عصر خودرو

سرمایه داران تهرانی در جریان مذاکرات ظریف چه می کنند؟

آثار وضعی مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه

عصر بازار: در حالی که ظریف و تیم هسته ای ایران در در حال تدوین متون نهایی توافق هسته ای با گروه کشورهای ۱+۵ هستند سرمایه داران تهرانی در بورس از فرصت های باقیمانده نهایت استفاده را می کنند.

آثار وضعی مذاکرات هسته ای بر بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، افت خیز شاخص ها و متغیرهای بورس در هفته گذشته نشان می دهد بازار سرمایه ایران همچنان به شکل غیر منطقی تحت تأثیر مذاکرات هسته ای قرار دارد.

    اثرگذاری مذاکرات هسته ای و توافقات انجام شده طی یک سال و اندی گذشته بیش از آنکه تأثیری واقعی بر اقتصاد ایران گذاشته باشد، نقش عوامل روانی را در بازارهای مالی پرنگ تر کرده است؛ طی این مدت اخبار مذاکرات و حتی شایعات پیرامون آن چنان تأثیری بر رفتارهای بازیگران بازار سرمایه گذاشته است که تمام تحلیل های بنیادی و تکنیکال از آینده سهام دچار اختلالات در پیش بینی ها شده اند.

    هفته گذشته و همزمان با افزایش حساسیت ها در دور آخر مذاکرات هسته ای یک بار دیگر شاهد چنین واکنش هایی در بازار سرمایه کشور بودیم.

    شاخص کل که هفته قبل تر روند رو به رشدی را در پی اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیش گرفته بود، هفته دوم تیر ماه را اما در تب و تاب مذاکرات گذراند و اگرچه تمدید مهلت گفت و گوها و در واقع کشیده شدن کار به وقت اضافه نتوانست، برآیند شاخص را منفی کند اما در تمامی موارد شاهد افت متغیرها بودیم.

    شاخص کل بورس هفته دوم تیر ماه را با حرکت از پله 64.800 شروع کرد و در اوسط هفته و با انتشار خبر تمدید چند روزه مذاکرات تا مرز 64.300  واحد نزول کرد. گرچه با نمایان شدن منظور مذاکره کنندگان از تمدید، حرکت شاخص مجدداً صعودی شد تا نهایتاً به همان نقطه ابتدای هفته بازگشت و در نقطه 64.861 به کار خود پایان داد. به این ترتیب شاخص کل بورس هفته گذشته تنها حدود 0.01 درصد افزایش یافت.

    با این وجود اما سایر متغیرها هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند؛ ارزش کل معاملات در بورس نسبت به هفته قبل تر (30 خرداد تا 3 تیر) بیش از 10 درصد افت کرد و از حدود 733 هزار میلیارد تومان به 657 هزار میلیارد تومان رسید.

    تعداد سهام و حق تقدم های معامله شده نیز در بازار،کاهش 23.6 درصدی را تجربه کرده است. هفته اول تیر ماه 3.991 سهم و حق تقدم معامله شد اما در هفته گذشته تعداد سهام و حق تقدم ها به 3.049 کاهش پیدا کرد.

    خریداران نیز با احتیاط بیشتری رفتار کرده اند؛ تعداد خریداران با افت 7 درصدی به 60.360 نفر رسید با کاهش 8 درصدی تعداد دفعات معامله در هفته گذشته کاملا همخوانی داشت.

    این شاخص ها به خوبی نشان می دهد که دغدغه فعالان بازار سرمایه در مورد نتایج مذاکرات، تأثیر زیادی بر رفتار آنان در بازار دارد. به محض مشاهده نشانه های امیدوار کننده حتی اگر یک خبر غیررسمی باشد، شاهد افزایش تعداد معاملات و ارزش بازار هستیم ولی با کوچکترین پالس منفی همه چیز به یکباره جهت عکس می گیرد.

    این درست است که همه جای دنیا بازارهای مالی چنین رابطه ای با مسائل سیاسی و دیپلماتیک دارند ولی به نظر می رسد بازار سرمایه ایران از دو عامل رنج می برد؛ نخستین عامل حساسیت بسیار بیش از اندازه به مسائل سیاسی خصوصا مذاکرات هسته ای است. با وجود اینکه طی ماه های گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای بارها و بارها از قول مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر این واقعیت تأکید شده که نتایج مذاکرات به خودی خود نمی تواند و نباید تأثیر مثبت یا منفی خارق العاده ای بر اقتصاد کشور داشته باشد، با این حال اما به نظر می رسد این موضوع هنوز به باور بازیگران بازار درنیامده است.

    برچسب ها