عصر خودرو

معاون سازمان بورس هشدار داد؛

سرمایه گذاران خرد وارد جریان نوسانات بورسی انتخابات نشوند

عصر بازار- معاون سازمان بورس با هشدار به سرمایه گذاران انفرادی در بورس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سهامداران خرد بیشترین تاثیر پذیری را از نوسانات بورسی ناشی از جو انتخاباتی را خواهند داشت.

سرمایه گذاران خرد وارد جریان نوسانات بورسی انتخابات نشوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، علی سعیدی با اشاره به تاثیرپذیری بازار سرمایه از فضای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: التهاب های بازار سرمایه در خصوص بسیاری از رویدادها از جمله رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رخ می دهد که از بین رویدادهای سیاسی بحث انتخابات نه تنها در بورس ایران بلکه در بازار سرمایه تمام دنیا نوسان ایجاد می کند و تاثیر می‌گذارد.

    وی با بیان اینکه در این ایام قبل از انتخابات، فعالان این بازار درصدد هستند بدانند چه گروهی در کشور چرخه صنعت، اقتصاد و سیاست کشور را به دست خواهد گرفت، ادامه داد: بنا بر این این علامت سوال انتظارات فعالان را متفاومت می‌کند و  ممکن است یکسری نوسانات را در هر بازار سهامی ایجاد کند و بازار ما هم مستثنی از این قاعده نخواهد بود.

    معاون بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سازمان بورس وارد کنترل این نوسانات بازار سرمایه در آستانه انتخابات می شود؟ اظهار داشت: ما ابزاری را برای اینکه بخواهیم در بازار نفوذ کنیم و التهابات بازار را کنترل کنیم نداریم. اما صندوق توسعه طبق روال عمل می‌کند.  انتظار ما هم این است که صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق های اختصاصی بازارگردانی و مشاوران سرمایه گذاری وارد عمل شوند.

    سعیدی با تاکید بر اینکه سیاست ما این است که از طریق نهادسازی این موضوعات را مرتفع سازیم، افزود: صندوق های بازارگردانی اصولا به وجود آمده‌اند که هر کدام بر روی چند سهم بازارگردانی کنند و بتوانند معادلات بازاری و تعادل بازاری را در صورتی که صفی به وجود آمد، از بین ببرند. البته معافیت مالیاتی و کارمزدی هم برای این صندوق ها در نظر گرفته شده، کسب و کارشان اقتصادی باشد.

    وی با اشاره به ایجاد صندوق های جدید گفت: خوشبختانه تعداد صندوق بازارگردانی افزایش یافته و هر کدام از این صندوق ها بر روی  تعداد مشخصی از سهم فعالیت بازار گردانی انجام می دهند.  مشاوران سرمایه گذاری هم از طریق اطلاع رسانی و گزارش هایی که را ارائه می‌دهند که از آن طریق بازار را می توانند مدیریت کنند.

    معاون سازمان بورس با اشاره به تاثیر صندوق های بازارگردانی در کنترل نوسانات بازار سرمایه در آستانه انتخابات اظهار داشت:  صندوق های بازارگردانی هم به واسطه اینکه از اینکه چندین دوره انتخابات را تجربه کرده اند می‌توانند بازار را به تعادل برسانند.

    سعیدی در پاسخ به این سوال که دوره نوسانات بازار سرمایه در آستانه انتخابات معمولا چقدر است، گفت: تحقیقات زیادی در دنیا در این باره انجام شده که در کشورهای مختلف در زمانی که بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی  به وجود می‌آید در دوره مشخصی بین یک تا سه ماه قیمت های سهم کاهش می یابد و باز هم به طور متوسط به جای اول خود از می گردد.

    وی تاکید کرد: اتفاقا سرمایه‌گذاران آگاه در این دوره های زمانی در بازار فعال می شوند، برای مثال روز یازده سپتامبر بهترین زمان برای خرید سهام بود. فکر می کنیم سرمایه گذاران حقوقی دستخوش این نوسانات نمی‌شوند و  مردم را به این سمت سوق می دهیم که به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه گذاری کنند چرا که در این صورت تحت تاثیر این نوسانات  قرار نمی گیرند.

    معاون سازمان بورس با اشاره به اینکه تاثیر پذیری بازار سرمایه از انتخابات معمولا به این عوامل که انتخابات بعد از دو دوره اتفاق می افت یا یک دوره بستگی دارد و فضای این دو با یکدیگر متفاومت است اما سرمایه‌گذاران انفرادی بیشتر تحت تاثیر این جریان قرار می گیرند و پیشنهاد می شود در این ایام به صورت مستقیم وارد سرمایه گذاری در بورس نشوند.

    برچسب ها