عصر خودرو

شکوفایی اقتصاد ایران در پسابرجام

عصر بازار- گستره روابط خارجی و توسعه همکاری های بین المللی، ارتباط مستقیمی با رویکرد و نگرش های حاکم بر هر کشوری دارد.

شکوفایی اقتصاد ایران در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا,  پیش از توافق نیز امیدواری به حل این موضوع به اندازه ای افزایش یافت که هر روزه هیات های سیاسی و اقتصادی از نقاط مختلف جهان وارد ایران شدند.
    این رفت وآمدها پس از امضای توافق هسته ای و به ویژه اجرای برجام شدت گرفت و با توافق های گوناگونی همراه بود. تنها چند روز از اعلان رسمی اجرای برجام گذشته بود که رییس جمهوری کشورمان به همراه 90 چهره اقتصادی و کارآفرین عازم چند کشور قاره اروپا از جمله فرانسه و ایتالیا شد؛ سفری که با رهاوردهای چشمگیری در حوزه اقتصادی همراه بود. در جریان این سفر بیش از دهها سند همکاری به ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار بین دو طرف امضا شد.
    صدها توافق ارزنده بین ایران با کشورهای آمریکای لاتین، اروپای شرقی و غربی، آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و غیره از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه روابط خارجی بوده است. اوج گرفتن روابط ایران و روسیه و امضای 10 سند همکاری بین این دو کشور از دیگر گشایش های پسابرجام بود. تفاهم نامه 50 میلیارد دلاری که به صورت فاینانس در طرح های اقتصادی کشور امضا شد نیز در این زمره قرار دارد.
    گرچه همچنان برخی مشکلات و محدودیت ها برای بهره گیری از سرمایه گذاری های خارجی به صورت فاینانس در کشور وجود دارد اما این محدودیت ها با 2 کشور اروپایی و یک کشور آسیایی برطرف شده و مراحل پیگیری برای حل مسائل موجود با بقیه کشور ها در دست انجام است. امید است با رفع این مشکلات در آینده نزدیک زمینه جذب و تحقق 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی به صورت فاینانس در کشور فراهم شود.
    تبدیل تهدیدها به فرصت و رفع بخشی از تحریم های ظالمانه؛ توسعه فضای تولید داخل را به همراه داشت که از این رو تامین و تولید نیاز های اساسی در داخل کشور به عنوان کلید رشد اقتصادی، مبارزه با نابرابری های اجتماعی، ارتقاء معیشت و افزایش کرامت انسانی شهروندان تقویت شد. از همین رو بود که نرخ تورم بعد از سالها به تورم تک رقمی رسید که این نیز به عنوان یکی از دستاوردهای دولت در دوران پسابرجام محسوب می شود.
    لذا می توان گفت توافق برجام که ترجمان رویکرد و تعامل سازنده با سایر کشورهای جهان است یکی از بزرگترین کارهای دولت در راستای تحقق اصل اقتصاد مقاومتی است. دولت یازدهم توانست تحریم های ظالمانه ای که به دلیل برخی سطحی نگری و سهل انگاری های دولت گذشته اعمال شده بود را رفع کند و برای تحقق اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی که تاکید بر کاهش واردات و افزایش صادرات دارد اولین کار این است بازارهای بین المللی هدف شناسایی شوند که در این راه دولت با دستیابی به برجام بسیاری از مشکلات را برطرف کرده است.
    دستاوردهای برجام از جمله رفع تحریم های ظالمانه و گشایش های اقتصادی که می تواند کمک شایانی به تحقق سیاست ها مقاومتی کند بسیار مهم و سازنده برای کشور است و تمامی مسئولان و دست اندرکاران باید در جهت پاسداری از نتایج برجام تلاش کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو