عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- هفته گذشته همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه بورس،بانک بیمه به اتفاقات مثبت بورس کالای ایران طی سال ٩٥ اشاره کرد و گفت: راه اندازی معاملات اختیار معامله،پذیرش پسته و زعفران و همچنین جایگزینی مکانیزم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی از اقدامات طلایی بورس کالا در سال گذشته است.

    شاپور محمدی در ادامه افزود: بورس کالای ایران طی مدت فعالیعت خود اقدامات بسیار خوبی انجام داده که از مهمترین آن می توان به راه اندازی معاملات پسته و زعفران اشاره کرد.

    اقدامات بورس کالا در مسیر اقتصاد مقاومتی

    اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در بازدید از غرفه بورس کالا، این بورس را یکی از شاهراه های بازگشت رونق اقتصادی عنوان کردند و به عقیده آنها این بازار در مسیر اقتصاد مقاومتی در حرکت است.

    احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامات بازار سرمایه در راستای بهبود اقتصاد و مردمی شدن آن نقش مهمی ایفا می کند به ویژه این که شفافیت روند معاملات در بورس کالای ایران نشان می دهد که این بازار در مسیر اقتصاد مقاومتی در حرکت است.

    همچنین سید فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در  رابطه با ورود بورس کالا به حوزه  محصولات کشاورزی گفت: این بازار مالی عاملی موثر در رشد اقتصادی کشور است  و طی سال گذشته با انجام اقداماتی همچون اجرای طرح قیمت تضمینی و تامین مالی گندمکاران در مسیر اقتصاد مقاومتی گام بزرگی برداشت.

    در ادامه معصومه آقا پور دیگر عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: برای رونق اقتصادی در ابتدا باید در زمینه تحریک تقاضا اقداماتی صورت داد که خوشبختانه بورس کالا در این زمینه شرایط مناسبی را با توجه به ایجاد ابزارهای مناسب مالی فراهم کرده است.

    فاینکس فرصت تبادل دانش وگسترش سواد مالی

    همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته گذشته در نشست خبری خود  با اهالی رسانه که در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شداز آخرین وضعیت بازار کالایی کشور سخن به میان آورد و برنامه های آتی این بازار مالی را تشریح کرد.

    حامد سلطانی نژاد در ادامه فاینکس 2017 را فرصتی برای افزایش دانش سرمایه گذاری و شناخت ابزارهای جدید مالی برای فعالان بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فرصتی است تا فعالان بازار سرمایه به تبادل دانش و معرفی ابزارهای مالی جدید خود بپردازند.

    ریل گذاری های صحیح در مسیر توسعه بورس کالا

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تسهیل فرآیند تامین مالی ارزان از طریق بازار مالی یکی از پیش نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید در سال جاری است که این امر در بورس کالا در جریان است.

    احمدعراقچی در ادامه افزود: بورس کالای ایران طی سال گذشته اقدامات بزرگی در زمینه راه اندازی ابزارهای معاملاتی جدید به ویژه در حوزه  بازار سکه، معرفی بازار های جدید و تامین مالی بنگاه های اقتصادی انجام داده است.

    شفافیت بازار محصولات کشاورزی

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران  طی هفته اخیر در گفت و گویی راه اندازی بورس زعفران و پسته یکی از مجموعه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای شفافیت بازار کشاورزان و نقدشوندگی محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید توانست با راه اندازی بورس زعفران و پسته در اواخر سال 1395 به شفافیت بازار کشاورزان کمک کند.

    محمد اسکندری در ادامه افزود:بازاری شفافی همچون بورس کالا برای کشاورزان، واسطه ها، صادرکنندگان و مصرف کنندگان تشکیل شده تا نرخها به صورت قابل اتکایی در آن تعیین و اعلام شود، همچنین در این بازار مالی امکان پوشش ریسک و تأمین مالی برای فعالان وجود دارد.

    عرضه مرکبات در بورس کالا

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم عرضه مرکبات در بورس کالا و ایجاد شفافیت در این زمینه گفت: بورس کالا این توانایی را دارد در کنار سایر محصولات که درحال حاضر مورد معامله قرار می گیرد مرکبات را در این بازار عرضه کند.

    محمد حسن نژاد در ادامه افزود: بورس کالا این توانایی را دارد تا در کنار محصولاتی که در حال حاضر در بورس عرضه می شود، مرکبات را نیز مورد معامله قرار دهد.

    رونمایی از سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه

    از طرفی سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه هفته گذشته با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل غرفه شرکت بورس کالای ایران واقع در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گشایش یافت.

    هدف از راه اندازی این سامانه آشنایی فعالان بازار سرمایه با معاملات مشتقه در بورس کالا، تمرین عملی سرمایه گذاری در بورس کالا و آموزش صحیح سرمایه گذاری و ایجاد مقدمه ای برای ورود آگاهانه به بازار سرمایه بود که این بازار مالی بعد از راه اندازی معاملات با اجرای مسابقه به افرادی که امتیاز بیشتری کسب کردند جوایز نفیسی اهدا کرد.

    معاملات شفاف و بدون ابهام  قراضه آهن

    معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن هفته اخیر در بازدید ازغرفه بورس کالا در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، گفت: این گونه نمایشگاه ها مکانی برای تبادل نظرها و شناخت بازارهای مالی است.

    نور الله بیرانوند اقدام راه آهن جمهوری اسلامی ایران در عرضه آهن قراضه و ضایعات از طریق بورس کالای ایران را اقدامی مفید دانست و افزود: شفافیت و رقابت سالم دو هدف اصلی یک بازار متمرکز و سلامت است، بر همین اساس شرکت راه آهن نیز اهداف خود را برای عرضه محصولات در بورس کالای ایران نزدیک دیده و این بازار مالی را برای همکاری مناسب برگزیده است.

    تامین مالی پروژه های پتروشیمی از طریق بورس کالا

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر هفته اخیر در گفت و گویی اعلام کرد: امسال افزایش سرمایه نداریم، اما قصد داریم تا برای تامین منابع اقدام به انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالای ایران کنیم.

    غلامرضا سلیمانی، در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه افزود: برای سال جاری انتشار 400 میلیارد تومان اوراق برای پروژه های پتروشیمی در بورس کالای ایران پیش بینی شده است.

    برچسب ها