عصر خودرو

مصباحی مقدم:

موضوعات فقهی در بازار سرمایه اولویت اول است

عصر بازار- رئیس کمیته فقهی سازمان بورس می گوید این کمیته برای توسعه ابزارهای مالی، موازین شرعی را به عنوان اولویت اول در دستور کار خود قرار داده است.

موضوعات فقهی در بازار سرمایه اولویت اول است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در نهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس که در سال 2007 تشکیل شد از یک نفر متخصص بازار مالی، یک نفر اقتصاد دان و دو فقیه آشنا با بازار مالی تشکیل شده است.

    وی افزود: اوراق اجاره یکی از پر کاربردترین صکوک است که در سال 2011 توسط ایران مورد استفاده قرار گرفته و از جمله ابزاری است که کمیته فقهی آن را تایید کرده است. کمیته فقهی دو قالب برای اوراق اجاره را تصویب کرده قالب اول با فرض وحدت شخصیت فروشنده و مستاجر و دوم اوراق اجاره با فرض تفاوت شخصیت فروشنده و مستاجر.

    رئیس کمیته فقهی افزود: اوراق اجاره می‌تواند به صورت عادی، اختیار فروش و به شرط تملیک باشد.

    وی ادامه داد: اوراق استثنا اوراق دیگری است که نرخ ثابت دارد و ابزار مناسبی برای پروژه‌های عمرانی است، تاکنون یک مورد اوراق استثنا در ایران منتشر شده است.

    مصباحی مقدم در ادامه به انواع اوراق مرابحه اشاره کرد و شرایط فقهی آن‌ها را بیان کرد و در بخشی از صحبت‌هایش به اوراق منفعت اشاره کرد.

    وی درباره اوراق قرض الحسنه، گفت: قرض بدون بهره در شریعت اسلام پسندیده است. اوراق قرض الحسنه بدون بهره است و ناشر اوراق به اندازه ارزش اسمی اوراق بدهکار می‌شود. اینجا اوراق به کسر یا صرف نداریم.

    او در بخشی از صبحت‌هایش به دیگر ابزارهای مختلف اسلامی اشاره کرد و درباره موضوعات شرعی آن به توضیحاتی پرداخت.

    برچسب ها