عصر خودرو

ایران بازاری پرسود برای شرکت های هواپیماسازی غربی است

عصر بازار- به گفته یک تحلیلگر صنعت هوانوردی، برجام و لغو تحریم های ایران، بازار امیدوار کننده ای را برای محصولات شرکت های پرت، بوئینگ و دیگر شرکت های غربی پدید آورده است.

ایران بازاری پرسود برای شرکت های هواپیماسازی غربی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، موتورهای ساخت شرکت «پرت اند ویتنی» در هواپیماهای مسافربری فروخته شده توسط شرکت هواپیماسازی ای تی آر به ایران ایر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این جدیدترین قراردادی است که پس از انعقاد توافق هسته ای و لغو تحریم ها بین یک شرکت ایرانی و یک شرکت اروپایی منعقد می شود.

    دیوید وارگاس، سخنگوی شرکت ای تی آر به اسوشیتدپرس گفت، این قرارداد برای فروش 20 فروند هواپیمای 72-600 به ایران است و امکان خرید 20 فروند دیگر توسط ایران ایر در این قرارداد پیش بینی شده است.به گفته یک تحلیلگر صنعت هوانوردی، برجام و لغو تحریم های ایران، بازار امیدوار کننده ای را برای محصولات شرکت های پرت، بوئینگ و دیگر شرکت های غربی پدید آورده است.

    هواپیماهای ای تی آر 72-600 توسط شرکت فرانسوی «آویونز دی ترنسپورت رجینال» است که یک شرکت مشترک متعلق به شرکت های ایرباس اینداستریز و لئوناردوی ایتالیاست. موتورهای «تو پی دبلیو 127 ام» این هواپیماها نیز ساخت شرکت پرت اند ویتنی کالادا است.

    یکی از مسئولان شرکت پرت از اظهارنظر در خصوص این قرارداد خودداری کرد. وارگاس از اظهارنظر در خصوص ارزش قرارداد منعقده با ایران ایر خودداری کرد. بخش تایید شده این قرارداد بر اساس فهرست قیمت های موتورهای این شرکت 536 میلیون دلار است، هرچند که معمولا در هنگام انعقاد قرارداد نهایی خریدهای بزرگ تخفیف هایی به خریداران داده می شود.

    معمولا قیمت موتورها معادل یک چهارم قیمت کل هواپیماست.

    ری جووروفسکی، تحلیلگر صنعت هوانوردی گفت، احتمال انعقاد قراردادهای بیشتر و بزرگتر وجود دارد و از این جهت است که ارزش این قرارداد قابل توجه به نظر می رسد. وی افزود: «پتانسیل ایران به عنوان بازار هواپیماهای مسافربری قابل توجه است.»

    وی در ادامه گفت، در اواسط تا اواخر دهه 1970، قبل از وضع تحریم ها علیه ایران، ایران ایر یک شرکت سودآور و یکی از در حال رشد ترین شرکت ها در جهان بود.

    وی در ادامه گفت: «ایران دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه است و دارای طبقه متوسط عظیم و قابل رشدی است، بنابراین چشم انداز روشنی برای رشد ترافیک هوایی این کشور در مسیرهای داخلی و بین المللی دیده می شود.»

    جوواروفسکی گفت، ریسک هایی نیز در مورد بازار ایران وجود دارد. وضعیت سیاسی همچنان شکننده است و «احتمال ایجاد اختلال هایی در مسیر این قراردادها وجود دارد.»

    این تحلیلگر صنعت هوانوردی همچنین خاطر نشان کرد که دونالد ترامپ بارها لغو تحریم های هسته ای علیه ایران را تقبیح کرده و این سوال مطرح شده که آیا ممکن است تحریم ها مجددا وضع شوند یا نه. اما با توجه به برنامه دولت ترامپ برای تقویت بخش تولید آمریکا احتمال وضع مجدد تحریم ها بعید به نظر می رسد.

    «رئیس جمهور نشان داده که وقتی نوبت به حمایت از مشاغل تولیدی می رسد اندکی عملگراتر و از اقدامات تحریک آمیز خودداری می کند و احتمالا تمایلی به ایجاد اختلال در قراردادهای فروش هواپیما که به نفع شرکت های آمریکایی است ندارد.»

    وی در خصوص چشم انداز انعقاد قراردادهای بزرگ فروش هواپیما به ایران گفت، مسیر پیش رو «قبل از اجرایی شدن این قراردادها، مملو از برخی دست اندازهای کوچک و بزرگ خواهد بود.»

    برچسب ها