عصر خودرو

ایرانی‌‌ها سال گذشته چقدر مالیات دادند؟

عصر بازار- برآوردها نشان می دهد نزدیک به صد در صد درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده از محل حقوق پرداختی کارکنان بخش عمومی و خصوصی محقق شده است .

ایرانی‌‌ها سال گذشته چقدر مالیات دادند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازخبرآنلاین، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری از 90 درصد فراتر رفته است و این امر نشان می دهد دولت در تحقق درآمدهایی که از بخش هایی جز فروش نفت به دست می آورد توفیق لازم را داشته است .

    دولت یازدهم در سال های اخیر تلاش کرده با پیش بینی های دقیق در خصوص میزان درآمدها مالیاتی و افزایش درآمدها از طریق شناسایی مودیان جدید ، شرایطی را برای رهایی بودجه ایران از درامدهای فروش نفت ایجاد کند.

    بر این اساس لوایج بودجه تدوینی در سال های گذشته نیز بر محوریت مالیات از سوی دولت تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد .
    تبدیل شدن مالیات به محور تامین درآمدهای دولتی آرزوی دیرینه دولت ها در ایران بوده است با این حال همواره دوره های افزایش قیمت نفت ، سیاستگذاران را از دشواری هایی طی این مسیر باز داشته است .

    سهم درآمدهای مالیاتی در تامین بودجه عمومی 72.7 درصد برآورد شده است که نسبت به اولین سال فعالیت دولت افزایشی برابر با 3.8 درصد را نشان می دهد .

    آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشانگر آن است که از ابتدای فروردین سال گذشته تا پایان بهمن ماه ایرانی ها 117 هزار و 760 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند . مالیات پرداختی در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی برابر با 31.1 درصد را نشان می دهد .

    در این میان سهم اشخاص حقوقی (شامل شرکت های دولتی و غیر دولتی و بدهی های معوقه ) در این مقطع زمانی به 26 هزار و 790 میلیارد تومان می رسد .

    بر این اساس کارکنان بخش عمومی و خصوصی نیز در این دوره زمانی به ترتیب چهار هزار و 740 میلیارد تومان و جهار هزار و 140 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند . مالیات دریافتی از سرفصل مالیات بر درآمد در این گزارش برابر با 13 هزار میلیارد تومان براورد شده است .
    دولت در این دوره زمانی 2 هزار و 360 میلیارد تومان تحت عنوان مالیات بر ثروت دریافت کرده است .

    مالیات بر واردات نیز برابر با 14 هزار 280 میلیارد تومان و مالیات بر کالا و خدمات برابر با 29 هزار و 110 میلیارد تومان براورد شده است .

    نمودار زیر نشان دهنده سهم سرفصل های مختلف تدوین شده در حوزه دریافت مالیات است :

    برچسب ها