عصر خودرو

معمای عرضه نشدن سراتو در بورس کالا چیست؟

عصر بازار- شرکت مشاور پذیرش سراتو در بورس کالا، درباره عدم عرضه این خودرو توسط سایپا در بورس می‌گوید بورس کالا تمامی مراحل قانونی را در این مورد طی کرده و عرضه نشدن سراتو مربوط به مشکلاتی از جانب سایپاست. او همچنین در این مورد از سازمان بورس خواست تا در زمان هایی که محصول جدیدی در بورس کالا در حال پذیرش است، موانع را بردارد تا شرایط برای داد و ستد کالاهای جدید تسهیل شود.

معمای عرضه نشدن سراتو در بورس کالا چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، چندی پیش خودروی سراتو یکی از محصولات گروه سایپا توسط بورس کالا برای داد و ستد در این بورس پذیرش شد تا این شرکت بتواند از طریق اوراق سلف موازی برای این محصول خود تامین مالی کند. امیدنامه پذیرش و درج سراتو در آن زمان در سایت بورس کالا قرار گرفت، اما بعد از گذشت حدود دو ماه از این تاریخ خبری از عرضه این خودرو توسط سایپا در بورس به گوش نمی رسد.

    ایسنا در این زمینه با معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان که در امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا به عنوان شرکت مشاوره پذیرش معرفی شده است گفت‌وگویی کرده است.

    وی در این باره می‌گوید بورس کالا تمام مراحل قانونی را که باید برای عرضه سراتو در بورس انجام می‌دادند، انجام داده و عدم عرضه این خودرو مربوط به مشکلاتی از جانب شرکت سایپا است. او همچنین از سازمان بورس درخواست کرد تا در چنین زمان‌هایی که یک کالای جدید می‌خواهد در بورس کالا عرضه شود موانع را بردارد و با این کار این اقدام را تسهیل کند. آنچه در ادامه میخوانید متن کامل گفت‌وگوی ایسنا با ابوالفضل شهر آبادی معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان است:

    تقریبا دو ماه پیش بود که سراتو در بورس کالا پذیرش و امیدنامه آن در بورس کالا منتشر شد، ولی هنوز این خودرو توسط سایپا عرضه نشده است. خواستم از شما به عنوان معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان که مشاوره پذیرش این عرضه را بر عهده گرفته، بپرسم که آیا از جزئیات عرضه سراتو و زمان عرضه آن در بورس اطلاعاتی دارید؟

    ما خودمان هم در این مورد تعجب کردیم و فکر کردیم که شاید بورس کالا در این زمینه مشکلی ایجاد کرده، ولی وقتی با دوستان سایپا صحبت کردیم متوجه شدیم که از طریق بورس کالا و سازمان بورس مشکلی نبوده است. چون بورس کالا تمامی مراحل قانونی را طی کرده و در قیمت‌گذاری و شرایط عرضه هم با بورس کالا توافق شده است و مشکلی در این زمینه ها وجود نداشته است. دوستان سایپا گفتند که فقط به خاطر اینکه با روزهای آخر سال مواجه شدیم در مورد عرضه این محصول مشکل داشتند و آخرین صحبتی که من با این خودرو ساز داشتم آن‌ها گفتند که در فروردین ماه سراتو را عرضه می کنند آن‌ها گفتند که از طرف بورس مشکلی نیست و مشکل از جانب بخش فروش بوده است.

    با توجه به اینکه در حال حاضر فروردین تمام شده امکان دارد این موضوع ماه های آینده هم به تعویق افتاد؟

    ممکن است چون در ایران زمان بندی های یک مقدار انحراف دارد، ولی ظاهراً مشکل عملیاتی خاصی در این زمینه وجود ندارد. مثلاً امکان دارد آخر فروردین ماه به نیمه اردیبهشت تبدیل شود.

    در امیدنامه ای که برای سراتو منتشر شد مقداری برای کف عرضه مشخص شده است، نگرانی‌هایی در مورد کشف قیمت این کالا وجود دارد. آیا به نظر شما خودروساز می‌تواند با عرضه بازی کند و این موضوع به گونه‌ای در کشف قیمت دخیل شود؟

    از آنجایی که این کالا در بازار هم عرضه شده عرضه کننده قاعدتا از مقداری از آن قیمت پایین تر نمی آید این موضوع طبیعی است، اما حول و حوش آن قیمتی که برایش تمام شده به علاوه آن سود معقول امکان دارد 2-3 درصد هم از قیمت بازار پایین تر بیاید. خودشان در جلسه پذیرش گفتند که ما عرضه می‌کنیم و هیچ مشکلی از نظر عرضه و کشف قیمت وجود نخواهد داشت، چون در جلسه هیئت پذیرش عده ای به دوستان سایپا گفتند که اگر بازار به طور مستمر قیمت را پایین بیاورد شما چه کار می کنید گفته شد که مثلا فولادی وقتی فولاد را عرضه می‌کند و قیمت پایین می آید از یک قیمتی پایین تر که دیگر عرضه نمی‌کند. طبیعتاً قیمت جایی شکل می‌گیرد که عرضه و تقاضا با یکدیگر به توافق برساند، این کالای قیمت متعارفی دارد و آن چند درصد پایین‌تر یا بالاتر در بورس کشف می‌شود.

