عصر خودرو

دلار و سکه خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند

فروردین متفاوت بازار ارز

عصر بازار- در آخرین روز هفته گذشته، دلار ۲ تومان از ارزش خود را از دست داد تا روی مرز ۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار بگیرد. با افت روز آخر میزان بازدهی هفتگی این ارز به منفی ۳ دهم درصد و میزان رشد ماهانه آن نیز به منفی ۷ دهم درصد رسید. روند نزولی شاخص ارزی در فروردین ۹۶ در حالی رقم خورد که در فروردین چهار سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

فروردین متفاوت بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, فروردین متفاوت دلار بیش از هر عاملی به احتیاط معامله‌گران ارزی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت داده شده است. عرضه مناسب بازارساز نیز در این اتفاق نقش مهمی داشت. این دو عامل چنان اثرگذاری داشتند که در 3 هفته گذشته روند این ارز افزایشی نبود و بیشتر میل به کاهش قیمت با نوسانات محدود داشت. برخلاف دلار، در بازار سکه روند قیمت افزایشی بود؛ به‌طوری‌که سکه تمام بهار آزادی در اولین ماه از سال 96، افزایشی2 دهم درصدی را به ثبت رساند. در سی‌ویکمین روز فروردین‌ماه، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. ماندن اونس در ابتدای محدوده هزار و 280 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه در کنار افت بهای دلار دو عاملی بودند که سکه را کاهشی کردند. با وجود کاهش روز آخر، سکه تمام بهار آزادی هفته گذشته افزایش 4 دهم درصدی و در ماه گذشته بازدهی مثبت 2 دهم درصد را به ثبت رساند.

    اردیبهشت انتظاری

    عده زیادی از فعالان انتظار دارند روند احتیاطی دلار در فروردین‌ماه به دومین ماه بهار نیز سرایت کند. این عده باور دارند تا آشکار شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار سردرگم خواهد بود و بیشتر معامله‌گران ترجیح خواهند داد که تا روشن شدن شرایط اقدام به معامله خاصی نکنند. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بخشی از معامله‌گران پیش از انجام انتخابات سعی خواهند کرد پیرامون برخی اخبار و گمانه‌زنی‌ها جوسازی و از این طریق اقدام به کسب سود کنند. به عنوان مثال، این عده معتقدند شماری از معامله‌گران ممکن است در اولین روز کاری اردیبهشت‌ماه (امروز) با جوسازی پیرامون نامزدهای رد صلاحیت‌شده نوسان‌گیری کنند. این در حالی است که نشانه‌ها حاکی از آن است چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و بازار روند عادی خود را طی خواهد کرد. روز جمعه در معاملات پشت خطی، دلار نه‌تنها واکنش افزایشی از خود بروز نداد، بلکه بیشتر زیر مرز 3 هزار و 750 تومان نوسان کرد. به این ترتیب، شماری از معامله‌گران باور دارند بازار بیش از جوسازی‌های روانی تحت‌تاثیر تقاضای بنیادی قرار خواهد داشت. به گفته آنها، در اولین‌ماه سال 96، شرکت‌های تجاری و واردکنندگان چندان فعالیت خود را آغاز نکرده بودند؛ ولی با آغاز این فعالیت‌ها، تقاضا برای ارز بالا خواهد رفت. در واقع، این عده آرامش دلار در فروردین را بیشتر به کاهش تقاضا نسبت داده‌اند تا احتیاط معامله‌گران تحت‌تاثیر عامل انتخابات.

    نکته جالب آن است که بیشتر افرادی که به اثر احتیاطی انتخابات اشاره کرده‌اند، به افزایش قیمت پس از اعلام نتایج نیز باور دارند. البته یک تمایز در دیدگاه افزایشی آنها وجود دارد. عده‌ای باور دارند در صورت ادامه رویه موجود، دلار روند افزایشی را مانند سال‌های گذشته به آرامی طی خواهد کرد. این در حالی است که عده‌ای دیگر اعتقاد دارند در صورت تغییر جریان فعلی حداقل در کوتاه‌مدت روند نوسانی قیمت‌ها تندتر خواهد شد. این عده ابهام پیرامون شرایط جدید را عامل اصلی نوسانی شدن قیمت‌ها دانستند. این در حالی است که چنانکه اشاره شد، عده‌ای اصولا اعتقاد چندانی به اثر انتخابات ندارند و معتقدند بازار تنها یک واکنش کوتاه‌مدت به نتایج انتخابات خواهد داشت.

     

    سقوط ربع سکه

    هفته آخر فروردین‌ماه، هفته منفی شدن روند سکه‌های کوچک و سقوط ربع سکه بود. روز پنج‌شنبه، ربع سکه با هزار تومان کاهش به قیمت 382 هزار تومان رسید تا میزان افت آن در هفته گذشته در مجموع به 5/ 1 درصد برسد. ربع سکه پنج‌شنبه 2 هفته پیش‌روی قیمت 388 هزار تومان قرار گرفته بود و در هفته‌های پیشین، دو افزایش 8 دهم و 7/ 3 درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، خروج نسبی تقاضای فیزیکی مهم‌ترین عاملی بود که سکه‌های کوچک را نزولی کرد. در آخرین روز هفته گذشته، نیم سکه نیز 4 هزار تومان از ارزش خود از دست داد و به قیمت 694 هزار تومان رسید. ثبت این قیمت نشان‌دهنده افت 4 دهم درصدی بود. البته با وجود افت در هفته آخر روند ماهانه نیم و ربع سکه نیز مانند سکه تمام افزایشی بوده است.

    سکه تمام بهار آزادی در فروردین‌ماه به سقف قیمت خود در 45 ماه گذشته رسید؛ ولی نتوانست به قیمت‌های بالای کانال یک میلیون و 230 هزار تومان دست پیدا کند. این در حالی بود که سکه تمام در برابر شکست مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان نیز مقاومت شدیدی کرد. نوسانات بازار سکه در فروردین‌ماه به مراتب بیشتر از دلار بود و همین موضوع موجب شد شماری از معامله‌گران ارزی به بازار موازی مهاجرت کنند. یکی از مهم‌ترین عواملی که کشش سکه برای رشد را بالا برد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود که تا نزدیکی مرز روانی هزار و 300 دلار بالا رفت. باید دید روند افزایشی طلای جهانی در اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا خواهد کرد یا با توقف روند صعودی آن، مسیر سکه نیز تغییر خواهد کرد.

     

    فروردین آرام

    روند بهای دلار در فروردین‌ماه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول که فضای بازار حالت نیمه تعطیل داشت و معامله‌گران غیررسمی دست بالاتر را داشتند، قیمت دلار در مقاطعی به بالای مرز 3 هزار و 800 تومان رسید و دامنه نوسانات نیز افزایش یافت. این در حالی بود که در نیمه دوم ماه، فضای بازار به‌طور کلی تغییر کرد و شدت نوسانات به شدت کاهش یافت. یکی از نشانه‌های این موضوع آن بود که در نیمه دوم فروردین‌ماه، شاخص بازار ارز نوسان دو رقمی را هرگز تجربه نکرد و هیچ‌گاه به بالای محدوده 3 هزار و 770 تومان نیز قدم نگذاشت. روند آرام دلار در نیمه دوم فروردین موجب شد که اتفاق جالبی در اولین ماه سال 96 رقم بخورد. دلار در فروردین 96، افزایش قیمت را تجربه نکرد. این اتفاق در فروردین چهار سال گذشته بی‌سابقه بود. در واقع شاخص ارزی در حالی در اولین ماه فروردین‌ماه کاهش 7 دهم درصدی را تجربه کرد که در فروردین سال‌های اخیر افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز روند متفاوت دلار شد، احتیاط معامله‌گران در آستانه انتخابات بود.

    برچسب ها