عصر خودرو

بهادر بیژنی:

رشد چشمگیر بازار سرمایه پس از برجام

عصر بازار- با برگزاری ۱۴۵ جلسه معاملاتی در کمیته فقهی و تصویب ۷۵ مورد ابزار معاملاتی مالی اسلامی کمیته فقهی بازار سرمایه ایران را می توان یکی از فعال ترین کمیته های فقهی در میان کشورهای اسلامی دانست.

رشد چشمگیر بازار سرمایه پس از برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، دکتر بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان در امور بین الملل و سرمایه گذاری خارجی به عنوان سومین سخنران در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی با اشاره به فعالیت های کمیته فقهی اشاره داشت: باید از کمیته فقهی به عنوان یکی از فعال ترین کمیته های فقهی در میان کشورهای اسلامی تشکر کنم که پس از گذشت 10 سال از آغاز فعالیت، همچنان در جهت توسعه بازار سرمایه اسلامی تلاش می کنند.

    دکتر بیژنی در ادامه در خصوص همکاری های بازار سرمایه ایران با کشورهای خارجی عنوان داشت: ایران هم اکنون وارد فاز جدیدی از همکاری های خارجی شده است و در این میان، از سال گذشته مدیران ارشد بازارهای سرمایه در سراسر دنیا برای ارتباط بهتر با بازار سرمایه ایران در رفت و آمد هستند.

    وی در ادامه در خصوص رشد بازار سرمایه پس از برجام اظهار داشت: بازار سرمایه در گذشته ای نزدیک و پس از برجام با رشد مناسبی همراه بوده و شاخص کل بورس پس از برجام با رشد 20 درصدی مواجه شده است و نسبت P/E به 7.7 رسیده است که این رقم از میانگین بازارهای نوظهور نیز کمتر است.

    بیژنی در خصوص بازار صکوک اشاره داشت: بازار صکوک در این میان با رشد بسیار چشمگیری همراه بوده است. ارزش اوراق صکوک منتشر شده تا پایان سال 2015 میلادی به 1.8 بیلیون دلار رسیده است که هم اکنون ارزش این اوراق بالغ بر 9 بیلیون دلار است و نشان دهنده رشد 4 برابری ارزش این اوراق بوده است.

    جانشین رئیس سازمان در امور بین الملل در ادامه در خصوص تعداد اوراق صکوک منتشر شده بیان داشت: در پایان سال 2015 میلادی در حدود 47 صکوک در بازار سرمایه منتشر شد که هم اکنون تعداد آن به 100 اوراق رسیده است.

    بیژنی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری اشاره داشت: ارزش صندوق های سرمایه گذاری تا پایان سال 2015 میلادی با رشد 8.4 برابری رو به رو بوده در حالی هم اکنون ارزش این صندوق ها در حدود 30 بیلیون دلار است.

    وی در خصوص اوراق خزانه اسلامی ابراز داشت: سال گذشته برای نخستین بار اوراق خزانه اسلامی به ارزش 1.5 بیلیون دلار منتشر شد و رئیس جمهور با اشاره به انتشار موفق این اوراق، آن را گامی بزرگ برای پیشبرد توسعه اقتصادی کشور دانست.

    بیژنی در ادامه با اشاره به انتشار موفق اوراق صکوک اجاره بیان داشت: دولت برای نخستین بار صکوک اجاره به ارزش 144 میلیون دلار را منتشر کرد.

    وی در ادامه متذکر شد: بر طبق بررسی های شرکت گلدمن ساکس، ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده ذخایر نفتی در دنیا و بزرگترین دارنده منابع گاز در دنیا شناخته می شود و نرخ تورم در این کشور که بالای 40 درصد بود هم اکنون به زیر 10 درصد رسیده است.

    وی در ادامه در خصوص ارزش بازار فرابورس و بورس کالا اشاره داشت: ارزش بازار فرابورس معادل 20 بیلیون دلار است و ارزش بورس کالا معادل 24 بیلیون دلار است.

    جانشین رئیس سازمان در امور بین الملل در خصوص پیاده سازی استانداردهای IFRS اظهار داشت: در تاریخ 15 نوامبر سازمان بورس اصول و استانداردهای حسابرسی بین المللی را پیاده سازی کرد تا از این طریق زبان مشترک حسابرسی در میان شرکت های بورسی حاکم شود.

    برچسب ها