    اتفاقاً نقطه ابهام من هم همین موضوع است، من می گویم اگر کالایی در خاج از بورس قیمت دارد و امروز می‌خواهد وارد بورس شود قاعدتا قیمت آن کالا پیش از عرضه در بورس باید به فراموشی سپرده شود و قیمت آن در بورس و فرآیند عرضه و تقاضا مشخص شود.

    بله اما این قیمت پایه که عرضه کننده برای خود تعیین می‌کند چه در مورد سهام و چه در مورد کالا وجود دارد. عرضه کننده از قیمت پایه چشم پوشی نمی کند.

    آیا قیمت قیمت پایه در امیدنامه پذیرش و درج کالا مشخص شده است؟

    نه، قیمت پایه با توجه به شرایط روز مشخص می‌شود. مثلا وقتی سهمی در بازار هست و فروشنده قیمت آن را 150 می گذارد و بازار قیمت را 80 می گذارد عرضه کننده عرضه نمی‌کند و روی قیمتی که باهم به توافق رسیدند عرضه می‌شود. اتفاقاً در هیئت پذیرش هم می‌گفتند شاید قیمت در بازار طوری شود که هیچ وقت شما عرضه نکنید، اما این یک حالت خیلی بدبینانه است که نه در مورد سهام و نه در مورد کالا هیچ وقت رخ نمی‌دهد. بر فرض وقتی سراتو 95 میلیون تومان است، هیچ خریداری قیمت 80 میلیون تومان نمی گذارد.

    به نظر شما این احتمال وجود دارد که فرایند عرضه خودرو در بورس کالا قیمت خودرو را به سمت پایین یا به سمت بالا ببرد؟

    به سمت شفافیت می برد بالا یا پایین‌اش بیشتر بستگی به عرضه و تقاضا در بورس دارد. اتفاق خوبی که می‌افتد این است که همه چیز شفاف می‌شود، حالا امکان دارد متقاضیان این خودرو زیاد شوند و خود بازار قیمت را بالا بکشد یک وقت هم امکان دارد کالای رقیب پیدا شود و قیمت سراتو پایین بیاید. ولی آن چیزی که مشخص است شفافیت شکل می‌گیرد و قیمت منصفانه تر گذاشته می شود چون روی آن نظارت است. من فکر می‌کنم که اتفاق خیلی خوبی است که خودرو در بورس کالا عرضه شود و شاید در خیلی از کشورها هم خودرو در بورس عرضه نمی شود، ولی در ایران خودرو یک کالای پرمصرف و استراتژیک و خودروسازی جزو صنایع اصلی ما محسوب می شود و جا دارد روی قیمت این کالای مهم در بورس نظارت شود. شورای رقابت در این مدت عملاً در مورد قیمت گذاری خودرو موفق نبوده است. دیگر محصولات خودروسازها هم می تواند وارد بورس شود. در حال حاضر ایران خودرو هم مشتاق پذیرش محصولات در بورس است و ما خودمان کارهایش را انجام می دهیم.

    آیا مشخص است که کدام محصول ایران خودرو قرار است در بورس عرضه شود و آیا خودرو ساز دیگری هم با شما در این مورد صحبت کرده است؟

    خیر، ما در حال حاضر کار ایران خودرو را انجام می دهیم ما پرینت مدارک برای ایران خودرو را به بورس کالا فرستادیم و بورس کالا آن مدارک را تایید کرده است و فکر کنم به زودی محصولی از ایران خودرو در بورس کالا پذیرش می‌شود. ما فرم ها را به ایران خودرو دادیم تا امضا کنند. بعد از امضای ایران خودرو مدارک امضا شده را به بورس کالا می دهیم تا مراحل پذیرش انجام شود. نوع خودرو مشخص شده جزو خودروهای است که شورای رقابت آن را قیمت گذاری نمی کند و قیمت آن آزاد است.

    اسم خودروهای مورد نظر را می‌فرمایید؟

    دو خودرو است که قرار است یکی از آن دو از طریق بورس کالا پذیرش شود، بگذارید تصمیم بر روی یک خودرو قطعی شود و بعد نام آن را اعلام کنیم.

    اگر خودتان صحبتی تکمیلی دارید بفرمایید.
    من از سازمان بورس درخواست دارم که در این مواقع کمک کرده و موانع را از جلوی پای ما بردارد.

    درباره آن موانع بیشتر توضیح دهید.

    پذیرش خودروی سراتو در بورس چندین ماه طول کشید چند بار به ما گفتند که موضوع حل است و ما چندین بار به هیئت پذیرش رفتیم، اما هیچ جوابی به ما ندادند. مواقعی هم می‌گفتند شورای رقابت روی قیمت این خودرو حرف دارد و خودروی دیگری را به بورس بیاورید. احساس من این است که از این موضوع چندان استقبال نمی‌کنند. اما خود بورس کالا در این مورد خیلی کمک کرد. سازمان بورس نیز باید در این مورد مشوق باشد نه اینکه روند کار را طولانی کند، چرا که این موضوع باعث می شود که محصولات جدیدی وارد بورس کالا شوند.

    برچسب ها