عصر خودرو

نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در یک نگاه؛

استقبال از افزایش سرمایه گذاری خارجی و حمایت از شفاف سازی در بازار سرمایه

عصر بازار- دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در حالی برگزار شد که لزوم حمایت بیشتر از بازار سرمایه، شفاف سازی مالی، تقویت شرکت های نوپا و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی مورد تاکید مسئولان و فعالان بازار سرمایه قرار داشت.

استقبال از افزایش سرمایه گذاری خارجی و حمایت از شفاف سازی در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهم ترین رویداد بازار سرمایه کشور یعنی دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در هفته ای که گذشت (از 26 تا 29 فروردین) با حضور حدود 360 شرکت داخلی و بین المللی در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد.
    حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که بخش عمده ای از گشایش های پسابرجامی اقتصاد، مرهون تلاش وی و تیم مذاکره کننده ای هسته ای است در این نمایشگاه، از اهمیت دوره پسابرجام و تعاملات بین المللی برای بازار سرمایه حکایت داشت.
    در این دوره نمایشگاه 142 شرکت ارایه دهنده گان خدمات مالی، 38 شرکت سرمایه گذاری و خدمات مالی، 15 شرکت بیمه و خدمات بیمه، 10 بانک و موسسه اعتباری و 16 کارگزاری حضور داشتند.
    همچنین در این نمایشگاه همه بخش های بازار سرمایه و بورس مانند شرکت بورس، بورس کالا، فرابورس، بورس انرژی، کارگزاری ها، شرکت های تامین سرمایه، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، موسسات اعتباری، شرکت های خدمات بازار سرمایه و همچنین بانک ها، بیمه ها و شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده اند، نیز شرکت کردند.

    ** افزایش 1328 درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه
    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه با رشد 1328 درصدی در دولت یازدهم از حدود 870 میلیارد ریال در سال 1391 به 12 هزار و 530 میلیارد ریال در اسفند ماه 1395 افزایش یافت.
    «علی طیب نیا» در افتتاحیه این نمایشگاه به تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: دیپلماسی خردمندانه و مدبرانه، فرصت را برای رفع تحریم های ظالمانه فراهم کرد. در نتیجه تلاش وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده، زمینه برای اعمال اصلاحات در فضای اقتصادی کشور و بازارهای مالی میسر شد.
    وزیرامور اقتصادی و دارایی بیان اینکه دستاوردهای دولت به بهبود شاخص های کلان اقتصادی محدود نیست، افزود: مجموعه ای از اقدامات و سیاست ها نیز برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
    وی ارتقای 18 پله ای شاخص آزادی اقتصادی و 14 رتبه ای در شفافیت را از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم نام برد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی به رشد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: حجم بازار سرمایه از 244 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 490 هزار میلیارد تومان در اسفند 95 رسید.
    طیب نیا افزود: ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز با رشد 65 درصدی از 6.5 به 11 میلیون کد سهامداری رسیده است؛ همچنین در دوره دولت یازدهم 130 هزار میلیارد ریال(13 هزار میلیارد تومان) اسناد خزانه و 20 هزار میلیارد ریال(2 هزار میلیارد تومان) اوراق اجاره دولتی منتشر شده است.

