عصر خودرو

سرعت‌گیر رشد شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز روند مثبت شاخص کل را زیر فشار سنگین عرضه‌ها شاهد بود. در بازار دیروز معامله‌گران پس از رشد‌های اخیر بازار شاهد حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت در بازار بود که این امر به افزایش عرضه‌ها در بازار منجر شد. در این میان صف فروش نمادهای ذوب‌آهن و پلی اکریل بیش از نمادهای دیگر بود.

سرعت‌گیر رشد شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, با وجود این عرضه‌ها، شاخص در نهایت توانست با اتکا به حرکت گروه پالایشگاهی و تاثیر مثبت نمادهای پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و همچنین تاثیر مثبت نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس و آسان پرداخت به رشد 88 واحدی معادل 1/ 0 درصد دست یابد. با این رشد شاخص در پایان معاملات به رقم 78هزار و 471واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در خارج از بازار شاهد افتتاح طرح‌های پارس‌جنوبی بودند در حاشیه این افتتاح وزیر نفت در سخنانی گفت: مناقصات عمومی برای اجرای IPC و واگذاری میادین نفتی برگزار نمی‌شود، بلکه مناقصات به صورت محدود است.

    بیژن نامدار زنگنه گفت: مناقصات عمومی برای واگذاری میادین نفتی و اجرای الگوی قراردادهای جدید نفتی برگزار نمی‌شود، بلکه مناقصات به‌صورت محدود است و چند شرکت برای «میدان نفتی آزادگان» انتخاب شده‌اند که نتیجه به این شرکت‌ها یا کشورها اعلام می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه «پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس» درآخرین مراحل راه‌اندازی برای تولید بنزین قرار دارد، افزود: به‌زودی پالایشگاه از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود و به تولید مستمر می‌رسد. در تحولات کلان همچنین مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی اعلام کرد: بانک‌ها ورشکسته نیستند. مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی افزود: توقف و ورشکستگی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با توجه به نقش محوری آنها در اقتصاد در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی، رخدادی پیچیده تلقی می‌شود و اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی افراد و نهادهای غیرمسوول تنها سبب وخامت اوضاع و افزایش ریسک سرایت و هجوم به بانک‌ها خواهد شد. وی تصریح کرد: نظام بانکی بیش از 80 درصد بار تامین مالی کشور را به دوش می‌کشد و این موضوعی نیست که بشود آن را دستاویز مطامع و مصالح کوتاه‌مدت سیاسی قرار داد. در بازار دیروز در گروه سیمانی وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: تولید سیمان در 11 ماه نخست سال 95 برابر با 49میلیون و 580 هزار تن بود که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه در سال 94، افت 4/ 6 درصدی داشت. تولید 11 ماهه سیمان در سال 94 به میزان 52 میلیون و 980هزار تن ثبت شده بود.

    در این گروه همچنین دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن تشریح وضعیت بازار سیمان در اردیبهشت ماه تصریح کرد: هیچ تغییر قیمتی در فروش سیمان اعمال نشده است و طبق تاکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این محصول به قیمت درب کارخانه عرضه می‌شود. عبدالرضا شیخان گفت: قیمت‌گذاری سیمان از سال 1393 در حال پیگیری است تا قیمت این محصول استراتژیک به قیمت واقعی نزدیک شود. بعد از تصویب نرخ واقعی قیمت‌ سیمان، ساخت‌وساز با رکود مواجه شد و قیمت سیمان مرتب با تخفیفات ارائه می‌شد. انجمن کارفرمایان سیمان از آن زمان به دنبال حذف تخفیفات سیمانی بود و در نهایت در بهمن‌ماه سال 1395 موفق به حذف این تخفیفات شد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه تاکنون قیمت سیمان افزایش قابل‌توجهی نداشته است، تصریح کرد: هنوز قیمت این محصول معدنی افزایش نیافته است و آنچه رخ داد، تغییر نحوه‌ محاسبه قیمت بود. موضوعی که به اشتباه افزایش قیمت تعبیر شد. در شهریور سال 95 خواستار محاسبه قیمت سیمان، در مقصد بودیم که با توجه به قیمت سال 93 موضوع کرایه حمل و ارزش‌افزوده هم به آن اضافه شد. این امر به وضوح نشان می‌دهد که روش قیمت‌گذاری تغییر کرده و قیمت تحویل در مقصد محاسبه می‌شود. از این رو این به معنای افزایش قیمت نیست.در گروه معدنی با وجود افت بهای سنگ‌آهن بهای زغال‌سنگ در حال افزایش است.

