عصر خودرو

تخفیف ۵۰ درصدی سنگ‌آهن برای فولادگران

عصر بازار- در شرایطی که همچنان کشمکش تعیین قیمت سنگ‌آهن میان مسئولان معادن سنگ آهن و فولادکاران وجود دارد، رییس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو از تخفیف ۵۰ درصدی سنگ‌آهن برای فولادسازان خبر می‌دهد.

تخفیف ۵۰ درصدی سنگ‌آهن برای فولادگران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هادی بشیری راد اظهار کرد: قیمت سنگ آهن از سال ها پیش مورد مناقشه معدنی ها و فولادی ها بوده اما با پیگیری های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر صنعت مبنی بر این که دولت از قیمت گذاری کنار می رود، اینک راه برای واقعی شدن قیمت این ماده معدنی استراتژیک هموار شده است و در حال حاضر سنگ آهن با 5۰ درصد تخفیف در اختیار فولادسازان داخلی قرار می گیرد.

    وی با اشاره به وضعیت فعلی و هدف گذاری ها برای پیشروی طرح های توسعه ای این مجموعه معدنی گفت: در حال حاضر شرکت چادرملو پنج طرح مهم و اصلی شامل طرح فولاد، طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله، طرح تصفیه خانه اردکان، طرح نیروگاه و طرح نورد سرمد ابرکوه دارد که این شرکت معدنی برای این طرح ها مبلغ 4455 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته که تا پایان سال گذشته، مبلغ 3712 میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است.

    این فعال معدنی کارخانه فولاد را یکی از طرح های مهم این مجموعه دانست و گفت: طرح کارخانه فولاد با ظرفیت یک میلیون تن در اواخر سال گذشته راه اندازی شد و اوایل سال جاری نیز تولید آزمایشی آن آغاز می شود و سپس در ماه های آتی 300 هزار تن تولید تجاری خواهد داشت.

    رییس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت و افزایش ظرفیت خط گندله سازی اظهار کرد: طرح افزایش ظرفیت خط گندله سازی که ظرفیت تولید گندله را از 3.4 میلیون تن به چهار میلیون تن خواهد رساند، در سال جاری به اتمام  می رسد و تاکنون پیشرفت فیزیکی این طرح 74 درصد بوده که از 600 هزار تن افزایش ظرفیت تولید پیش بینی شده است که 200 هزار تن در سال قبل عملی و مابقی در سال جاری  محقق خواهد شد.

    بشیری راد در ادامه به طرح تصفیه خانه فاضلاب اردکان اشاره کرد که این طرح که انتقال آب به مجتمع چادرملو را بر عهده خواهد داشت و تا کنون 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پایان تیر ماه سال جاری را زمان بهره برداری از آن دانست.

    وی همچنین درباره طرح نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو عنوان کرد: این طرح شامل سه فاز بود؛ فاز اول در تیر ماه سال 1393 راه اندازی شد. فاز دوم در شهریور ماه سال 1393 و فاز سوم در اردیبهشت سال گذشته به بهره برداری رسید و از بهمن همان سال این نیروگاه با ظرفیت کامل وارد مدار شبکه  سراسری برق کشور شد.

    او درباره پروژه نورد سرمد ابرکوه که در سال گذشته به اتمام رسید، گفت: پیش بینی تولید محصول در این مجموعه با توجه به بازار مصرف برای سال جاری 250 هزار تن است که در حقیقت نیمی از ظرفیت 500 هزار تنی این طرح خواهد بود.

    بشیری راد به پروژه های در دست اقدام اشاره کرد و افزود: مهمترین طرح های توسعه ای سال جاری چادرملو شامل پروژه احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی و پروژه فولادسازی واحد ابرکوه با ظرفیت 600 هزار تن فولاد است. طرح احیای مستقیم هم تاکنون 76.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در اسفند ماه امسال کار فیزیکی آن به اتمام خواهد رسید. پیشرفت فیزیکی طرح فولادسازی ابرکوه نیز تاکنون 30 درصد بوده که امیدواریم تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

    رییس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو همچنین با اشاره به ظرفیت های تولیدی چادرملو اظهار کرد: شرکت چادرملو برای سال مالی 1396 ظرفیت تولید کنسانتره را 9 میلیون و 500 هزار تن در نظر گرفته در حالی که قدرت تولید 10.5 میلیون تن کنسانتره را وجود دارد. همچنین ظرفیت پیش بینی شده برای تولید سنگ آهن دانه بندی شده که محصول فرعی چادرملو محسوب می شود نیز 500 هزار تن در نظر گرفته شده است.

    وی علت کاهش برآورد ظرفیت تولیدی این محصولات را  کشش بازار و مصرف کم آن در ایران عنوان کرد و گفت با توجه به این که در حال حاضر در انبارهای شرکت یک میلیون و 278 هزار تن سنگ آهن دانه بندی وجود دارد ظرفیت تولید این محصول را برای امسال 500 هزار تن در نظر گرفتیم. این در حالی است که توان تولیدی سنگ آهن دانه بندی شده شرکت چادرملو یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تن است.

    بشیری راد افزود: ظرفیت تولیدی پیش بینی شده گندله برای سال جاری سه میلیون  و 600  هزار تن، ‌ فولاد 300 هزار تن و میلگرد کارخانه نورد ابرکوه 250 هزار تن است.

    او درباره تاثیر قیمت های جهانی سنگ آهن بر شرکت چادرملو عنوان کرد: نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن هیچ تاثیری بر قیمت محصولات صنعتی و معدنی چادرملو ندارد، به همین دلایل بر سودآوری شرکت نیز موثر واقع نخواهد شد. قیمت کنسانتره و گندله چادرملو همچنان تابعی از شمش فولاد خوزستان است و بودجه سال مالی امسال نیز با همین فرمول بسته شده است.

    بشیری راد افزود: شرکت چادرملو به اکتشاف و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله، سنگ آهن و محصولات فولادی مشغول است. این شرکت با سرمایه فعلی 28 هزار و 215 میلیارد ریال، سود هر سهم سال مالی جاری را 236 ریال پیش بینی کرده که نسبت به بودجه سال 1395 حدود دو درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالی است که بودجه سال قبل با 9 درصد افزایش سود نسبت به عملکرد واقعی سال 1394 و برابر با 231 ریال در نظر گر فته شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو