عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

وزارت صنعت و معدن فهرست کالاهای ممنوع وارداتی را تا ۴۵ روز آینده ارائه می کند

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ۴۵ روز آینده فهرست کالاهایی که واردات آنها ممنوع خواهد شد را ارائه می دهد.

وزارت صنعت و معدن فهرست کالاهای ممنوع وارداتی را تا ۴۵ روز آینده ارائه می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح نشست امروز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس مجلس شورای اسلامی و پایش کالاهای وارداتی در داخل کشور امروز نشست مشترک کمیسیون‌ اقتصادی با آقایان علی طیب نیا و محمدرضا نعمت زاده برگزار شد.

     نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های تولید در داخل کشور تعریف شده لیستی توسط وزارت صنعت تهیه شده که مبتنی بر توجه به کیفیت، قیمت و ویژگی صادراتی کالاها است تا در زمینه ممنوعیت کالاهای وارداتی تصمیم مشخصی تا حدود 45 روز آینده اتخاذ شود و لیست کالاهای مذکور تعیین شود.
    پورابراهیمی داورانی افزود: بر اساس حمایت از تولید داخلی باید تعرفه برخی از کالاها تغییر کند و مناسب با شرایط تولید در خصوص این کالاها تصمیم‌گیری شود و در این رابطه مقرر شد وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت کارهای لازم صورت گیرد تا با مطرح شدن در هیأت وزیران نرخ جدید تعرفه کالاهای مذکور تعیین شود که شامل حدود 200 تا 250 قلم کالا می‌شود که بیانگر 70 درصد ارزش کالاهای وارداتی است.
    وی گفت: مقرر شد در خصوص مبارزه با قاچاق کالا دولت پیشنهادات خود را از طریق لایحه به مجلس ارائه دهد البته از سال گذشته لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار کمیسیون اقتصادی است که امیدواریم پیشنهادات در قالب همان اصلاحیه مذکور لحاظ شود. در صورتی که دولت طی 45 روز آینده اقدامات یا مصوبه مشخصی در خصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می شود، نداشته باشد قطعاً مجلس در این رابطه به تدوین طرح ورود خواهد کرد.
    پورابراهیمی داورانی افزود: البته در حال حاضر نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس اقداماتی در این راستا صورت گرفته و در صورتی که اتفاقی در این رابطه توسط دولت انجام نشود طرح نمایندگان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
    وی در خصوص اینکه طیب نیا اظهار داشته دست دولت در خصوص اجازه قانونی برای ممنوعیت واردات کالا بسته است، گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از 3 سال است که در کشور مصوب شده است اما متأسفانه بخش‌های اصلی قانون عملیاتی نشده بنابراین جای تعجب دارد دولت عنوان می‌کند قانون و مقرراتی در این رابطه ندارد.
    پورابراهیمی داورانی افزود: در نشست مشترک امروز این انتقاد به وزرا مطرح شد که آیین‌نامه های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأخیر نوشته شده و حتی به دولت اجازه داده شده تا 9 ماه کد شناسایی و رهگیری کالا را اعمال کند که بیانگر این است که قانون به مدت 4 سال اجرایی نشده و این به صلاح کشور نیست.
    وی ادامه داد: اینکه از طرف دولت عنوان می‌شود در برنامه ششم در خصوص ممنوعیت واردات به دولت اجازه داده نشده باید در این رابطه گفت از نظر ما حکم مقام معظم رهبری در این خصوص فراتر از قانون است بنابراین اگر دولت قصد دارد موضوع ممنوعیت واردات را عملیاتی کند باید به استناد حکم ولایی موضوع را عملیاتی کند البته مجلس نیز در این رابطه آمادگی دارد که حمایت‌های لازم را انجام دهد.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بدون مجوز قانونی در خصوص ممنوعیت واردات دولت می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.
    در این جلسه وزرای صنعت و اقتصاد گزارشات خود را در خصوص حمایت از بخش تولید و اشتغال ارائه دادند و همچنین جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی نیز نظرات خود را بیان کردند.

    برچسب ها