    قیمت زغال‌سنگ صادراتی استرالیا به روند صعودی ادامه داده است و برای اولین‌بار از اوایل دسامبر گذشته تاکنون از مرز 300 دلاری در هر تن فوب گذشت. این در حالی است که مشکل حمل‌و‌نقل که به واسطه توفان کویینزلند استرالیا مختل شده بود، به حالت عادی بازگشته است. در گروه غذایی دیروز اقبال معامله‌گران به گروه قندی ادامه داشت وبرخی از نمادهای این گروه با صف خرید مواجه شدند. دراین گروه، نماد دو شرکت مارگارین و پارس‌مینو برای برگزاری مجمع فوق‌العاده سه‌شنبه جاری و افزایش سرمایه 200 و 100 درصدی بسته شد. براساس این گزارش، «غمارگ» که با سرمایه 360 میلیارد تومانی در تابلوی فرعی بورس حضور دارد و از سال گذشته پیگیر افزایش سرمایه بود، می‌تواند در مرحله اول سرمایه اسمی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به 720 میلیارد تومان برساند و درصورت موافقت مجمع، افزایش سرمایه به 1088 میلیارد تومان را در اختیار هیات‌مدیره قرار دهد. همچنین «غپینو» با افزایش سرمایه 100 درصدی از سود انباشته، سرمایه 63 میلیارد تومانی را به 126 میلیارد تومان خواهد رساند.

    در گروه خودرویی مدیران‌عامل ایران‌خودرو و سایپا با حضور در مجلس، مشکلات قطعه‌سازان را شنیدند. به گزارش خانه ملت، در جریان نشست دیروز برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قطعه‌سازان و مدیران‌عامل ایران خودرو و سایپا، قطعه‌سازان مشکل نقدینگی، عدم همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات و نرخ بالای سود تسهیلات را از مسائل و مشکلات قطعه‌سازی‌های کشور عنوان کردند. هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: قطعه‌سازان جزو خانواده خودروسازی هستند و اگر قطعه‌سازان غنی باشند، خودروسازی تقویت می‌شود. وی ادامه داد: قطعه‌سازان همیشه در کنار خودروسازان بوده و لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هیچ رابطه ارباب و رعیتی بین خودروساز و قطعه‌ساز وجود ندارد.

    مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا نیز با بیان اینکه 80 درصد صنعت خودروسازی توسط قطعه‌سازان مدیریت می‌شود، گفت: آنچه که در صنعت خودروسازی رخ می‌دهد 20 درصد را خودروسازان و 80 درصد را قطعه‌سازان مدیریت می‌کنند و خودروسازی به‌عنوان تلفیق‌کننده عمل می‌کند. جمالی با اشاره به اینکه خودروسازی توانسته پس از اجرایی شدن برجام خود را بازسازی کند، ادامه داد: اگر تعامل بین قطعه‌سازان و خودروسازان وجود نداشت، سایپا نمی‌توانست تولیدات خود را از 350 هزار دستگاه به 600 هزار دستگاه برساند. در گروه فلزی مدیرعامل فولاد هرمزگان با اعلام ایجاد اسکله اختصاصی با همکاری فولادمبارکه گفت: این شرکت پایگاه صادراتی کشور می‌شود. فرزاد ارزانی با بیان اینکه فولاد هرمزگان مزیت‌های صادراتی دارد که بسیاری از واحدها ندارند، به توسعه بازارهای صادراتی این شرکت اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی مشکل اسکله، یکی از مشکلات اصلی فولاد هرمزگان است و در صورت حل آن، صادرات محصولات این شرکت راحت‌تر انجام می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 312میلیارد تومان و در فرابورس به 308میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها