عصر خودرو

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۶۲)

در پنل مدل‌های نوین کسب‌وکار در بازارهای مالی مطرح شد: ورود به دنیای دیجیتال عامل تغییر مدل‌های کسب‌وکار

عصر بازار- در جریان رویداد فین استارز هم‌زمان با دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، پنل‌های متعددی از جمله «پنل مدل‌های نوین کسب‌وکار در بازارهای مالی» تشکیل شد که علی عبداللهی عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی، دبیر این پنل با اشاره به اینکه در عصر ورود به دنیای دیجیتال، همان‌طور که وجوه روزمره زندگی افراد با دیجیتالی شدن درگیر شده است، مدل‌های کسب‌وکار نیز عوض شده‌ و قالب‌های دیجیتال را پذیرفته‌اند، گفت: در این تغییرات، حوزه‌های کسب‌وکار مالی پیشرو هستند؛ چراکه این حوزه‌ها به شدت داده محورند و جریان داده با سرعت بسیار زیادی در دنیای دیجیتال پردازش می‌شود؛ بنابراین باید انتظار داشته باشیم که حوزه فناوری اطلاعات به سرعت در بازارهای مالی رشد کند.

در پنل مدل‌های نوین کسب‌وکار در بازارهای مالی مطرح شد: ورود به دنیای دیجیتال عامل تغییر مدل‌های کسب‌وکار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، مهدی کنعانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این پنل با بیان اینکه اکنون در بستر ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در حال گذار از مدل‌های بسته به نیمه‌باز و باز هستیم، افزود: این بدین معناست که خلاقیت نقش جدی در رشد شرکت‌های با مدل باز دارد و در واقع این نوع کسب‌وکار واسط بین مردم و درآمد شرکت‌هاست.

    مهران فتحی رئیس هیئت مدیره گروه نرم‌افزاری صحرا نیز در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بانک‌ها در حال تبدیل‌شدن به شرکت‌های خدمات فناوری هستند که خدمات بانکی هم ارائه می‌کنند، اظهار کرد: با عبور از به کارگیری کامپیوتر و حرکت به سمت استفاده بیشتر از وسایلی همچون تبلت و موبایل، نظام بانکی عوض شده است در حالی که تغییرات جدی در بازار سرمایه ایجاد نشده و مردم از وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری که دارای سود بیشتری از سپرده بانکی و امنیت سرمایه‌گذاری بالاتری از بانک‌ها هستند، اطلاع ندارند.

    لزوم انطباق سنتی‌ها با شیوه‌های نوین کسب‌وکار

    در بخش دیگری از این پنل محمد تهرانی مشاور مالی شرکت پارسیان همراه لوتوس با بیان اینکه برخی از روندهای کسب‌وکار مالی مخرب هستند و اگر سنتی‌ها خود را با شیوه‌های نوین وفق ندهند باید انتظار خارج شدن از میدان را داشته باشند، افزود: سیر نوآوری‌ها بازار را به سمتی سوق می‌دهد که هم رفتار مشتریان و هم فعالیت‌های شریک تجاری را موردتوجه جدی قرار می‌دهد و در این میان استارتاپ‌هایی که در داخل سازمان‌ها رشد می‌کنند، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و به سامانه اطلاعاتی مشتریان نیز دسترسی دارند.

    وی مثالی در این زمینه ارائه کرد و گفت: برای نمونه می‌توان به بانک‌هایی اشاره کرد که وارد حوزه خدمات موبایلی شده و اطلاعات تلکام را به دست می‌آورند و استارتاپ‌هایی که در ذیل این بانک‌ها حضور دارند، به انواع این سرویس‌ها دسترسی داشته و خدمات بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهند.

    در بخش دیگری از پنل مدل‌های نوین کسب‌وکار در بازارهای مالی، محمد قاسمی مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت با اشاره به اینکه نگاهی به وضعیت معاملات در بازار نشان می‌دهد که پیش از این بازار، سنتی بود و ثبت سفارش‌های به صورت تلفنی انجام می‌شد، گفت: از سال 1388 معاملات آنلاین رواج یافت اما امروزه الگوریتم‌های معامله‌گری جای روش آنلاین را گرفته‌اند.

    وی ورود استارتاپ‌ها به حوزه الگوریتمی را ضروری دانست چراکه در پی آن مدل‌های جدیدی به بازار وارد می‌شود.

    در ادامه مهدی کریمی نیسیانی، مدیرعامل شرکت پارسیان همراه لوتوس ضمن اشاره به این نکته که هر جا داده زیاد باشد، مزیت‌های تولید ارزش افزوده خود را نشان می‌دهد، گفت: اگر استارتاپ‌ها وارد این حوزه می‌شوند، باید بتوانند از این حجم داده برای توسعه خود استفاده کنند؛ زیرا در این حوزه دیتا اهمیت بالایی دارد؛ به ویژه برای کسانی که در حوزه زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند.

    به گفته کریمی نیسیانی این داده‌ها می‌تواند مورد استفاده ابزارهای نوین نیز قرار گرفته و به بهره‌وری در بازار کمک کند.

    تلاش فرابورس برای از میان برداشتن محدودیت‌های داده‌ای

    در پایان این پنل، بهرنگ صادقی مشاور فناوری فرابورس ایران وعده داد که فرابورس برای تسهیل این حوزه تلاش می‌کند محدودیت‌های دیتایی را از میان بردارد و گفت: در آینده قدرت در دست دارندگان داده است بنابراین با ارائه زیرساخت‌ها، می‌توان کار فین‌تک‌ها را تسهیل کرد. وی افزود که مشخص نیست داده‌ها تحت مالکیت چه کسی است و اگر فین تک‌ها از این داده‌ها باخبر شوند، روند رشد سریع‌تری خواهند داشت.

    صادقی در تکمیل سخنانش با اشاره به اینکه ما از سمت فرابورس می‌توانیم این داده‌ها را تحت عنوان ارائه‌دهنده داده به نهادهای مالی مستقل ارائه کنیم، افزود: بنابراین اگر سیاست‌گذاران به سمت تسهیل گردش دیتا در بازار سرمایه بروند، فین‌تک‌ها نیز رشد خواهند کرد.

    برچسب ها