عصر خودرو

رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی وخارجی اتاق ایران:

سود بالای سرمایه گذاری در ایران ریسک های آن را پوشش می دهد

عصر بازار- رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی وخارجی اتاق ایران با بیان اینکه سرمایه گذاری در ایران پُر ریسک اما همراه با سود خوبی است، تصریح کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت، نیروی جوان و تحصیلکرده برای کار، قوانین خوب برای حمایت از سرمایه گذار خارجی را داراست.

سود بالای سرمایه گذاری در ایران ریسک های آن را پوشش می دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از شاتا، سیدحسن سلیمی با بیان اینکه ورود سرمایه گذاران خارجی از نظر قانونی هیچ مشکلی ندارد، افزود: قوانین ایران به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد هر میزانی که می خواهند در بنگاه های کشور سرمایه گذاری کنند بنابراین محدودیت و معذوریتی از نظر قوانین و مقررات نداریم ولی نکته مهم ایجاد شرایطی است که سرمایه گذاران خارجی متقاعد شوند در ایران حضور پیدا کنند.
    وی ادامه داد: خوشبختانه با بهبود شرایط پس از توافق هسته ای سرمایه گذاران خارجی زیادی به کشورمان سفر کردند و بی اساس بودن فضاسازی هایی که علیه ایران انجام شده بود را از نزدیک مشاهده کردند.
    سلیمی خاطرنشان کرد: این مساله سبب می شود هیأت های اروپایی و آسیایی از نزدیک با سرمایه گذاران خارجی که هم اکنون در کشور ما حضور و فعالیت دارند آشنا شده و گفت و گو کنند و سرمایه گذاران وقتی به وضوح عملکرد ایران را در برخورد با سرمایه گذاران خارجی ببینند، باعث تغییر در دیدگاه های آنها می شود.
    وی تصریح کرد: براین اساس باید رفت و آمدهای دو طرفه را مقدمه حضور سرمایه گذاران دانست، چرا که سرمایه گذاران بیش از هر چیز به امنیت سرمایه خود و ثبات در محل سرمایه گذاری اهمیت می دهند.
    این کارشناس اقتصادی با اشاره به شرایط مناسب قوانین ایران برای سهولت در انتقال سرمایه ها و سود ناشی از آن برای سرمایه گذاران خارجی، گفت: در قوانین سرمایه گذاری خارجی بندی وجود دارد که به صراحت در آن تاکید شده که به هیچ وجه املاک و دارایی هایی سرمایه گذاران خارجی مصادره و تملیک نخواهد شد و هیچ نوع تملیکی از طرف دولت در مورد مصادره اموال و دارایی های سرمایه گذاران خارجی نخواهد بود.
    وی تاکید کرد: این موضوع، بزرگترین تضمین برای سرمایه گذاران خارجی به حساب می آید.
    رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی وخارجی اتاق ایران اضافه کرد: با وجود این قوانین، نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم، ضرورت ثبات در رویه ها است؛ طی سال های اخیر متأسفانه شاهد تغییرات و نوسانات فراوان و شدیدی در شرایط اقتصادی، رویه ها و غیره بوده ایم و همین عدم ثبات و تغییر رویه های از نظرآیین نامه ها و سایر موارد ممکن است سرمایه گذاران را با تردیدها و مشکلاتی مواجه کند و شاید یکی از عللی که باعث شده بازده شرکت های ایرانی در کشور بالاتر از شرکت های خارجی باشد، همین است.
    سلیمی بیان داشت: واقعیت این است که سرمایه گذاری در ایران اگرچه پُر ریسک است اما سود خوبی هم دارد؛ سرمایه گذار خارجی برای انتخاب کشور هدف در سرمایه گذاری به دنبال سود و منافع بالاست وایران هم در شرایطی قرار دارد که تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت، نیروی جوان و تحصیلکرده برای کار، قوانین خوب برای حمایت از سرمایه گذار خارجی را دارد.
    وی در پاسخ به این پرسش که برای استفاده حداکثری از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور باید چه راهبردی را در پیش گرفت، گفت: هیچ خطری ما را از ورود سرمایه گذاران خارجی تهدید نمی کند؛ چرخه تولید در ایران باید اصلاح شود و ارتقاء یابد تا توان رقابت در عرصه های بین المللی را پیدا کند.
    این مسؤول خاطرنشان کرد: نخستین مزیتی که ورود سرمایه گذار خارجی در کشور دارد، افزایش رقابت در تولید است که کیفیت محصولات را خود به خود بالا می برد و ارتقاء زنجیره تولید و ورود تکنولوژی روز دنیا به ایران و تولید محصولات با کیفیت از سوی تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با محصولات خارجی و برای اینکه بازار را از دست ندهند، بارزترین نتیجه حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور ما است.
    سلیمی ادامه داد: قانون سرمایه گذاری خارجی ایران تصریح کرده که شرکت های خارجی نمی توانند بیشتر از 25 درصد در هر بخشی به صورت مستقل سرمایه گذاری کنند، مثلا فقط می توانند 25 درصد در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کنند و 75 درصد در دست تولیدکنندگان داخلی باقی می ماند.
    وی یادآور شد: این قانون حمایت لازم را از تولید کنندگان داخلی می کند، اما ورود هر سرمایه گذار خارجی چه به صورت مشارکت با شرکت ها ایرانی وچه به صورت مستقل به نفع ایران است زیرا این سرمایه گذاران برای تولید محصولات خود از نیروی جوان تحصیلکرده کشور استفاده می کنند که خود سبب اشتغالزایی و انتقال فناوری و تکنولوژی و دانش روز مدیریت به کشور خواهد شد و از طرفی مصرف کننده های ایرانی می توانند با قیمت ارزان تر اجناس با کیفیت تری را خریداری کنند.
    رییس انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی وخارجی اتاق ایران با اشاره به برگزاری همایش بین المللی 'سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال' در روزهای آینده، گفت: در این قبیل همایش ها راهکارهای برقراری ارتباط با طرف های خارجی به شرکت ها داخلی نشان داده می شود تا شرکتهایی که می خواهند در سطوح بین المللی فعالیت کنند بتوانند راحت تر ارتباط های بین المللی خود را تقویت کنند.
    وی تصریح کرد: خروجی این همایش ها باید ارایه راهکارها و مشاوره به شرکت ها داخلی برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی وتوسعه فعالیت هایشان باشد.
    گفتنی است؛ نخستین کنفرانس بین المللی 'سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیر نفتی و ایجاد اشتغال' با هدف تبادل نظر در مورد سیاست های صنعتی و تجاری مکمل سیاست های اقتصاد کلان اتخاذ شده توسط دولت و به منظور اطمینان از رشد بلندمدت اقتصاد صادرات محور و اشتغالزا روزهای ١٨ و ١٩مهرماه در تهران برگزار می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها