عصر خودرو

دهلی نو به دنبال خودکفایی در تولید کود اوره است

عصر بازار- پیش از این هند به دنبال تولید اوره در خاک ایران بود اما اکنون تصمیم گرفته است با اصلاح ساختار نیاز به واردات ۸ میلیون تنی اوره را در خاک خودش تولید کند.

دهلی نو به دنبال خودکفایی در تولید کود اوره است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هند که 14 درصد تولید ناخالص داخلی کشورش از بخش کشاورزی تامین می‌شود سالانه 32 میلیون تن نیاز به کود اوره دارد که تنها 24.5 میلیون تن آن در تولید داخلی است؛ نیاز 8 میلیون تنی این کشور به اوره بیشتر از طریق واردات از ایران، چین و عمان تامین می‌شود.

    اکنون هند تصمیم گرفته است تا طی 5 سال آینده با اصلاح ساختار مصرف کود در بخش کشاورزی و نیز توسعه ساختار تولید این نوع کود در داخل کشور همه نیاز خود را در داخل هند تولید کند.

    به گزارش اکونومیک تایمز هند دومین کشور بزرگ جهان در مصرف کود اوره است. این کود در افزایش محصول بخش کشاورزی بسیار موثر است.

    بعضی کارشناسان می‌گویند میزان بازدهی آن در محصول 1 به 7 است یعنی اگر یک کیلوگرم کود اوره در کشاورزی مصرف شود تولید محصول را 7 کیلو افزایش می‌دهد.

    هند براساس برنامه‌ریزی‌هایی که می‌خواهد انجام دهد طی 5 سال آینده به دنبال حذف واردات این نوع کود است.

    بر اساس آمارهای وزارت کود کشاورزی 14 درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد و سالانه 24.5 میلیون تن اوره در هند تولید می‌شود؛ در حالی که مصرف این نوع کود 32 میلیون تن است.

    دارام پال وزیر کود هند در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ما با فرآوری و احیای گیاهان آسیب‌پذیر که مصرف کود بیشتری دارد و نیز با راه‌اندازی فعالیت واحدهای غیرفعال همچنین توسعه پروژه‌های جاری و راه‌اندازی پروژه‌های جدید، هدف‌گذاری کرده‌ایم تا طی 5 سال آینده و تا سال 2022 از واردات کود اوره بی‌نیاز شویم.

    افزایش تولید داخل امکان رقابت کشاورزان داخلی را در بازارهای جهانی بیشتر خواهد کرد و میزان یارانه‌ای که از سوی دولت به بخش کشاورزی داده می‌شود را کاهش می‌دهد؛ همچنین اقتصاد روستائیان را رونق خواهد بخشید.

    برنامه دولت هند این است که به تولید داخلی بهای بیشتری دهد و معتقد است اشتغال داخل با افزایش تولید داخلی میسر خواهد شد.

     پیشر هند از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران برای تولید اوره خبر داده و تاکید کرده بود کارخانه اوره چابهار ظرف چند ماه احداث و تکمیل شود.

    هند با کمبود گاز طبیعی مواجه است و بسیاری از کارخانه‌های تولید کود شیمیایی در این کشور مجبور شده اند ظرفیت خود را کاهش دهند سالانه 20 تا 30 درصد نیاز اوره هند از خارج تامین می‌شود و در سال گذشته میلادی 1.6 میلیون تن از ایران به این کشور صادر شد.

    به عقیده تحلیلگران نفوذ روز افزون چین در جنوب آسیا و به ویژه دستیابی اخیر این کشور به امتیاز توسعه بندر "گواتر" پاکستان که در نزدیکی آب‌های دریای عمان و هند قرار دارد تاثیر زیادی در تحرکات اخیر هند برای توسعه همکاری ها با ایران داشته است.

    قرار بود کارخانه اوره چابهار در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک بین ایران و هند ساخته می شود.

     

    برچسب ها