عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

۳۰ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد

عصر بازار-معاون وزیر نفت گفت: ۳۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه می‌شود.

۳۰ طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل ازفارس، مرضیه شاهدایی در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی فاز 2 کاویان، تخت جمشید پارس، MEG مروارید که عصر امروز با حضور رئیس‌جمهور و برخی از معاونان رئیس‌جمهور در عسلویه برگزار شد، با اشاره به اینکه در عسلویه، 30 مجتمع پتروشیمی در حال تولید هستند، گفت: از مهم‌ترین خاصیت‌های صنعت پتروشیمی جلوگیری از خام فروشی است. با افتتاح فازهای پارس جنوبی اولویت صنعت پتروشیمی استفاده حداکثری از گاز است و طرح‌های جدید با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش، برنامه‌ریزی می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که همه خوراک‌های پتروشیمی را در اختیار دارد، اظهار کرد: اجرای طرح‌های صنعت پتروشیمی در آینده پرچم‌دار سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به داخل کشور خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابیان اینکه 52 مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی فعالیت می‌کنند، گفت: ظرفیت اسمی این مجتمع‌ها 60 میلیون تن در سال است و تولید این مجتمع‌ها تا سال گذشته 51 میلیون تن بود. فروش خالص پتروشیمی به داخل و خارج، 28 میلیون تن معادل 15 میلیارد دلار است.

    شاهدایی با اشاره به افتتاح چهار طرح پتروشیمی توضیح داد: با افتتاح این چهار طرح، دو میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه می شود. این طرح‌ها 883 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته است.

    وی بابیان اینکه از سال 1392 تا کنون، 13 طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: 5٫2 میلیون تن به ظرفیت محصولات تولیدی کشور اضافه شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد طرح‌های سال 1396 و 1397 نیز توضیح داد: در سال 1396، هفت طرح و در سال 1397، 10 طرح به بهره برداری می رسد. به طور کلی تا پایان سال 1397، 30 طرح پتروشیمی به بهره برداری می رسد و 20 میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه می‌شود.

    شاهدایی ادامه داد: همچنین پتروشیمی پردیس ظرف 10 تا 15 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد. پتروشیمی مرجان اوایل تابستان و فاز یک پتروشیمی بوشهر نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی با اشاره به نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه علاوه بر تکمیل طرح های باقی‌مانده در برنامه پنجم، تعریف حدود 25 طرح جدید بر اساس خوراک‌هایی که داخل کشور استفاده می‌شود و همچنین استفاده حداکثری از گاز طبیعی است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پنج طرح بالادستی که وزارت نفت به شرکت ملی پتروشیمی منتقل شده است، گفت: در مجموع 30 طرح پتروشیمی وجود دارد که توسعه آن‌ها نیاز به 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. همچنین 15 میلیارد دلار برای تکمیل طرح‌های باقی‌مانده نیاز است.

    شاهدایی در ادامه در مورد مناطق مدنظر برای توسعه پتروشیمی توضیح داد: توسعه ماهشهر، لاوان، کیش، قشم، بوشهر، جاسک و چابهار به دلیل آن که کنار دریای عمان و خلیج فارس قرار دارند، مناطقی هستند که برای توسعه صنعت پتروشیمی مدنظر قرار گرفته‌اند

    برچسب ها