عصر خودرو

دکتر محمدی در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی خبر داد:

انتشار ۱۴.۵ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در ایران

عصر بازار- نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی دقایقی پیش آغاز شد و در ابتدای این مراسم دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن خیرمقدم به مهمانان ۱۸ کشور گفت: این دوره به همت بانک توسعه اسلامی و مرکز پژوهش اسلامی، (IDB) و (IRPT) برگزار می شود.

انتشار ۱۴.۵ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: از زمان شروع انتشار ابزارهای مالی اسلامی تا کنون 14 و نیم میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در کشور منتشر شده و مانده این اوراق در سال 2017 معادل 9.8 میلیارد دلار بوده است.

    دکتر محمدی در ادامه افزود: از این مبلغ 2.2 میلیارد دلار مربوط به انتشار اسناد خزانه اسلامی بوده که برای تأمین مالی دولت استفاده شده است این درحالی است که در سال 95 انتشار ابزارهای مالی اسلامی نسبت به سال 94 رشد 100 درصدی داشته است.

    وی با بیان اینکه با تصویب قانون اوراق بهادار در سال 84 ساختار بازار سرمایه ایران تغییر کرد، ابراز داشت: این تغییرات موجب تشکیل کمیته تخصصی فقهی در سال 86 شد.

    محمدی ادامه داد: این کمیته هشت نفره نقش موثری در توسعه ابزارهای اسلامی داشته و متشکل از 5 فقیه صاحب نظر در حوزه بازار سرمایه، یک نفر متخصص مالی، یک حقوقدان و یک اقتصاد دان آشنا به بازار سرمایه است که وظایفی مانند ارزیابی ابزارهای مالی جدید پیشنهادی در حوزه بازار سرمایه، بررسی شبهات فقهی در مورد ابزارهای مالی، همکاری در توسعه و گسترش برنامه های آموزشی و مواردی از این دست را دارد.

    سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: طی 10سال فعالیت کمیته فقهی 145 جلسه برگزار شده و 50 ابزار و نهاد مالی و قرارداد مالی مورد بررسی قرار گرفته است که آخرین دستاوردهای ایران توسط پژوهشگران تراز اول مالی در این دوره در اختیار مدعوین قرار خواهد گرفت.

    دکتر محمدی در ادامه سخنان خود یادآور شد، تا کنون در بازار سرمایه ایران انتشار اوراق مشارکت، اجاره دولتی و شرکتی، مرابحه دولتی و شرکتی، سلف موازی استاندارد، اوراق رهنی، اسناد خزانه اسلامی، و استصناع را اجرایی کرده ایم.

    برچسب ها