    ** صدور 11 میلیون کد سهامداری در کشور
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از رسیدن تعداد کدهای سهامداری برای فعالیت در بازار سرمایه به بیش از 11 میلیون کد خبر داد و گفت: اندازه بازار سرمایه در سال 95 بدون احتساب صندوق های سرمایه گذاری با رشد 103 درصدی نسبت به چهار سال قبل به4900 هزار میلیارد ریال (490 هزار میلیارد تومان) رسید.
    شاپور محمدی افزود: اندازه بازار سرمایه با احتساب صندوق های سرمایه گذاری در سال 95 به بیش از 6 هزار میلیارد ریال رسید. اندازه صندوق های سرمایه گذاری نیز در سال 95 به 1200 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال 95، میزان 1950 هزار میلیارد ریال (195 هزار میلیارد تومان) معاملات در چهار بورس کشور انجام شده است.
    وی با بیان اینکه معاملات اوراق سهام نیز 15 درصد رشد داشته است، گفت: انتشار اوراق بدهی نیز در سال گذشته رشد مطلوبی داشته است.
    محمدی افزود: الزام به افشای صورت های مالی (آی.اف.آر.اس) و اجبار در افشای اطلاعات مربوط به تولید و فروش ماهانه شرکت ها نیز از دستاوردهای دیگر بازار سرمایه است.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سال گذشته بحث خرید تضمینی بجای قیمت تضمینی در بورس کالا دنبال شده است گفت: محصولات جدیدی مانند زعفران نیز در بورس کالا پذیرش شده اند.
    وی با بیان اینکه در نظر داریم امسال محدودیت های بازار سرمایه رفع شود، ابراز امیدواری کرد که موضوع توقف طولانی مدت نمادهای بورسی برای همیشه حل شود تا نقد شوندگی بازار تضمین شود.
    رییس سازمان بورس بیان داشت: گسترش معاملات آپشن (اختیار معامله)، رفع محدودیت دامنه نوسان و ایجاد دامنه پویا و همچنین حذف حجم مبنا از برنامه های سال 96 است.

    ** دستاورهای مالی برجام از نگاه رئیس دستگاه دیپلماسی کشور
    محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه، گفت: نباید رفع محدودیت های سیستم بانکی، دسترسی بانک مرکزی به وجوه مسدود شده در دوره تحریم ها، دسترسی و کنترل بانک مرکزی بر منابع مالی خود در خارج از کشور، بازگشایی و فعالیت مجدد حساب های بانک مرکزی نزد دیگر بانک های مرکزی به خصوص اروپا، اتصاد مجدد بانک های کشور به سیستم پیام رسانی مالی موسوم به سوئیفت، ایجاد و از سرگیری روابط کارگزاری توسط بانک های تجاری کشور با سایر بانک های خارجی طرف همکاری و خروج موقت از فهرست اقدام متقابل گروه ویژه اقدام مالی را به عنوان تحولات بسیار مثبت طی یک سال پس از اجرایی شدن برجام از نظر دور داشت.
    ظریف یادآور شد: در سایه برجام افزایش یافته به طوری که در چهار سال دولت یازدهم، جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه بیش از 1300 درصد افزایش داشته و به عدد 12 هزار و 583 میلیارد ریال رسیده است.

    ** احتمال کاهش نرخ سود بانکی به سود بازار سرمایه
    «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی نیز گفت: گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارایه خواهیم داد که بر اساس آن، ممکن است نرخ سود بانکی در سال جاری کاهش یابد.
    وی در عین تاکید کرد: مهمتر از کاهش نرخ سود، تعادل در عرضه و تقاضای نقدینگی در بازار است که بتواند نرخ سود را پایدار نگاه دارد.
    سیف درباره محدودیت هایی که بازار سرمایه برای حفظ نرخ سود در نظام بانکی بوجود آورده است، گفت: با ایجاد انضباط می توان تا حدود زیادی مدیریت نرخ سود را اعمال کرد.
    وی ابرازامیدواری کرد با هماهنگی های صورت گرفته میان سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی روی بازار بدهی، بتوانیم این موضوع را قابل دسترسی داشته باشیم.
    درباره اینکه بانک ها نرخ تمام شده پول را بالا می دانند، گفت: بانکها باید این نرخ را کاهش دهند.

    ** عملیاتی شدن سرمایه گذاری شرکت های بیمه خارجی در ایران
    رییس کل بیمه مرکزی ایجاد هماهنگی بین بازارهای مالی را ضروری دانست و گفت: با اینکه اوراق های بیمه در بازارهای بین المللی نقش پررنگی دارند اما سهم آنها در بازار ایران اندک است.
    «عبدالناصر همتی» روز شنبه در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه افزود: بازار سرمایه نتوانسته است آنگونه که باید در تامین مالی کشور نقش ایفا کند.
    همتی صندوق های بازنشستگی را یکی از ارکان بازار سرمایه و جای آنها در بازار سرمایه خالی دانست.
    وی با بیان اینکه در سطح بین المللی، یک سوم اوراق بلندمدت در بازارهای مالی از سوی بیمه ها صادر می شود، افزود: بیمه ها نقش پایینی در بازار سرمایه ایران دارند و باید به سمتی حرکت کنیم که ارزش افزوده صنعت بیمه در بازار سرمایه تقویت شود و صندوق های بازنشستگی نیز بخشی از آن باشد.
    وی یکی از علل پایین بودن توسعه بیمه های عمر در کشور را بالا بودن نرخ سود سپرده عنوان کرد و افزود: با این وجود سال گذشته بیمه های عمر با رشد نزدیک 40 درصدی رو به رو شدند.
    همتی گفت: برای حمایت از سهامداران جزء به دنبال حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه هستیم که این موضوع در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد که فردا برگزار می شود.
    رییس کل بیمه مرکزی یادآور شد که قانون تا 49 درصد سهام یک شرکت، اجازه سرمایه گذاری خارجی را می دهد.

    ** برنامه ریزی برای انتشار اوراق بدهی ارزی
    «حسن قالیباف اصل» مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در این نمایشگاه از برنامه ریزی برای انتشار اوراق بدهی ارزی در سال 96 خبر داد و گفت: تعداد کدهای معاملاتی سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران به 800 کد رسید.
    وی افزود: سال گذشته ارزش اسمی بازار بورس به 138 هزار میلیارد تومان رسید در حالیکه ارزش اسمی بازار در سال 94 معادل 117هزار میلیارد تومان بود که رشد 18 درصدی را نشان می دهد.
    وی افزود: سهامداران حقیقی مالکیت 20 درصد سهام بازار را در اختیار دارند، اما 50 درصد معاملات متعلق به سهامداران حقیقی است.
    قالیباف اصل گسترش تعاملات بین المللی بورس را خاطرنشان کرد و گفت: سال گذشته 12 تفاهمنامه از جمله با بورس مونیخ، ترکیه و یونان امضا شد.
    وی درباره مذاکره با بورس ترکیه گفت: اکنون یک شرکت ایرانی همزمان در حال پذیرش در بورس تهران و استانبول است.
    مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن استقبال از تامین مالی شرکت های ایرانی از بازارهای خارجی، گفت: سال گذشته 260 نفر سرمایه گذار خارجی در بورس تهران حاضر شدند و 260 کد سرمایه گذاری خارجی صادر شد.
    وی اضافه کرد: پس از برجام رفت و آمدهای سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران افزایش یافت و انتظار می رود، این روند تداوم داشته باشد.
    مدیرعامل بورس تهران درباره وضعیت شاخص کل بورس تهران نیز گفت: شاخص کل در مجموع در سال گذشته، 3.5 درصد کاهش یافته و از 80 هزار و 38 واحد به 77 هزار و 230 واحد رسید اما شاخص «کل هم وزن» رشد 19 درصدی را تجربه کرده است.
    قالیباف اضافه کرد: ارزش کل معاملات در بورس تهران نیز رشد 14 درصدی داشته است، بر این اساس، از 560 هزار میلیارد ریال (56 هزار میلیارد تومان) در سال 1394به 640 هزار میلیارد ریال (64 هزار میلیارد تومان) در سال 1395 افزایش یافت.

