارهای اقتصادی آمریکا نیز نباید غافل بود. چنانچه اگر آمارهای اقتصادی آمریکا همچنان رو به پیشرفت باشد، احتمال افزایش نرخ بهره برای جلسات آتی فدرال رزرو زیاد می‌شود و این موضوع باعث افت طلا خواهد شد. در این میان یکی از دلایلی که بازار آتی سکه فاصله سررسیدهای خود را نسبت به سکه نقدی نسبت به سال گذشته بیشتر کرده است به ارزش طلای جهانی مرتبط است، چرا که از زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده است، چشم‌اندازهای بازارهای آمریکا مبهم شده و این موضوع با اثرگذاری بر طلای جهانی و همچنین بازار نقدی سکه باعث شده بازار آتی با بازار سکه نقدی دچار فاصله بیشتری شود.

     

    دلار همچنان در راه ثبات

    دلار به‌عنوان یکی از عوامل تاثیر‌گذار و مهم در بازار آتی طی هفته گذشته با افت 21 تومانی نشان داد که با تاثیر‌پذیری مثبت از انتخابات ریاست جمهوری میل به ثبات و تقویت سیاست تثبیت نرخ ارز همچنان پایدار خواهد ماند؛ به این معنا که انتظار رشد از قیمت دلار کمرنگ شده است. اما در ارتباط با عنصر زمان و تاثیر‌پذیری آن روی بازار آتی طی هفته گذشته باید گفت: موضوعی که دارای اهمیت است این است که هر چه زمان از دست می‌رود و رو‌به جلو می‌رود، سررسیدهای آتی فاصله خود را با سکه نقدی کم می‌کنند و این موضوع، یکی از قواعد مهم بازار آتی است. در این باره با توجه به ورود به ماه اردیبهشت که اتمام این سررسید باز شدن سررسید جدید اسفند را در پی خواهد داشت، این امکان وجود دارد که فاصله بقیه سررسیدها نیز با سکه نقدی کمتر شود؛ به این معنا که انتظار می‌رود به‌عنوان مثال سررسید دی باز هم با سکه نقدی فاصله قیمتی کمتری را به ثبت برساند.

    البته از سوی دیگر باید بدانیم که فاصله قیمتی سررسید‌های مختلف بازار آتی با سکه نقدی خیلی هم اندازه زیادی نخواهد داشت؛ به این دلیل که با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری و سیاسی بودن این عامل انتظار کاهش زیادی را در بین سررسیدهای مختلف (به دلیل جو انتظاری بازار نسبت به این واقعه) رقم نخواهد زد. پابرجایی دولت فعلی دلار را مجددا در سیاست تثبیتی نرخ ارز وارد خواهد کرد و رشد دلار متناسب با نرخ تورم رخ خواهد داد و این تثبیت نرخ ارز به بازار آتی سکه هم تسری پیدا خواهد کرد و موجب خواهد شد آتی هم فاصله قیمتی سررسیدهای مختلف را تعدیل کند و این فاصله را کاهش دهد.

    پس از تعطیلات نوروز و در چند هفته اخیر قراردادهای باز بازار آتی سکه افزایش یافته است. با توجه به اینکه طلای جهانی طی ماه‌های گذشته (نه فقط با تکیه بر هفته قبل) روندی افزایشی را در پیش گرفته است، می‌توان سرمنشا این روند را ورود پول به این بازار عنوان کرد؛ تعمیم این موضوع در بازار آتی سکه و با توجه به وضعیت اقتصادی را این‌گونه باید شرح داد: «به‌عنوان مثال بحث ورشکستگی بانک‌ها موجب ورود سرمایه به بازار آتی سکه شد و همین موضوع باعث ایجاد فاصله بین سررسیدهای مختلف بازار آتی شده است.» از سویی وارد شدن پول به این بازار به بزرگ شدن حجم معاملات این بازار هم دامن زده، به‌طوری‌که طی هفته گذشته معاملات در بازار آتی با افزایش روبه‌رو‌ شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های پیش رو نیز حجم همچنان افزایشی خواهد بود.

    از طرفی کارشناسان بر این باورند هر چند بازار معاملات آتی سکه سال جدید را با کاهش حجم معاملات شروع کرد (به‌دلیل کم رونقی روزهای ابتدایی سال) ولی حجم معاملات تحرک بیشتری را در این بازار خواهد داشت و دلیل این موضوع هم جریان نقدینگی است که از سال گذشته وارد بازار آتی سکه شده است.

    برچسب ها