عصر خودرو

در مدت سه ماهه اخیر اجرای برجام

۹.۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور آزاد شد

عصر بازار- منابع ارزی کشور در سال اول اجرای برجام بالغ بر۲۵.۷ میلیارد دلار آزاد شده است که آزادسازی ۹.۳ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به سه‌ماهه اخیر است.

۹.۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور آزاد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، بر اساس پنجمین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه به مجلس درباره اجرای برجام، تحولات و گشایش‌های وسیع و قابل توجهی در حوزه مالی و بانکی در سال اول اجرای برجام رخ داده است که موجب خروج قطعی نظام بانکی و مالی از مرحله بحرانی و بن‌بست دوران تحریم شده است.

    در گزارش وزارت خارجه که روز یک‌شنبه منتشر شده آمده است: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، از تاریخ اجرای برجام تا پایان سال 1395، شبکه بانکی کشور 704 رابطه کارگزاری با 249 بانک دنیا ایجاد نموده است. در این مدت 99936 فقره گشایش اعتبارات اسنادی و ارائه خدمات تجاری در قالب 17861 فقره گشایش اعتبار اسنادی، 1866 فقره ثبت سفارش برات اسنادی و 80209 فقره حواله ارزی صادر شده است که ارزش دلاری خدمات تجاری مذکور بیش از 38 میلیارد دلار بوده و شامل 17.74 میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی، 3.96 میلیارد دلار برات اسنادی و 16.62 میلیارد دلار حواله ارزی است. در چارچوب آزادسازی دارایی‌های کشور، علاوه بر آزادسازی 12 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده کشورمان در فاصله زمانی برنامه اقدام مشترک (توافق موقت ژنو) تا انعقاد برجام، از تاریخ اجرایی شدن برجام تا پایان سال 1395، بالغ بر25.7 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور آزاد شده است که آزادسازی9.3 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به سه‌ماهه اخیر می‌باشد. شایان ذکر است انتقال وجوه حاصل از فروش نفت و سایر درآمدهای صادراتی در اروپا و آسیا، از طریق حساب های افتتاح شده نزد بانک‌های مرکزی و نیز حساب‌های موجود نزد تعدادی از بانک‌های تجاری خریداران نفت در اروپا و آسیا استمرار دارد.

    هم‌چنین در حوزه نفت و گاز درآمد کشور از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال  1395، بالغ بر 34 میلیارد دلار بوده است. مبالغ حاصل از صادرات نفت خام، از طریق بانک‌های  مختلف بین‌المللی دریافت می‌شود.

    این گزارش با اشاره به تحولات در حوزه حمل و نقل ضمن بیان این‌که کلیه تحریم‌هایی که مرتبط با موضوع هسته‌ای بر حوزه حمل‌ونقل وضع شده بودند برطرف شده و گزارشی مبنی بر وجود مانع عمده‌ای مرتبط با برجام در این حوزه، دریافت نشده است
    تا پایان سال گذشته، 80209 فقره حواله ارزی صادر شده است که ارزش دلاری خدمات تجاری مذکور بیش از 38 میلیارد دلار بوده و شامل 17.74 میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی، 3.96 میلیارد دلار برات اسنادی و 16.62 میلیارد دلار حواله ارزی می‌باشد.
    خاطرنشان کرده که "در ماه‌های اسفند 1395 و فروردین 1396 دومین و سومین فروند از هواپیماهای ایرباس که از نوع پیشرفته A330 هستند تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) شده و عملیاتی شدند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1396، حداقل 4 فروند دیگر از هواپیماهای ایرباس و حداقل یک فروند هواپیمای بوئینگ تحویل هما شود.
    هم‌چنین قرارداد نهایی خرید 20 فروند هواپیمای ATR72-600 بین  هما و شرکت سازنده امضاء شد و قرار است 4 فروند از این هواپیماها در یک ماه آینده و تعدادی دیگر تا پایان سال 2017 تحویل  شود.

    علاوه بر موارد ذکر شده، در یک ماه اخیر مذاکرات شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بوئینگ به تفاهم نهایی منتهی شد که بر اساس آن قرار است تعداد 30 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس اس (قابل افزایش تا 60 فروند) که از جدیدترین و مدرن‌ترین تولیدات شرکت بوئینگ است، به تدریج و از سال 2019 به هواپیمایی آسمان تحویل شود.

    خروج نام سه شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌های اروپا قبل از پایان دوره 8 ساله اجرای برجام

    بر اساس این گزارش، متعاقب مذاکرات و پیگیری‌های مستمر حقوقی و سیاسی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت، شرکت نکا نوین، و شرکت تجاری وست‌سان" به موجب فرآیند مرور اداری، از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند. این شرکت‌ها در حالی از فهرست تحریم‌های اروپا خارج شده‌اند که قرار بوده است 8 سال بعد از روز توافق برجام، از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شوند.

    علاوه بر این نام اشخاص حقوقی ایرانی از فهرست اشخاص تحت کنترل و مراقبت سازمان کنترل صادرات بریتانیا حذف شد و مقررات مربوط به صادرات تجهیزات پزشکی و اقلام کشاورزی به ایران نیز از سوی آمریکا اصلاح شد.

    برچسب ها