عصر خودرو

نزول دلار به زیر ۳۷۵۰ تومان؛

بازار سکه کجا کنترل می‌شود؟

عصر بازار- روز سه‌شنبه، بهای دلار و سکه همزمان در مسیر کاهشی قرار گرفت. در روزی که دلار ۷ تومان کاهش یافت و به قیمت ۳ هزار و ۷۴۷ تومان رسید، سکه تمام بهار آزادی نیز ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان ایستاد.

بازار سکه کجا کنترل می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این افت موجب شد سکه از سقف 45 ماهه نزول کند. معامله‌گران درباره علت افت فلز گرانبهای داخلی نظرات متفاوتی را بیان می‌کردند؛ درحالی‌‌که برخی اعتقاد داشتند، بازار سکه تحت‌تاثیر عوامل بنیادی قرار داشت، گروه دیگری عنوان کردند قیمت سکه از سوی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بزرگ کنترل شد.

    گروه دوم برای تایید استدلال خود بیشتر به روند بهای اونس در 2 روز گذشته استناد کردند. به گفته آنها، دوشنبه بعدازظهر بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا نزدیکی ابتدای محدوده هزار و 280 دلار پایین رفت. با وجود این، بهای سکه در بازار داخلی در آن مقطع زمانی کاهشی را تجربه نکرد. روز سه‌شنبه نیز طلای جهانی عمدتا در مسیر افزایشی قرار داشت و تا ساعت 3 بعدازظهر بالای نقطه هزار و 285 دلار نوسان کرد. با این حال، در این روز سکه بیشتر گرایش به کاهش قیمت نشان داد و در مقاطعی از روز حتی تا نقطه یک میلیون و 220 هزار تومان افت کرد. بخشی از معامله‌گران با توجه به رفتار سکه در این دو مقطع زمانی که بی‌توجه به روند بهای طلای جهانی بود، اظهار کردند بازار سکه با عوامل بنیادی هماهنگ نیست و بیشتر تحت‌تاثیر نفوذ معامله‌گران بزرگ و دارندگان کلان سکه قرار دارد.

    در مقابل این عده، گروهی از فعالان همچنان باور داشتند، بازار به عوامل بنیادی توجه ویژه‌ای دارد. این دسته انتقاد گروه پیشین مبنی‌بر ناهمخوانی روند بهای اونس و سکه داخلی را ناشی از چند عامل دانسته‌اند. اولین موضوعی که این دسته به آن اشاره می‌کنند، زمان کاهش بهای اونس و اثر آن در بازار داخلی بود. به گفته آنها، زمانی که بهای اونس در بازارهای جهانی نزولی شد، بازار داخلی حالت نیمه تعطیل داشت و به همین دلیل حجم معاملات به اندازه‌ای نبود که قیمت را دچار کاهش کند. از سوی دیگر، این عده کاهش سکه در روز سه‌شنبه نسبت به روز دوشنبه را ناشی از ماندن اونس در محدوده هزار و 280 دلار دانستند. به گفته آنها، بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه در سطح بالاتری نسبت به همین مقطع زمانی در روز دوشنبه نبود. از سوی دیگر، رشد جزئی ابتدای روز سه‌شنبه برخلاف انتظارات معامله‌گران در ابتدای هفته بود. آنها عنوان کردند، معامله‌گران سکه در ابتدای هفته انتظار داشتند اونس به سرعت با شروع بازارهای جهانی مسیر افزایشی را طی کند و به همین دلیل خریدهای سکه در 2 روز ابتدایی هفته بالا رفت. با این حال، بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر سه‌شنبه اختلاف چندانی با قیمت بسته شده روز جمعه یعنی نرخ هزار و 288 دلار نداشت. به این ترتیب، از نظر دسته دوم حرکت نامتناسب اونس طلا با انتظارات سکه‌بازان عامل اصلی افت سکه در روز سه‌شنبه بود. در واقع این دسته اعتقاد داشتند، بازار همچنان بیشتر تحت‌تاثیر عوامل بنیادی قرار دارد.

    در شرایطی که بازار سکه در وضعیت دوقطبی قرار داشت، در بازار ارز بیشتر معامله‌گران اعتقاد داشتند، دلار تحت‌تاثیر احتیاط بازیگران در مسیر کاهشی قرار گرفته است. روز سه‌شنبه دلار به کمترین قیمت در سال 96 رسید و با پایین رفتن از سطح 3 هزار و 750 تومان انتظارات کاهشی را تقویت بیشتری کرد.

    برچسب ها