عصر خودرو

مرکز پژوهش های مجلس:

درآمد ملی کشور در سال ۹۵ رشد مثبت داشت

عصر بازار- برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس از رشد درآمد ملی کشور به عنوان مهمترین شاخص رفاه اجتماعی نشان می دهد که این شاخص در سال ۹۵ حدود ۱۰.۱ درصد می شود .

درآمد ملی کشور در سال ۹۵ رشد مثبت داشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، درآمد ملی از حاصل جمع درآمدهای مربوط به عامل کار و درآمدهای حاصل از مالکیت که در تولید کالاها و خدمات مشارکت داشته اند به دست می آید.
    این شاخص اقتصادی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی، معیار مناسب تری از وضعیت رفاه اجتماعی است به شکلی که به طور معمول درآمد ملی سرانه به عنوان شاخص رفاه در نظر گرفته می شود.
    آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که درآمد ملی (سال پایه 90) در سال های 89 و 90 بیشترین درآمد ملی با استفاده از فروش نفت به قیمت بالای 100 دلار برای هر بشکه و نیز صادرات بیش از 2 میلیون بشکه نفت در روز، ثبت شده است.
    بر اساس این آمار میزان درآمد ملی کشور در حالی که در سال 88 برابر با چهار میلیارد و 877 میلیون 860 ریال بود، در سال 89 رقم پنج میلیارد و 314 میلیون و 852 ریال و در سال 90 به پنج میلیارد و 541 میلیون و 840 ریال رسید.
    بر این اساس درآمد ملی کشور، سال 90 به اوج خود رسید، اما با این حال با منفی شدن رشد اقتصادی در سال های 91 به بعد، درآمد ملی نیز کاهش چشمگیری یافت و در پایان سال 93 به حدود 79 درصد درآمد ملی سال 90 رسید.
    سال های 92- 1391 اثر تحریم ها بر درآمد ملی کشور آشکار شد و بار دیگر این درآمدها را به محدوده چهار میلیارد ریال بازگرداند.
    تداوم تحریم ها بر فروش نفت و افت قیمت نفت به کمتر از 25 دلار که از اواخر سال 93 آغاز شد، در کاهش درآمد ملی در سال های 93 و 94 اثر خود را نشان داد به شکلی که در سال 94 درآمد ملی کشور به چهار میلیارد و 166 میلیون و 531 ریال افت کرد.
    بانک مرکزی تاکنون درآمد ملی مربوط به سال 95 را منتشر نکرده، اما مرکز پژوهش های مجلس رشد درآمد ملی کشور را برای سال 94 حدود منفی 9.5 درصد (9.5 -)برآورد کرده اند و در مقابل پیش بینی می کنند که این شاخص برای سال 95 مثبت شود.
    افزایش صادرات نفت پس از اجرای برجام و تقویت قیمت این ماده در بازارهای جهانی به بالای 50 دلار در هر بشکه پس از توافق فریز نفتی اوپک، رشد درآمد ملی روند خوبی را در سال های 95 و 96 داشته باشد.
    کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس نیز معتقدند: کاهش شدید درآمد ملی در سال 94 بیشتر به سبب کاهش قیمت نفت و رشد منفی تولید ناخالص داخلی در این سال است.
    ضمن اینکه مهمترین عامل رشد درآمد ملی 10.1 درصدی در سال 95 رشد بالای تولید ناخالص داخلی در این سال به شمار می رود و با وجود این میزان رشد درآمد ملی برای سال 95 نیز، همچنان فاصله درآمد ملی کشور با درآمد سال 1390 قابل توجه نشان می دهد.
    نتایج محاسبات این مرکز نشان می دهد، چنانچه رشد اقتصادی هشت درصدی هدف برنامه ششم در سال های آینده محقق شود و درآمد ملی نیز به همان میزان رشد داشته باشد، سال 1399 درآمد ملی کشور از درآمد ملی سال 1390 بیشتر خواهد شد.

     

    برچسب ها