عصر خودرو

چشم طمع انگلیس به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در ایران

عصر بازار- شرکت‌های انگلیسی قصد دارند با توجه به چشم‌انداز سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در ایران در حوزه تجارت و زیرساخت‌ها از فرصت‌های ورود به ایران استفاده کنند.

چشم طمع انگلیس به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شرکت‌های انگلیسی محتاطانه در حال یافتن فرصت برای ورود به ایران هستند. سود سرمایه‌گذاری 600 میلیارد دلاری ایران در حوزه بازرگانی و زیرساخت‌ها از جمله دلایلی است که طمع انگلیسی‌ها را برانگیخته‌ است.

    پس از سال‌ها انزوای ایران بر جامعه جهانی این کشور از برنامه خود برای افزایش شدید سرمایه‌گذاری خبر داده است.

    به گزارش ایپسوس از جمله اصلی‌ترین طرح‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها توسعه خطوط ریلی و گسترش آن از 10 هزار و 223 کیلومتر کنونی به 25 هزار کیلومتر تا سال 2025 است که از این طریق دسترسی به کریدورهای بازرگانی و شبکه حمایت از تولید ملی خود را گسترش می‌دهد.

    از سوی دیگر ایران 54 فرودگاه دارد که انتظار می‌رود همه این فرودگاه‌ها نیازمند بازسازی باشند و ایران از سوی دیگر قصد دارد طی 10 سال آینده 7 فرودگاه بین‌آلمللی جدید تاسیس کند.

    در کنار موارد فوق شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر نیز هم اکنون سفارش خرید 114 هواپیمای ایرباس را نهایی کرده و پیش‌بینی می‌شود طی 10 سال آینده این کشور به شرکت هواپیمای دیگر نیز نیاز داشته باشد.

    آماندا کلاک مدیر بخش زیرساخت‌ها و مشاوره مؤسسه EV معتقد است در این حجم سرمایه‌گذاری برای انگلیس فرصت‌های ورود وجود دارد.

    وی معتقد است شرکت‌های انگلیسی می‌توانند با استفاده از توانمندی و حرفه‌ای‌گری خود قراردادهای توسعه حوزه‌های مختلف ایران را از آن خود کنند.

    وی تاکید کرد: علیرغم علاقه و تمایل شرکت‌های انگلیسی برای ورود به ایران اما همچنان آنها به دقت ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاری در ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند را زیر نظر دارند.

    آخرین آمارهای دولتی انگلیس نشان می‌دهد ارزش صادرات این کشور به ایران بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 42 درصد افزایش داشته است.

    اتاق بازرگانی ایران- انگلیس اعلام کرده است اصلی‌ترین مانع پیش روی گسترش مبادلات بین دو کشور نبود امکان نقل و انتقال بانکی است. چرا که بانک‌های اروپایی از نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا واهمه دارند چرا که این تحریم‌ها علیرغم امضای توافق هسته‌ای در پایان سال 2015 همچنان علیه ایران پابرجا هستند.

    اتاق بازرگانی ایران- انگلیس تاکید دارد که تا پیش از انتخاب آمریکا و پیروزی ترامپ برخی بانک‌های انگلیسی تمایل داشتند تا به صورت مستقیم مبادلات پولی با ایران انجام دهند اما پس از برگزاری انتخابات در این کشور و روی کار آمدن ترامپ رفتار آنها تغییر کرده و به نظر می‌رسد نسبت به قبل محتاط‌‌تر و محدودتر شده‌اند.

    در ماه اکتبر سال 2016 ایران اولین محموله میعانات گاز طبیعی و نفت خام خود را به انگلیس صادر کرد.

    بر همین اساس یک میلیون بشکه میعانات گازی توسط شرکت ملی نفت ایران به بریتیش پترولیوم صادر شد و یک محموله دیگر نفت خام نیز به یک شرکت انگلیسی در این کشور تحویل داده شد.

    ایران طی سال‌های گذشته به دنبال یافتن مشتریان جدید و افزایش صادرات نفت خود است.این کشور نفتی امیدوار است بتواند طی 5 سال آینده صادرات نفت خام و میعانات گازی خود را به 6 میلیون بشکه در روز برساند. موفقیت ایران در این زمینه بستگی به این دارد که این کشور بتواند در زمینه جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی با موفقیت عمل کند.

    ایران همچنین تمایل دارد تا سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گاز طبیعی خود را افزایش دهند.

    برچسب ها