عصر خودرو

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۵۹)

در پنل «توسعه نظام کسب و کار مبتنی بر داده» مطرح شد؛ ضرورت حرکت به سمت کسب درآمد از محل خدمات اطلاعات در بازار مالی

عصر بازار- پنل تخصصی فرابورس ایران با عنوان «توسعه نظام کسب و کار مبتنی بر داده» در جریان برگزاری نمایشگاه فاینکس دهم در حالی در سالن فین‌استارز برگزار شد که پنلیست‌ها بر اهمیت کسب درآمد از محل خدمات اطلاعات مالی در ایران تاکید کردند و این مهم را یکی از ضروریات بازار مالی کشور دانستند.

در پنل «توسعه نظام کسب و کار مبتنی بر داده» مطرح شد؛ ضرورت حرکت به سمت کسب درآمد از محل خدمات اطلاعات در بازار مالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، در این زمینه علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران با اشاره به میزان کسب درآمد از محل خدمات اطلاعت در دنیا، گفت: طبق مطالعات انجام شده عمده بورس‌های مطرح دنیا، بخش اصلی از منابع درآمدشان را از محل فروش داده کسب می‌کنند به طوری که در سال 2014 بورس نزدک 473 میلیون دلار از محل خدمات اطلاعات درآمد داشته که این مبلغ بیش از 65 درصد از کل درآمد عملیاتی را شامل می‌شود.

    به گفته وی سال 2014 در بورس نیویورک درآمد کسب شده 631 میلیون دلار بوده که 20 درصد از کل درآمد این بورس بود، ضمن آنکه این عدد در سال 2015 ، به 771 میلیون دلار رسید که 18 درصد درآمد عملیاتی این بورس را شامل می‌شد.
    نقوی تجربه سایر بورس‌ها در این خصوص را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بورس لندن درآمد به دست آمده از محل خدمات اطلاعات بیش از 50 درصد درآمد عملیاتی این بورس را به خود اختصاص داد و به ترتیب در بورس‌های استرالیا و آلمان نیز این درآمد سهم 19 و 11 درصدی را در اختیار گرفت.

    وی با بیان اینکه ما در بازار مالی ایران در زمینه کسب درآمد از IT و توسعه نظام کسب‌و‌کار مبتنی بر داده فعالیت زیادی انجام نداده‌ایم، به آسیب‌شناسی این موضوع پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل در این خصوص به بحث اهمیت آمار و داده برای تحلیلگران و البته اهمیت پرداخت پول برای این موضوع بازمی‌گردد که در جامعه ما آن‌طور که باید فرهنگ‌سازی‌های لازم در ایت خصوص صورت نگرفته است.

    آمار تغییر روند استفاده از IT در صنعت مالی جهان

    علیرضا ماهیار، مدیرعامل شرکت رایان بورس نیز در این پنل درخصوص آمار تغییر روند استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در صنعت مالی جهان، گفت: در سال 2012، سهم IT از اقتصاد جهانی عددی بالغ بر 2600 میلیارد یورو بوده، این در حالی است که این عدد در سال 2015 به حدود 3500 میلیارد یورو رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 این رقم به حدود 5000 میلیارد یورو برسد.

    ماهیار همچنین بحث تعداد اپلیکیشن‌ها در بازارهایی مانند APP STORE یا GOOGLE PLAY را مورد اشاره قرار داد و در این زمینه گفت: در سال 2015 تعداد برنامه‌هایی که در فروشگاه GOOGLE PLAY برای دانلود وجود داشته حدود 160 هزار برنامه بوده است که در APP STORE این عدد به 150 هزار برنامه می‌رسد.

    وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 15 درصد از این برنامه‌ها در حوزه‌های بانک، بیمه و سرمایه است تاکید کرد: فضای زیادی برای فعالیت در این زمینه وجود دارد که باید به این سمت حرکت کنیم.

    تعیین تکلیف مالکیت داده‌ها مهمترین چالش بورس‌ها

    در ادامه این پنل تخصصی احسان هراتی، رئیس اداره آمار و تحلیل اطلاعات فرابورس ایران با مطرح کردن مهمترین چالش بورس‌ها در بازار سرمایه عنوان کرد: عدم تعیین تکلیف دقیق در خصوص مالکیت داده‌ها مهمترین چالش موجود در بازار سرمایه است که در این زمینه باید بورس‌ها به سمت مدیریت بهتر سامانه اطلاعاتی حرکت کنند.

    وی در ادامه به بیان اینکه لازم است از برنامه‌هایی که به طور همزمان اطلاعات را از مخاطب دریافت کرده و آن‌ها را به منبع قابل استفاده‌ای از آمار تبدیل می‌کنند مانند APP WAZE اشاره و بیان کرد: زمانی که بخواهیم کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنیم، پیش از همه فعالیت‌ها باید نظر جامعه مخاطب را بررسی کنیم. به عنوان مثال در بحث تامین مالی جمعی اگر با 100 ایده خلاقانه و قابل سرمایه‌گذاری مواجه باشیم، باید آن را از دید جمع انتخاب کنیم. به این ترتیب بهره‌گیری از نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که این اطلاعات را از مخاطبان دریافت و تحلیل می‌کنند بسیار کاربردی و گره‌گشاست و باید نقش این نرم‌افزارها در بازارهای مالی افزایش یابد.

    برچسب ها