عصر خودرو

اونس طلا سبزه میدان را هیجانی کرد

بازار سکه، سکه شد

عصر بازار- روز سوم هفته، زمان درخشش بازار سکه بود. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی و نیم‌سکه به مرزهای جدیدی قدم گذاشتند و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به آستانه بهای ۱۱۹ هزار تومان رسید.

بازار سکه، سکه شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سکه تمام بهار آزادی که در 2 روز ابتدایی هفته 8 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به نقطه یک میلیون و 219 هزار تومان رسیده بود، در بیست و هشتمین روز فروردین‌ماه، به تنهایی 8 هزار تومان افزایش قیمت دیگر را تجربه کرد تا به بهای یک میلیون و 227 هزار تومان برسد. این بالاترین قیمت سکه تمام بهای آزادی از اواخر خرداد 92 بود. همزمان، روز دوشنبه نیم‌سکه نیز از مرز 700 هزار تومان عبور کرد و با 2 هزار تومان رشد به قیمت 701 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز با 23 تومان افزایش به 118 هزار و 942 تومان رسید.

    به گفته فعالان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به بالای محدوده هزار و 290 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر مهم ترین عاملی بود که بازار سکه را «سکه» کرد. این در حالی بود که عده‌ای اعتقاد داشتند، سکه در 2 روز ابتدایی هفته به افزایش احتمالی اونس واکنش نشان داده بود؛ بنابراین افزایش روز دوشنبه وابسته به عوامل دیگری بوده است. این عده کسانی هستند که نقش انتظارات را در افزایش بهای سکه موثر دانستند. به گفته آنها، روند افزایشی اونس در کنار شروع افزایشی آن در بازارهای جهانی هفته جاری موجب شد که توجه معامله‌گران بیش از پیش به سکه معطوف شود. افزایش حضور معامله‌گران در بازار سکه و بالا رفتن حجم معاملات موجب شده که نوسان این دارایی گرانبها نسبت به دلار بالاتر رود.

    در واقع در روزهایی که بازار دلار آرام است، سکه طلا تبدیل به تنها امید نوسان‌گیران شده است. روز دوشنبه نیز چنین روندی در بازار برقرار بود. در‌حالی‌که سکه در این روز با افزایش نوسانات مواجه شد، بازار ارز در آرامش نسبی به سر برد. روز دوشنبه، شاخص بازار ارز با نوسانات محدود 3 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 754 تومان رسید. به گفته فعالان، این افت جزئی در حالی رقم خورد که عده‌ای از سکه‌بازان سعی داشتند با فروش دلار، قیمت را با کاهش بیشتری مواجه کنند. در واقع، این دسته از معامله‌گران که از افزایش قیمت سکه در معاملات آتی دچار ضرر می‌شدند، با فروش دلار سعی می‌کردند، اثر رشد بهای اونس در بازارجهانی بر قیمت سکه را خنثی کنند. با این وجود، ماندن نرخ حواله درهم در اطراف نقطه هزار و 35 تومان از قیمت دلار حمایت کرد و مانع از افت بیشتر این ارز شد.

    شکست کانالی

    در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را در کانال بالاتری نسبت به روز یکشنبه آغاز کرد. روز دوشنبه، معاملات سکه تمام با قیمت یک میلیون و 221 هزار تومان کلید خورد که افزایشی 2 هزار تومانی در مقایسه با دومین روز هفته داشت. با این وجود، این افزایش ابتدایی پایان کار نبود و در ادامه روز بهای سکه به کانال یک میلیون و 230 هزار تومان نزدیک شد. حتی برخی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها نرخ فروش سکه را بالای یک میلیون و 230 هزار تومان ثبت کردند، ولی قیمت در معاملات عمده در نهایت روی نقطه یک میلیون و 227 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت که 8 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود، موجب شد که فلز گرانبهای داخلی به قله 45 ماهه برسد. آخرین بار سکه تمام در اواخر خرداد 92 در چنین سطح قیمتی قرار داشت.

    نیم‌سکه نیز روز دوشنبه همسو با سکه تمام افزایشی شد و مرز 700 هزار تومانی را شکست. ربع سکه نیز از کانال 380 هزار تومان عبور کرد و وارد ابتدای کانال 390 هزار تومان شد. به این ترتیب می‌توان گفت، بازار سکه در روز دوشنبه روز طلایی را پشت سر گذاشت. یکی از محرک‌های اصلی افزایش قیمت انواع سکه در روزهای اخیر بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس که در انتهای هفته گذشته به بهای هزار و 288 دلار رسیده بود، در ابتدای بازارهای جهانی هفته جاری به بالای هزار و 290 دلار خیز برداشت. شروع افزایشی اونس موجب شد که تحرکات سکه‌بازان نیز در بازار داخلی بالا رود. البته همچنان به‌نظر می‌رسد که نقش انتظارات در بازار سکه عامل اثرگذارتری است. دیگر عامل، مهاجرت برخی معامله‌گران دلار به بازار سکه بوده است. به گفته فعالان نوسانات بهای دلار در سال 96 بسیار محدود بود. این موضوع موجب شده بخشی از معامله‌گران دلار برای کسب سود به بازار سکه کوچ کنند.

    مقاومت درهمی

    در سومین روز هفته، قیمت دلار حرکت خود در مسیر کاهشی را ادامه داد، ولی در برابر افت به زیر مرز 3 هزار و 750 تومان مقاومت کرد. به گفته فعالان، روز دوشنبه قیمت درهم روی نقطه هزار و 34 تومان باقی ماند. به باور این دسته، مقاومت درهم مهم ترین عاملی بود که به ماندن دلار در محدوده 3هزار و 750 تومان کمک کرد. این در حالی بود که بخشی از معامله‌گران سکه تمایل داشتند قیمت دلار را در مسیر کاهشی قرار دهند و به همین دلیل فروش‌های ارزی خود را بالا بردند. یکی دیگر از عواملی که قیمت دلار را تحت فشار قرار داد، عرضه مناسب بازیگران بازارساز بود. در کنار این کاهش تحرکات نوسان‌گیران ارزی نیز در کاهش تغییرات قیمت شاخص بازار ارز موثر بود. این عوامل دست به دست هم دادند تا بهای دلار به ابتدای مرز 3 هزار و 750 تومان نزدیک تر شود. قیمت دلار روز یکشنبه 7 تومان از ارزش خود را از دست داد تا برای اولین بار در سال 96 وارد سطح 3 هزار و 750 تومان شود.

    برچسب ها