عصر خودرو

هدیه‌ای که پارس جنوبی به اقتصاد‌ایران داد

عصر بازار- سید حمید حسینی گفت:« افتتاح شش فاز پارس جنوبی سبب افزایش رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشور می شود.»

هدیه‌ای که پارس جنوبی به اقتصاد‌ایران داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، روز یکشنبه این هفته، یکی از بزرگترین اتفاق های صنعت نفت کشور رخ داد. شش فاز پارس جنوبی به طور همزمان توسط رییس جمهور افتتاح شدند.کارشناسان می گویند،ورود این شش فاز به شبکه گاز کشور موجب می شود که تولید گاز ایران بعد از سال ها به قطر برسد و از سویی نیاز کشور برای تامین گاز مناطق شمالی کشور هم تامین شود. برنامه ریزی برای جلو زدن از قطر هم آغاز شده است،اتفاقی که سالها بود صنعت نفت و گاز کشور برای رسیدن به این خواسته تلاش می کرد.

    در همین خصوص، سید حمید حسینی، نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده نفت،گاز و پتروشیمی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:«ایران سال هاست که به دنبال توسعه میدان گازی پارس جنوبی بود. این میدان گازی بزرگترین میدان مشترک است که تاکنون قطر حداکثر بهره وری را از این میدان مشترک داشته است.»

    وی افزود:«سال 84 میزان برداشت ایران از این میدان با قطر برابر بوده؛ اما با تحریم هایی که علیه ایران اعمال شد و عدم همکاری شرکت های نفتی نتوانستیم مانند گذشته تولید کنیم و از قطر عقب افتادیم.»

    حسینی عنوان کرد:« از سال 88 با شرکت های داخلی قراردادهایی برای توسعه این میدان امضا شد.به طوری که برای توسعه بهره برداری از این میدان،حتی مجبور شدیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم .»

    وی بیان کرد:«با افتتاح شش فاز پارس جنوبی ١٥۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید ایران اضافه می شود و صادرات گاز را به همراه خواهیم داشت. این اتفاق منجر به  رشد اقتصادی کشور شده و درآمدزایی و ارزآوری در پی خواهد داشت.»

    حسینی با بیان اینکه این افتتاح یکی از بزرگترین افتتاح های پس از انقلاب است،خاطرنشان کرد:«با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری که برای توسعه این میدان در شش فاز انجام شده و آغاز بهره برداری از لایه نفتی پروژه های نیمه تمام پارس جنوبی به زودی کامل خواهد شد.»

    برچسب ها