عصر خودرو

شاخص ارزی وارد محدوده ۳۷۵۰ تومان شد

حبس قیمت دلار شکست

عصر بازار- در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز از محدوده ۳ هزار و ۷۶۰ تومان خارج شد و به دامنه ۳ هزار و ۷۵۰ تومان وارد شد.

حبس قیمت دلار شکست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، دلار 7 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 757 تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که این ارز 9 روز متوالی در محدوده 3 هزار و 760 تومان نوسان و در برابر ورود به قیمت‌های پایین‌تر مقاومت کرده بود. با افت روز یکشنبه، قیمت دلار به کمترین میزان از 26 اسفند سال گذشته رسید.به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم در کنار افزایش عرضه ارز دو عاملی بودند که زمینه‌ساز رکوردزنی کاهشی شدند. برخلاف افت قیمت دلار، روز یکشنبه سکه تمام به قدرت‌نمایی خود ادامه داد و دومین افزایش متوالی را تجربه کرد.

    در بیست و هفتمین روز فروردین‌ماه، سکه 2 هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی نرخ یک میلیون و 219 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که در ساعات پایانی روز و پس از پایان کار شماری از صرافی‌ها و طلا‌فروشی‌ها، قیمت از سوی معامله‌گران غیررسمی حتی به بالای کانال یک میلیون و 220 هزار تومان برده شد. به گفته فعالان، افزایش بهای سکه در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار داشت و اونس نیز به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییر قیمت خاصی نداشت، را باید بیش از هر موضوعی به انتظارات معامله‌گران این بازار نسبت داد. به اعتقاد فعالان، بالا رفتن احتمال رشد بهای اونس در بازارهای جهانی هفته‌جاری مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در مسیر صعودی قرار داد. به گفته این دسته، انتشار آمارهای بدتر از پیش‌بینی‌ها از برخی شاخص‌های اقتصادی آمریکا در کنار تضعیف دلار در برابر ین ژاپن دو عاملی بودند که انتظار معامله‌گران داخلی برای افزایش اونس در هفته‌جاری را بالا بردند. این در حالی بود که عامل انتظارات در تغییر قیمت‌های سکه‌های کوچک‌تر چندان اثرگذار نبود. فعالان بازار اعتقاد دارند، سکه‌های کوچک‌تر بیشتر به تقاضاهای مقطعی و مناسبتی واکنش نشان می‌دهند تا افزایش بهای اونس.

    نزول ابتدایی

    قیمت دلار در همان ابتدای روز یکشنبه به محدوده 3 هزار و 750 تومان سقوط کرد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 759 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ابتدای روز معامله‌گران سعی کردند در برابر افت به محدوده یاد شده مقاومت کنند، ولی تلاش آنها نتیجه‌ای نداد و این ارز حتی تا نزدیکی مرز 3 هزار و 750 تومان پایین رفت. کف قیمت دلار در روز گذشته 3 هزار و 753 تومان بود؛ با برخورد به این نقطه میزان خریدها کمی بالا رفت تا در نهایت دلار با قیمت 3 هزار و 757 تومان به کار خود پایان دهد.

    در حالی که برخی معامله‌گران این افت را ناشی از نزدیک شدن به انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری دانستند، گروه دیگری عقاید متفاوتی داشتند. این گروه معتقد بودند، انتخابات نقش زیادی در افت روز یکشنبه نداشته است و این کاهش را باید بیشتر بر مبنای افت نرخ حواله درهم و نا امیدی نوسان‌گیران ارزی تفسیر کرد. به گفته آنها، قیمت دلار از 15 فروردین در محدوده 3هزار و 760 تومان نوسان کرد و هرگز نتوانست تغییرات بالای 10 تومان را به ثبت برساند. در نتیجه کاهش دامنه نوسانات موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار ارز پایین تر بیاید و بخشی از معامله‌گران تصمیم بگیرند ارز خود را به فروش برسانند. هدف آنها از این عمل معمولا بالا بردن دامنه نوسان است.

     

    برچسب ها