عصر خودرو

رئیس جمهور:

ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی به ۴۰ میلیارد دلار می رسد

عصر بازار- رئیس جمهوری گفت: با وجود پایین بودن بهای نفت و فشار اقتصادی وارد بر دولت یازدهم، بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی تا پایان دولت یازدهم به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود.

ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی به ۴۰ میلیارد دلار می رسد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر،  حسن روحانی عصر امروز در آیین افتتاح طرح‌های صنعت پتروشیمی، با بیان این مطلب افزود: سود بانکی بالا از مشکلات پیش روی سرمایه گذاری است و باید تا زمان رفع این مشکل، استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گیرد.

    وی گفت: در زمان تحریم نمی توانستیم از منابع خارجی استفاده کنیم، اما امروز این امر امکانپذیر شده و البته اشکالاتی هنوز هست که باید رفع شود.

    روحانی ادامه داد: اینکه در یک روز می بینیم که 6فاز پارس جنوبی افتتاح می‌شود و مجموعا تعداد فازهای به بهره برداری رسیده در این دولت به 11 فاز می رسد، یکی از افتخارات مهندسین، کارگران، طراحان، مدیران و در مجموع وزارت نفت، مسئولان استانی و تمام آنانی است که در مسیر شکوفایی استعدادها تلاش می کنند.

    به گفته وی، اینکه چندین پروژه پتروشیمی امروز به ثمر نشست و چند پروژه دیگر پتروشیمی طی هفته های آینده به ثمر می نشیند، به معنای استعداد ملت ایران و آماده بودن مسیر پیشرفت است.

    رئیس جمهوری با بیان این که ایران دارای استعداد بسیار زیادی برای رشد و توسعه است، افزود: هم اکنون بحث تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اوراسیا در برنامه است و در حال آماده کردن قرارداد با 5کشور اوراسیا برای ایجاد منطقه آزاد تجاری هستیم. همچنین استعداد بسیار بزرگ و ظرفیت خوبی برای توسعه محصولات کشاروزی و صنعتی به کشورهای شمالی آماده شده است. 

    فعالیت اقتصادی پتروشیمی بر مبنای صادرات شکل گرفته است

    وی گفت: فعالیت اقتصادی صنعت پتروشیمی از ابتدا بر مبنای صادرات شکل گرفته است، مثل نفت؛ اما بسیاری از محصولات کشور مانند گندم متاسفانه بر مبنای واردات شکل گرفته است.

    روحانی، از بالا بودن ذخایر محصولات استراتژیک کشور به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات یاد کرد و گفت: مذاکره برای اینکه به‌ثمر بنشیند، اقدامات پشت پرده و تاکتیک های زیادی می طلبد و افزایش ذخایر محصولات استراتژیک به عنوان یکی از این اقدامات در دستور کار دولت بوده است.

    وی همچنین از چند برابر شدن میزان تولید سلاح‌های راهبردی کشور خبر داد و گفت: در مذاکرات با وجود دعواهای داخلی نمی توان موفق شد و وحدت داخلی پشتوانه ما در مذاکرات است. 

    رئیس جمهوری ادامه داد: در این دولت، زمینه فعالیت های بسیاری از جمله صادرات را فراهم کردیم و برای نخستین بار در تاریخ ایران، در سال های 94و 95، میزان صادرات غیرنفتی ایران از واردات پیشی گرفت.

    وی همچنین به برنامه ریزی برای توسعه روابط با همسایگان غربی از جمله عراق و ترکیه اشاره کرد و افزود: در این زمینه، خط ارتباط ما با دریای سیاه و مدیترانه، هم به صورت ریلی و هم جاده ای در برنامه است و انتقال کالاهای مورد نیاز روسیه از شبه قاره هند از مسیر بندرعباس به مسکو با استفاده از راه‌آهن را نیز در دستور کار داریم.

    به گفته روحانی، در شمال و غرب کشور حرکت‌های خوبی برای استفاده از پتانسیل های صادراتی با هدف رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی آغاز شده است؛ اما درست کردن شغل بعد از چند سال که اشتغال خالص چندانی در کشور ایجاد نشده، کار آسانی نیست.

    وی ادامه داد: سال‌هایی بر ما گذشت که با وجود درآمدهای نفتی خوب، اشتغال خالص چندانی نداشتیم. در این دولت حرکت خوبی برای اشتغال شروع شده است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی است.

    مقدمات جهش در صنعت پتروشیمی آماده است

    روحانی با بیان این که هر بنگاه تولیدی که افتتاح می شود، خوشحال کننده است، توسعه صنعت پتروشیمی در جنوب کشور را امتیاز عظیمی خواند و گفت: در توسعه کشور باید مزیت های نسبی را مدنظر قرار داد و صنعت پتروشیمی از مزیت های نسبی کشور است. در این صنعت، قدمهای خوبی برداشته شده است و گستردگی این صنعت در جنوب به دلیل دسترسی به آب و تامین برق و خوراک کافی، همه چیز را برای تحولی بزرگ در این بخش آماده کرده است.

    رئیس جمهوری از خاطره بازدید خود از یکی از شرکت‌های پتروشیمی در زمان آغاز به کار دولت یازدهم اینگونه گفت: آن زمان دیدم محوطه و انبارها پر از محصولات بود و می گفتند تحریم اجازه نمی دهد محصولات پتروشیمی را بفروشیم. مشکل تامین خوراک و صادرات محصولات وجود داشت و از این رو، برداشتن تحریم صنعت پتروشیمی از اولین توافقات ژنو بود و امروز نیز باید خود را برای جهش بزرگ پس از برداشته شدن موانع آماده کنیم.

    وی ایران را چهاردهمین کشور دنیا در تولید برق خواند و گفت: در دولت یازدهم 10درصد به ظرفیت تولید برق اضافه شده است و امروز از صادرکنندگان برق هستیم؛ همچنین می توانیم در این زمینه به هاب منطقه بدل شویم. 

    روحانی همچنین از کار عظیم دولت یازدهم در توسعه گازرسانی گفت و ادامه داد: یکی از روزهای خوش ما در دولت یازدهم که مثل امروز روز شادی بود، روزی بود که گاز به زاهدان رسید و برای اولین بار مردم زاهدان از نعمت گاز برخوردار شدند.

    رئیس دولت یازدهم با اشاره به توسعه منطقه مکران که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افزود: توسعه این منطقه از لحاظ استراتژیک برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

    وی گفت: در این طرح، امکان صادرات بخشی از نفت کشور از طریق دریای عمان فراهم می شود و از اتکای ما به تنگه هرمز می کاهد. مقام معظم رهبری نیز این تصمیم را امری استراتژیک خواندند.

    دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز در عسلویه تصمیم ملت ایران و کارآفرینان بخش خصوصی، دولتی و صنعت نفت، عزم برای پیشرفت ایران عزیز است و باید برای ساختن دوباره ایران و عزتمندی کشور بیش از گذشته آماده شویم. 

    وی در ادامه به منطقه شرق و پتانسیل های این منطقه در حوزه معادن و ترانزیت اشاره کرد و افزود: همانطور که نفت یکی از قدرت های ماست و این قدرت را قبل از برجام تا حدود زیادی از ما گرفتند تا جایی که صادرات به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید، میزان تردد هواپیماها در آسمان یک کشور نیز از دیگر مظاهر قدرت است و در این دولت، میزان تردد هواپیماها 93 درصد افزایش یافته است.

    رئیس جمهوری با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی، از نوسازی ناوگان ریلی نیز صحبت کرد و گفت: پنج استان ما تا پایان این دولت به راه آهن سراسری متصل می شود و بنادر ما در حال توسعه است. شرق کشور ما کریدور شمال- جنوب خواهد شد.

    برچسب ها