    **ارزش 60 برابری ارزش بازار پولی در برابر بازار بدهی
    مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه سهم اوراق بدهی از ارزش معاملات فرابورس در سال 95 به 60 درصد رسید، گفت: بازار پولی حدود 60 برابر بازار بدهی است بنابراین امکان تاثیر بر بازار پولی و افزایش نرخ سود را ندارد.
    «امیر هامونی» افزود: در سال 1394 حدود 50 درصد ارزش معاملات فرابورس به بازار بدهی تعلق داشت که در سال 1395 به 60 درصد رسید.
    هامونی با اشاره به سود اوراق بدهی منتشر شده در فرابورس گفت: پیشنهاد داده ایم کمیته ای در این باره میان بانک مرکزی و بازار سرمایه تشکیل شود.
    وی اضافه کرد: اکنون نرخ های سود اوراق کاهش یافته و از 25 به حدود 21 درصد رسیده که به نفع معاملات سهام خواهد بود.
    مدیرعامل فرابورس درباره ادعای تاثیر بازار بدهی بر بازار پولی گفت: پیش از این ادعا شده که بازار بدهی تاثیر منفی بر بازار پول گذاشته و سودها را بالا برده است که درست نیست.
    وی ادامه داد: حجم بازار پولی در سال 1394 حدود 2 میلیون میلیارد تومان بود، در حالی که مجموع بازار بدهی در همه بورس های کشور به 380 هزار میلیارد ریال(38 هزار میلیارد تومان) رسیده که یک شصتم بازار بین بانکی است.
    وی با بیان این که انتشار اوراق بدهی در فرابورس محدوده شده است، گفت: تلاش می شود برنامه انتشار اوراق در سال 1396 از ابتدای سال مشخص شود.

    **برنامه بورس کالا برای زمینه سازی صادرات محصولات به کشورهای همسایه
    مدیرعامل بورس کالا از افزایش 89 درصدی حجم قراردادهای آتی در سال 1395 خبر داد و گفت: بر پایه برنامه ریزی ها، برخی محصولات از طریق بورس کالای ایران به کشورهای همسایه صادر می شود.
    مدیرعامل بورس کالا گفت: پارسال ارزش بورس کالا نزدیک به 817 هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی که ارزش بورس تهران به 639 هزار میلیارد ریال رسید.
    وی اعلام کرد 45 درصد معاملات بازار بورس کالا به بازار فیزیکی اختصاص داشت و 42درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 31 درصد مربوط به محصولات کشاورزی بود.
    سلطانی نژاد اضافه کرد: معاملات سلف از ابزارهای تامین مالی کوتاه مدت بنگاه ها و شرکت ها به شمار می رود که 42 درصد ارزش بازار معادل 157 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص دادند.
    مدیرعامل بورس کالا گفت: تاکنون با بورس های کالای کشورهایی مانند پاکستان، تایوان و اندونزی تفاهمنامه امضا شده است.
    وی تاکید کرد از برنامه های امسال بورس کالا، گسترش بازار آتی در بخش های مختلف و راه اندازی بازار آتی ارز است و اضافه کرد: قرار است محصولات از طریق بورس کالای ایران به کشورهای همسایه صادر شود.
    سلطانی نژاد ادامه داد: پذیرش انبار در خارج از کشور، عرضه خرما و شکر و عرضه شاخص مسکن در بورس کالا از دیگر برنامه های امسال است.

    ** ورود کارگزاری های خارجی به بورس ایران
    از جمله موضوعات مهم صنعت کارگزاری در ماه های اخیر، ورود کارگزاران خارجی به بازار سرمایه است که رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: ورود مستقیم کارگزاری های خارجی به بازار سرمایه ایران و اخذ مجوز فعالیت بعید است، اما احتمال دارد آنها با کارگزاری های داخلی شریک شوند.
    «حمیدرضا مهرآور» در نشست تخصصی وضعیت صنعت کارگزاری در ایران که در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، در پاسخ به ایرنا درباره مذاکره کارگزاری های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران، بیان داشت: کارگزاری های داخلی دارای توانمندی لازم هستند، اما مشکلاتی در بخش نرم افزار و سخت افزاری وجود دارد.
    رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار همچنین درباره مسایل مربوط به بحران مالی در کارگزاری های بازار سرمایه، گفت: سودآوری کارگزاری ها مانند سایر صنایع نوسان دارد و این به معنای در معرض ورشکستگی قرار داشتن آنها نیست.
    وی یادآور شد: فعالیت در بورس، تابع شرایط بازار سرمایه است، بنابراین اگر وضعیت معاملات خوب باشد، درآمدزایی کافی نیز در بازار وجود خواهد داشت.
    رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان این که برخی هزینه های غیرمنطقی بر صنعت کارگزاری تحمیل شده است، افزود: این هزینه ها در گذشته وجود نداشته، به همین دلیل وضع یکباره آنها باعث افزایش هزینه های کارگزاری ها شده است.

