عصر خودرو

در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال

ایران از واردکننده پلی استایرن به صادرکننده این محصول تبدیل شد

عصر بازار- ایران برای نخستین بار در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از واردکننده پلی استایرن به صادرکننده این محصول تبدیل شد.

ایران از واردکننده پلی استایرن به صادرکننده این محصول تبدیل شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، رییس‌جمهور درحالی شرکت توسعه صنایع پلی استایرن انتخاب را با ظرفیت تولید 250 هزار تن پلی استایرن انبساطی در سال افتتاح کرد که در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، این امر ایران را نه تنها از واردات این محضول بی‌نیاز می‌کند، بلکه به صادرکننده پلی استایرن تبدیل می‌کند.

    این مجتمع بزرگ تولید پلی استایرن که به عنوان بزرگترین مجتمع تولید پلی استایرن انبساطی خاورمیانه شناخته می شود، در فاز 2 عسلویه در زمینی به مساحت 5.8 هکتار و با ظرفیت تولید 250 هزار تن پلی استایرن انبساطی (EPS) در سال و با نام اسنوا مهندسی، نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی شده است.

    مجتمع  افتتاح شده با سرمایه ای بالغ بر 120 میلیون دلار بدون بهره مندی از تسهیلات دولتی به بهره برداری رسید و سرمایه گذاری این پروژه تماماً با آورده نقدی سهامدار پروژه صورت پذیرفته است. این طرح که در مسیر جلوگیری از خام فروشی به بهره برداری رسیده ، واردات این محصول از خارج را به صفر رسانده و ایران را در جایگاه صادرکنندگان این محصول قرار می دهد.

    شرکت نروژی دانشبنیان AVERIS AS صاحب لیسانس تولید این طرح است که این شرکت دانش بنیان نیز از شرکت های زیر مجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب محسوب می شود.

    این مجتمع در زمان راه اندازی برای 250 هزار نفرماه اشتغال ایجاد کرده و اکنون با بهره برداری از آن برای 210 نفر به صورت مستقیم و 1000 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.طرح از آبان 92 آغاز به کار کرد و پس از 36 ماه کار و تلاش، در روز 10 مهر سال ٩٥ بهره برداری از آن به صورت آزمایشی آغاز شد که با افتتاح رسمی پروژه، به سمت تولید با ظرفیت عملیاتی حرکت خواهد کرد.

    محصولات پلی استایرن انبساطی این مجتمع پتروشیمی در شش ماه ابتدا تولید تجاری اش به بازار ایران و بیش از 11 کشور از جمله چین، روسیه، ترکیه، آذربایجان، امارات، عمان، کوزوو، آلبانی، بلغارستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است و اروپا، برزیل، آسیای جنوب شرق، استرالیا، کشورهای آفریقایی و پوشش کامل حوزه CIS در برنامه صادرات قرار دارند. گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب ، مجری و سرمایه گذار این پروژه محسوب می شود که پیش از این در صنایع مختلف به ویژه صنعت لوازم خانگی فعالیت داشته  است.

    کاربرد پلی استایرن در تولید لوازم خانگی


    پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر از مونومر استایرن است که به سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی تولید می شود.

    این پلیمر مصنوعی بر اساس نوع گرید تولیدی کاربردهای مختلفی دارد که به صورت عمومی می توان به کاربرد آن در تولید بلوکهای پلاستوفوم سقفی، تولید وسایل و لوازم خانگی از جمله بدنه تلویزیون، رادیو، لوازم ورزشی، اسباب بازی، عایق برودتی دربدنه یخچالها، فریزرها و وسایل خانگی اشاره کرد.

    برچسب ها