عصر خودرو

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۵۳)

مدیرعامل شرکت بورس تهران عنوان کرد؛ هسته مرکزی معاملات به روز رسانی می شود

عصر بازار- به گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران نرم افزار هسته مرکزی معاملات این شرکت که سال ۸۷ از شرکت اترس خریداری شده طی قراردادی تا نیمه اول امسال به روز رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران عنوان کرد؛ هسته مرکزی معاملات به روز رسانی می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» حسن قالیباف اصل در نشست خبری ای که در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد بیان کرد: سال گذشته 23 شرکت در این بورس پذیرش و نماد 9 شرکت درج و هفت شرکت عرضه شدند. همچنین 3 سال پیش 13 اوراق بدهی منتشر شده است.

    وی با بیان اینکه در سال 95 پنج صندوق قابل معامله در بورس تهران از شده است، افزود: در این سال معاملات برخط رشد خوبی را داشتند و ارزش آنها به 28 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. در واقع این ارقام رشد 23 درصدی را نشان می دهد. این در حالیست که سال پیش 30 درصد معاملات برخط بوده است.

    قالیباف اصل با بیان اینکه کدهای معاملاتی سال گذشته 135 هزار کد بوده است، اظهار کرد: p به eبازار در سال گذشته 6.8 بوده و 16 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش سرمایه ثبت شده است. همچنین 1617 ایستگاه معاملاتی هم اکنون وجود دارد.

    وی ادامه داد: 123 تالار اختصاصی در تهران و 152 تالار اختصاصی در دیگر مناطق کشور وجود دارد.

    به گفته قالیباف در بخش بین الملل 12 تفاهم نامه با کشورهای خارجی به ثبت رسیده است. همچنین 260 نفر سرمایه گذار خارجی از بورس ایران به صورت گروهی و انفرادی بازدید کردند و همین میزان کد سهامداری برای خارجی ها صادر شده است.

    مدیرعامل بورس تهران تعداد کل کدهای سهام داری خارجی ها را 800 کد اعلام کرد و گفت: خود شرکت بورس نیز سال پیش افزایش سرمایه داد و از 110 میلیارد تومان، سرمایه خود را به 126 میلیارد تومان رساند.

    وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا شرکت های ایرانی بتوانند اوراق بدهی ارزی منتشر کنند، اظهار کرد: اگر تابلو بدهی ارزی در بورس افتتاح شود اعتبار پذیرش شرکت بورس به شرکت ها داده می شود که در این مورد با بانک مسقط صحبت هایی انجام شده است.

    قالیباف ایجاد اوراق بدهی ارزی را موجب کاهش هزینه تامین مالی شرکت ها دانست و اضافه کرد: با وجود کاهش تورم هزینه های تامین مالی کاهش نیافته است و این امر موجب شده بسیاری از پروژه ها توجیه اقتصادی خود را از دست بدهند. همچنین پذیرش بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس ها نهایی شده است.

    مدیرعامل شرکت بورس تهران به انجام عرضه های اولیه به روش بوک بیلدینگ در سال پیش اشاره و ادامه داد: بحث آموزش و فرهنگ سازی نیز دنبال و سال پیش 174 هزار ساعت نفر آموزش انجام شده است. همچنین در سال 95، تقاضای زیادی از سوی شرکت های غیر دولتی برای پذیرش در بورس داشتیم که این امر بی سابقه بوده است.

    وی وضعیت بازار را مانع عرضه های اولیه در سال گذشته دانست و عنوان کرد: امسال ایجاد 10 صندوق قابل معامله در برنامه های بورس تهران است. همچنین به روز رسانی نرم افزارهای معاملاتی در دستور کار است.

    به گفته قالیباف، نرم افزار کنونی شرکت بورس که سال 87 از شرکت اترس خریداری شده طی قراردادی به روز رسانی خواهد شد که امیدواریم تا نیمه اول سال جاری انجام شود.

    مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: تغییراتی در خصوص بازگشایی و توقف نمادها در حال شکل گیری است که طبق آن اختیارات بورس ها در این مورد افزایش می یابد.

    وی هدف از این تغییرات را افزایش نقدشوندگی و شفافیت عنوان کرد.

    قالیباف در خصوص نماد بانک صادرات نیز گفت: در حال حاضر تصمیمی در این خصوص وجود ندارد و رتبه بندی شرکت ها اواخر اردیبهشت انجام می شود. به این ترتیب برخی شرکت ها به تابلو پایین تر منتقل و برخی اخراج می شوند، اما خروج از بورس کار ساده ای نیست به ویژه اینکه شرکت ها بزرگ باشند. در نهایت جمع بندی نهایی در خصوص این مورد در هیات پذیرش انجام می شود و فقط شرکت هایی که به هیچ وجه در مورد آنها نمی توان کاری کرد از بورس خارج می شوند.

    برچسب ها