    **تاکید مسئولان بورس بر افزایش شفافیت و انتشار اطلاعات
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست پیشکسوتان بازار سرمایه «شفافیت و نقدشوندگی را 2 عامل کلیدی در بازار سرمایه» دانست، و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس نیز بر لزوم جلوگیری از تاخیر افتادن و منتشر نشدن اطلاعات مالی شرکت های بورسی تاکید کرد.
    شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امیدواریم با فعالیت هایی که در زمینه شفافیت و فعالیت نهادها و ناشران بازار سرمایه مشاهده می شود، شاهد رشد بیشتر بازار باشیم.
    وی اضافه کرد: سطح شفافیت و فعالیت نهادهای مالی باید به قدری افزایش یابد که به موازات آن معیارهای انتخاب برترین ها در این بخش نیز ارتقا یابد.
    حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: باید از تاخیر افتادن و منتشر نشدن اطلاعات مالی شرکت های بورسی جلوگیری شود.
    حسن امیری ادامه داد: هر چه انتشار اطلاعات واقعی افزایش یابد سطح تحلیل بالاتر می رود و سرمایه گذاران می توانند تصمیم بهتری بگیرند
    وی افزود: به هر میزان، سطح سرعت و دقت ارایه اطلاعات بالا رود، عمق بازار بیشتر می شود و تحلیل، جایگزین پیش بینی و برآورد می شود.
    امیری تاکید کرد افزایش سطح تحلیل در بازار مشروط به انتشار به موقع، دقیق و مناسب اطلاعات است، بنابراین از مهمترین اقدام های در دستور کار، تداوم انتشار اطلاعات واقعی است. انتشار واقعی اطلاعات می تواند توقف و بازگشایی نمادها را کوتاه تر کند.

    ** مقاومت برخی بخشهای اقتصادی در مقابل شفاف سازی مالی
    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه دولت عملکرد موفقی در کاهش تورم و رشد اقتصادی داشته است، گفت: برخی از بخش های اقتصادی کشور با وجود اجبار قانونی، صورت مالی نداده و در فضای غیر شفاف فعالیت می کنند.
    «سعید اسلامی بیدگلی» در نشستی که در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، افزود: تا چندی پیش شرایط نامطلوب اقتصادی مانند رشد منفی اقتصادی و تورم 40 درصدی وجود داشت. وضعیت تعامل نهادهای مالی و سرمایه گذاری با نهادهای بین المللی در دولت های نهم و دهم تضعیف شده بود، اما اکنون تلاش می کنیم این تعاملات ارتقا یابد.
    اسلامی بیدگلی به نبود شفافیت اشاره کرد و گفت: به دلیل شفاف نبودن برخی بخش ها، فشار مالیاتی بر بخش های شفاف افزایش می یابد.
    وی گفت: افزایش فشار مالیاتی بر روی بخش شفاف اقتصادی سبب می شود بخش شفاف اقتصادی نیز به سوی عملکرد غیرشفاف هدایت شود. نباید استثنایی بین نهادها و شرکت های اقتصادی برای ارایه شفاف صورت های مالی وجود داشته باشد.
    وی ادامه داد: تنها بخش شفاف اقتصاد ایران، دولت است که البته بخش بزرگی از اقتصاد را دارا نیست، در واقع بخش عمده ای از اقتصاد کشور توسط بخش هایی اداره می شود که تمایلی به شفافیت ندارند.

    ** امضای تفاهمنامه هایی برای افزایش شفافیت در بازار سرمایه
    در روزهای برگزاری نمایشگاه، تفاهمنامه ای با هدف افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه امضا شد تا شرکت ها همزمان با تایید در کمیته پذیرش بورس، افزون بر دریافت گواهی امضای دیجیتال از آموزش های لازم درباره امکانات و حساسیت های سامانه جامع اطلاع رسانی، فرآیندهای آن و... برخوردار شوند.
    شرکت بورس تهران و کدال (سامانه جامع اطلاع رسانی صورت های مالی شرکت ها) این تفاهمنامه را امضا کردند.
    روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره امضای این تفاهمنامه گفت: دسترسی ناشران بورسی ثبت شده نزد سازمان بورس، به سامانه جامع اطلاع رسانی (کدال) نقطه قوت بازار سرمایه است.
    وی افزود: زیرساخت های موجود این امکان را به ناشران بورسی می دهد که اطلاعات خود را بخوبی در بازار سرمایه منعکس سازند.
    همچنین در زمان برگزاری نمایشگاه، 2 سامانه کدال 360 و مکنت با حضور رییس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره نهاد ناظر بازار سرمایه راه اندازی و به سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران اضافه شد.
    به گفته رییس سازمان بورس، اقدامات و نظارت های صورت گرفته در دریافت اطلاعات و گزارش های مالی منجر به ارتقاء سطح گزارش گری مالی و شفافیت در بازار سرمایه شده است.
    وی به زمان بر بودن تهیه، محاسبات و تحلیل اطلاعات ناشران در بازار سرمایه اشاره کرد که با راه اندازی و به کارگیری این سامانه ها شاهد افزایش سرعت تحلیل در بازار سرمایه خواهیم بود.
    سخنگوی شورای عالی بورس ادامه داد: طبیعتا با افزایش سرعت در پردازش اطلاعات مالی از سوی حسابرس، ناشر و پردازش گر اطلاعات مالی، زمان ارسال اطلاعات کوتاه تر خواهد شد و دیگر شاهد توقف طولانی مدت نمادها در بازار سرمایه نخواهیم بود.

    ** حمایت بازار سرمایه از شرکت های نوپا (استارتاپ)
    در روزهای برگزاری نمایشگاه، جشنواره «فین استارز 2017» نیز با هدف حمایت از شرکت های استارتاپی (کسب و کارهای نوین و دانش بنیان) برگزار شد.
    با توجه به حمایت ناکافی بانک ها و شرکت ها از ایده های جدید، طرح های نوپا در تامین منابع مالی و نقدینگی دچار مشکل اند؛ بر این اساس تلاش شده است با پذیرش این شرکت ها یا طرح پیشنهادهای آنها در بازار سرمایه و فرابورس، امکان حمایت از این ایده ها و طرح های نوپا که بیشتر از سوی جوانان ارایه می شود، فراهم آید.
    پیش از این با راه اندازی صندوق های جسورانه در بازار سرمایه و بورس تلاش شده است از شرکت های دانش بنیان و نوپا حمایت شود.
    از پارسال نیز بازار سرمایه و فرابورس برای حمایت از طرح های جدید در بخش فناوری مالی، برگزاری جشنواره «فین‌‌استارز» را آغاز کرد.
    مدیرعامل فرابورس ایران در مراسم اختتامیه این جشنواره از پذیرش 2 صندوق جسورانه و بررسی 13 درخواست دیگر خبر داد و گفت: در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، سرمایه گذاران حمایت خود را از چهار ایده استارتاپی (کسب و کارهای نوین و دانش بنیان) اعلام کردند.
    وی افزود: در نظر داریم حمایت از ایده های نوپا را دایمی کنیم و بر این اساس، مذاکره برای جذب سرمایه گذاری های جدید در این بخش نیز در حال انجام است.

    ** فرهنگ سازی برای جذب سرمایه گذاران جدید از بورس
    از جمله کاستی های بازار سرمایه، فقدان آشنایی کافی مردم از بازار سرمایه و بورس است که در نمایشگاه امسال تلاش شد، در این زمینه فرهنگ سازی شود.
    برگزاری مسابقات «بورس کاپ» که بازیگران را به رقابت و خرید و فروش سهام در فضای مجازی تشویق می کند از جمله برنامه هایی بود که در روزهای برگزاری نمایشگاه اجرا می شد.
    هر چند برخی برنامه ها برای فرهنگ سازی و جذب مخاطب در ایام برگزاری نمایشگاه اجرا شد، اما به نظر فعالان بازار سرمایه، دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جذب مخاطبان عام ناموفق بود و نتوانست همانند نمایشگاه های پرمخاطب دیگر، پای مردم و علاقه مندان را به این نمایشگاه باز کرده و آنها را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق کند.

    برچسب ها