عصر خودرو

تحرکات مثبت در تالار صنعتی بورس کالا

عصر بازار- طی دو روز گذشته تالار صنعتی بورس کالای ایران شاهد عرضه محصولات فلزی اعم از فلزات پایه به‌طور خاص مس و محصولات فولادی بود.

تحرکات مثبت در تالار صنعتی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» دنیای اقتصاد، روز گذشته این تالار شاهد عرضه 18 هزار و 800 تن انواع ورق بود که با احتساب معاملات زمان مچینگ میزان معامله این محصولات در تالار مذکور رقمی حدود 154 هزار تن بود که در قالب معامله ورق گرم B و C، ورق سرد B، ورق گالوانیزه G و ورق قلع اندود مورد داد و ستد قرار گرفت. کارشناسان معتقدند ورق در بازار فولاد از شرایط مناسبی برخوردار شده و تحرک معاملات این محصول در بورس کالا نیز نشانه رونق در بازار این فلز است. این در شرایطی است که در بازار فولاد اغلب محصولات در شرایط نسبتا باثبات و البته با میل به رکود قرار دارد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهند بازار داخل از فرصت‌های رو به رشدی برای رونق برخوردار شده است؛ البته تحرکات این بازار به آرامی صورت می‌گیرد اما فاکتورهای حمایتی برای آن دیده می‌شود. نکته قابل ذکر آنکه این بهبود البته در مورد کالاهای مختلف شرایط متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال رونق در بخش ورق را نمی‌توان به همه بخش‌ها تعمیم داد. با این حال می‌توان چهره جدید و متفاوتی را فراروی بازار متصور بود که نشانه‌های این رونق در هفته جاری تا حدی مشاهده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند شیب قیمتی نیز در بازار فولاد اگرچه کاهش یافته اما هنوز می‌توان به بهبود اندک قیمتی در بازار این محصولات امیدوار بود.

    در حال حاضر قیمت‌ها در بورس کالا از رشد جدی برخوردار نیست و آمارهای دریافتی از بازار آزاد حکایت از شرایط مناسب‌تر این بازار در قیاس با بورس کالا دارد، این در حالی است که عرضه این محصولات در بورس کالا نیز مدت مدیدی است به کندی صورت می‌گیرد. نکته قابل ذکر دیگر اینکه توزیع نامتناسب تقاضا در بخش‌های مختلف فولادی باعث می‌شود ضریب تغییرات قیمتی در این بخش‌ها نیز متفاوت شود. نگاهی به بازار نشان می‌دهد تقاضای موثر در بخش‌هایی همچون تیرآهن و میلگرد در قیاس با ورق بسیار پایین‌تر است که این مساله بر بازار و روند قیمتی این محصولات به شدت اثرگذار بوده است.

    در این بین اما یکی دیگر از بازارهایی که در هفته جاری در تالار محصولات صنعتی شاهد اولین عرضه‌های آن بودیم مس بود. طلای سرخ روز یکشنبه در تالار مذکور در قالب دو محصول کاتد و مفتول عرضه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان عرضه کاتد مس در روز یکشنبه در این تالار 2 هزار تن بوده اما بیش از 2 هزار و 500 تن تقاضا را به همراه داشته است و همین عامل باعث رشد 700 تومانی قیمت این کالا شد. قیمت این کالا در پایان معاملات به 22 هزار و 985 تومان رسید. در مورد مس مفتول اما شرایط به‌گونه‌ای مشابه رقم خورد. این کالا نیز به میزان هزار تن عرضه شده بود اما هزار و 600 تن تقاضا برای آن ثبت شد و قیمت این محصول نیز 580 تومان رشد کرد. این موضوع نشان می‌دهد در بازار مس نیز با رونق خرید محصولات مربوطه روبه‌رو هستیم. این در حالی است که در گذشته نسبت تقاضا به عرضه در تالار محصولات صنعتی برای انواع مس زیر یک بود و این رقم در حال حاضر به بالاتر از یک رسیده است. به عقیده کارشناسان بازار فلزات پایه عامل این تغییر جهت را باید در بهبود جهانی قیمت مس، بهبود نسبی بهای نفت، سیاست‌های تعرفه‌ای در اقصی نقاط دنیا و رونق در بخش واقعی اقتصاد جست‌وجو کرد.

    برچسب ها