عصر خودرو

طی مذاکرات اتاق تهران و بخارست

همکاری‌های جدید اقتصادی ایران و رومانی کلید خورد

عصر بازار: هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی تهران طی سفر خود به بخارست و مذاکره با فعالان بخش خصوصی رومانی و اتاق بازرگانی بخارست، تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی، انرژی و... منعقد کردند.

همکاری‌های جدید اقتصادی ایران و رومانی کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی و از همراهان این هیات درباره این مذاکرات گفت: در سال‌های گذشته ارتباط مستقیمی بین ایران با رومانی وجود نداشته و حجم مبادلات تجاری با این کشور به شدت پایین آمده بود.

    وی با اشاره به برخی ظرفیت‌های اقتصادی رومانی ادامه داد: رومانی کشوری است که پایه صنعتی مطلوبی دارد؛ به عنوان نمونه در صنعت خودرو، رومانی مرکز تامین قطعات رنو در تمام دنیاست. همچنین رومانی در زمینه محصولات کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد که برای ما قابل استفاده است؛ به طور کلی می‌توانیم در این زمینه‌ها همکاری‌های مناسبی با رمانی داشته باشیم و از فرصت پیش آمده استفاده کنیم.

    نجفی منش تصریح کرد: از سوی دیگر می‌توانیم صادرات محصولات پتروشیمی به رومانی را دنبال کنیم، حتی این امکان وجود دارد که بتوانیم پالایشگاهی را در رومانی داشته باشیم و نفت خودمان را در آنجا تصفیه کنیم و بتوانیم محصولات تصفیه شده‌مان را از طریق این کانال به اروپا عرضه کنیم.

    رییس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: شرایط صادرات ایران به رمانی در سال‌های گذشته مطلوب نبوده چرا که ارتباط بانکی برقرار نبوده است. لذا اولین قدم بعد از رفع تحریم‌ها باید این باشد که ارتباطات بانکی و مالی بین دو کشور برقرار شود تا مراودات‌مان با رمانی توسعه پیدا کند.

    وی همچنین عنوان کرد که در رومانی یک جامعه ایرانی 2500 نفره زندگی می‌کنند که می‌توانند در تعاملات و همکاری‌های دو کشور فعالیت داشته باشند.

    بر اساس این گزارش، طی این دیدار‌ها مسعود خوانساری که سرپرستی هیات اقتصادی تیم ایرانی را بر عهده داشت با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت بالای ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاوری و گردشگری و فضای مناسب ایجاد شده پس از توافق‌ هسته‌ای ایران و غرب، بر لزوم تحرک بیشتر فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مقامات دولتی رومانی تأکید و اعلام کرد که دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف اقتصادی به ویژه گردشگری، خودروسازی و قطعات خودرو، صنایع نفت و گاز و فرآورده‌ها، کشاورزی، پتروشیمی، الکترونیک همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند.

    هم‌چنین در این دیدار "میاهای تودوسه" که وزارت اقتصاد، تجارت و گردشگری را در کابینه رومانی در اختیار دارد، سفر هیات تجاری ایران آن را گام مهمی در جهت احیای روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت که به‌رغم پایین بودن حجم مبادلات تجاری دو کشور، تجار ایرانی مقیم رومانی همچون شهروندان این کشور به سادگی و با تسهیلات فراهم شده به امور تجاری خود می‌پردازند و دولت رومانی سعی کرده است هیچ مانعی برای تجارت آنان ایجاد نکند. وزیر اقتصاد، تجارت و گردشگری رومانی در این دیدار ابراز علاقه کرد که هر چه سریع‌تر فرصت حضورش در ایران و دیدار با دولت و بخش خصوصی ایران فراهم شود.

    همچنین طی مذاکرات رییس اتاق تهران و رییس اتاق بازرگانی بخارست تفاهم‌نامه‌ای به منظور گسترش همکاری‌ها و همچنین ارتباطات و مراودات بیشتر بین دو بخش امضا شد.

    در این خصوص رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بخارست با اشاره بر اهمیت امضای این سند همکاری عنوان کرد که این تفاهم‌نامه علاوه بر اینکه سندی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است بر همکاری‌های علمی و آکادمیک دو اتاق نیز تاکید دارد.

    دیمیتریو اظهار امیدواری کرد که اتاق تهران و اتاق بخارست بتوانند با کمک یکدیگر و همکاری در پروژه‌های مشترک موجب ارتقا مراودات دو کشور شوند.

    خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز پس از امضای تفاهم‌نامه از مسئولان رومانی خواست که هرچه سریع‌تر در جهت تسهیل صدور ویزا و حل مشکلات بانکی و گمرکی گام بردارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها