عصر خودرو

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌‌و‌نقل شرکت راه‌آهن اعلام کرد‌؛

توافق‌ اولیه با بورس تهران برای راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ریلی

عصر بازار- معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن از توافقات کلی با بورس، برای راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ریلی خبر داد‌.

توافق‌ اولیه با بورس تهران برای راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ریلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله ‌بیرانوند‌ یکی از محورهای توسعه‌ای کشور را راه آهن عنوان کرد و افزود: حمل و نقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و درنظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تامین کند.

    وی افزود: از طرفی بورس، دارای سازوکارهای خاص و ابزارهای متنوع مالی جدیدی است که می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این مهم باشد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعاملاتی را با بازار سرمایه آغاز کرده و بحث‌های کارشناسی در این رابطه انجام داده است.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن گفت: البته در سال گذشته هم این نهاد به صورت محدود از امکانات بازار سرمایه استفاده ‌کرده است اما واقعیت این است که اکنون به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جدید و ابزارهای متنوع مالی در این رابطه است.

    بیرانوند، از توافقات کلی‌ با بورس در رابطه با این ابزارها خبر داد و افزود: به سمت عملیاتی شدن پیش می‌رویم. مثلاً «صندوق پروژه» به عنوان یکی از این ابزارها که برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی قابل استفاده است، مورد نظر این مجموعه قرار گرفته است به این معنی که یکی از شرکت‌های خصوصی که مجری پروژه است، صندوقی را با همکاری بورس تشکیل و از این طریق به مشارکت در تضمین سود پروژه مورد طرح کمک می کند.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از تلاش برای تشویق و کمک شرکت‌های خصوصی در تبدیل دارایی‌هایشان به صکوک از جمله صکوک اجاره خبر داد.

    وی افزود: در حال حاضر راه‌آهن شرایطی را فراهم کرده که سبب افزایش سودآوری و کاهش ریسک چنین شرکت‌هایی شده است و با ایجاد جذابیتی بیشتر برای بازار سرمایه در تلاش است شرایط استفاده بیشتر از اوراق صکوک در حوزه ریلی فراهم شود.

    این مسئول حوزه حمل و نقل ریلی در بخش دیگری از سخنان به اوراق قراضه راه‌آهن اشاره کرد و ادامه داد: قرار است اوراق قراضه راه‌آهن که حجم عظیمی از قراضه‌های کشور را تشکیل می‌دهد، با توافق بورس کالا در این بازار و به صورت ادواری عرضه و به فروش رسانده شود که البته این کار با توجه به شفافیت و قابلیت رقابت در بورس کالا نتیجه مثبتی خواهد داشت.

    بیرانوند افزود: راه‌آهن یکی از صنایعی است که اشتغال بادوام و بلند مدت دارد،‌ دیربازده اما پایدار و مستمر است و درگیر نوسانات موجود در بسیاری از مشاغل به عنوان یکی از معضلات مهم بخش تولید و اشتغال نیست، به همین جهت برنامه‌های این حوزه در راستای اشتغال پایدار توانی بالقوه و مناسب دارد.

    برچسب ها