عصر خودرو

مرحله اول کارخانه تولید طلای سقز پایان امسال به بهرەبرداری می‌رسد

عصر بازار- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: مرحله اول کارخانه تولید طلای سقز با ایجاد ۵۰۰ شغل مستقیم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

مرحله اول کارخانه تولید طلای سقز پایان امسال به بهرەبرداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازایرنا, حسین فیروزی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مواد اولیه این کارخانه از معدن طلای شیخ چوپان و کرویان سقز تامین می شود افزود: این طرح از ظرفیت‌های مطلوب ایجاد اشتغال برای جوانان سقز است و با اتمام آن بصورت مستقیم برای 500 نفر شغل ایجاد می شود.
    به گفته وی سرمایه گذاری این طرح توسط شرکت طلای کردستان وابسته به شرکت شستا از زیرمجموعه های  وزارت کار، تعاون و رفاە اجتماعی انجام می‌شود و طلای شهرستان سقز بعد از لاستیک بارز دومین سر مایه گذاری ، بزرگ این شرکت در کردستان است.
    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کردستان با اشاره به سفر 2 روزه خود به شهرستان های سقز و بانه گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومی؛ اشتغال، تولید  نهادهای استان برای تحقق این هدف تدوین برنامه جامع اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید برای کل استان با برش شهرستانی را آغاز کرده اند.
    فیروزی افزود: در انجام این مهم همه ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط توصیف و تدوینی از وضعیت موجود استان در بخش تولید و اشتغال را در سند جامع جمع بندی می کنند و برای تحقق اهداف تعین شدە در بخش تولید و اشتغال، نحوه مداخلات مدیریتی، ابزارها و منابع مورد نیاز و روش‌های اجرایی تعریف می شود.
    وی گفت: برای رسیدن به فهم مشترک و اجماع نظر، جلساتی در شهرستان‌های استان با حضور برخی از مدیران استانی برگزار می‌شود که اولین جلسه در این خصوص مربوط به شهرستان‌های سقز و بانه بود.
    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: برگزاری جلسه هماهنگی امور اقتصادی و تبیین روش‌های تدوین برنامه جامع تولید و اشتغال از جمله جلسات مهم در سقز بوده و بازدید از چند واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی این شهرستان از جمله کارخانه در دست احداث تولید سیگارت از آن جمله  بود.
    فیروزی با بیان اینکه کارخانه تولید سیگارت سقز که با سر مایه گذاری خارجی ایجاد شدە است در آیندە نزدیک به بهرەبرداری می‌رسد افزود: با افتتاح این کارخانه و در مرحله اول به طور مستقیم برای 150 نفر شغل ایجاد می‌شود.
    وی بازدید از مجتمع گردشگری زوزان سقز را از دیگر برنامه های انجام شدە در این سفر عنوان کرد و گفت: برای توسعه این مجتمع گردشگری در فاز 2 و 3 توسط بخش خصوصی و تامین تسهیلات آن به میزان 120 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اقدام شدە است.
    به گفته وی بیش از 120 میلیارد ریال هم توسط بخش خصوصی در این پروژە سرماشدە و تا پایان سال جاری به بهرەبرداری می رسد و بخش شیلات و آبزی‌پروری، دام و طیور، کشاورزی و معدن از دیگر ظرفیت‌های سقز برای تولید و اشتغال است.
    معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان همچنین بازدید از منطقه  ویژە اقتصادی بانه را از برنامەهای سفر به این شهرستان عنوان کرد و گفت: با وجود اینکە مصوبه ایجاد این منطقه به سال 87 بر می‌گردد به دلیل برخی مسایل حقوقی تا سال 93 عملا کاری انجام نشدە بود.
    فیروزی ادامه داد: از سال 93 بحث تملک زمین این طرح آغاز و در سال 95 نیز تامین زیرساخت‌های آن شروع شدە و مجوزهای مربوط به محیط زیست اخذ و تا پایان اردیبهشت سال جاری برق‌ رسانی آن نیز به اتمام می‌رسد.
    به گفته وی شرکت شهرک‌های صنعتی استان همزمان با اجرای زیرساخت‌ها، آمادە دریافت درخواست‌های سرمایه گذاری است و نزدیکی به مرز از جمله مزیت‌های منطقه ویژە اقتصادی بانه است.
    وی افزود: تسهیل در واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی، معافیت های مالیاتی و بهرەمندی از وام بانکی کم بهرە از دیگر مزیت‌های سرمایه گذاری در منطقه ویژە اقتصادی بانه است.
    به گفته وی، وجود مرز رسمی سیرانبند پتانسیلی مطلوب برای توسعه و رشد شهرستان بانه بوده و در سال گذشته از این مرز 45 میلیون دلار صادرات شامل میوە و محصولات کشاورزی و سیمان به عراق صورت گرفته است.
    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه هم اکنون 400 نفر از محل این مرز امرار معاش می‌کنند افزود: مرز سیرانبند ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و افزایش صادرات را دارد به گونەای کە می‌توان آن را مهمترین مزیت اقتصادی بانه نامید.
    فیروزی افزود: هم اکنون دستگاە‌های متولی اقدامات خوبی برای ساماندهی و تامین زیرساخت‌های مرز سیرانبند انجام دادە‌اند و با اجرای درست برنامه جامع ساماندهی مرز، زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر و افزایش صادرات بیش از چهار برابر کنونی دست یافتنی است.
    سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج و بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

    برچسب ها