عصر خودرو

نشست کمیسیون صنایع با قطعه سازان و خودروسازان برگزار شد

عصر بازار- قطعه سازان و خودروسازان در نشستی مشترک در کمیسیون صنایع و معادن مسائل و مشکلات بخش مربوط به خود را تشریح کردند.

نشست کمیسیون صنایع با قطعه سازان و خودروسازان برگزار شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا،  نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قطعه سازان و مدیرعامل 2 شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا عصر دیروز (شنبه، 26 فروردین) در کمیسیون صنایع و معادن با موضوع بررسی مشکلات قطعه سازان تشکیل شد.

    در این نشست سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" گفت: باید موانع پیش روی تولید در سال جاری برطرف شود و قطعه سازان باید به ساخت قطعه داخلی فکر کنند البته قطعه ای که با کیفیت بوده و بتواند تبدیل به یک برند شود و حتی در خارج از کشور این قطعه از قطعه سازان داخلی خریداری شود.

    این نماینده با بیان اینکه براساس اظهارات وزیر صنعت تنها 20 درصد از تولید خودرو که شامل اتاق و شیشه می شود داخلی است، گفت: باید مشخص شود که آیا ظرفیت ساخت مابقی قطعات در کشور وجود ندارد یا اینکه مسائل دیگری وجود دارد.

    حسینی کیا با اشاره به اینکه نگاه مشتری مداری بر خودروسازی کشور حاکم نیست، ادامه داد: متاسفانه در خودروسازی هیات مدیره سهامدار بوده و سهامدار هیات مدیره یعنی یک چرخه در این بین وجود دارد که به جای حرکت به سمت منافع ملی و مردم آن جمع محدود هدایت می شود.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سایپا معتقد است که با تولید پراید زیان می کند اما نگاه بیرونی این بوده که سایپا روی گنجی به نام پراید نشسته است.

    رضا رضایی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در نشست مذکور با بیان اینکه خودرو از صنایع استراتژیک کشور است، گفت: قطعه سازان اقتصاد مقاومتی را در سال 95 اجرا کردند لذا در سال 96 نیز همچنین باید توانمندسازی قطعه سازان و رفع مشکلات خودروسازان مدنظر قرار گیرد.

    وی  با اشاره به اینکه از نیمه دوم دهه 70 قطعه سازان توانمندی در کشور به وجود آمدند، افزود: از آن تاریخ به بعد بیشتر قطعه سازان داخلی در تعامل با قطعه سازان معتبر بین المللی قرار گرفته اند اما متاسفانه تحریم ها از سال 91 به بعد کمر قطعه سازان را شکست.

    رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با بیان اینکه قطعه سازان خواستار رهاسازی قیمت توسط شورای رقابت هستند، تصریح کرد: تا زمانی که قطعه ساز توانمند نباشد خودروسازان با مشکل مواجهه هستند.

    هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو نیز در این نشست با بیان اینکه قطعه سازان جزء خانواده خودروسازی هستند، گفت: اگر قطعه سازان کشور غنی بوده و به توسعه خود فکر کنند خودروسازی تقویت می شود.

    مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو تصریح کرد: قطعه سازان همیشه در کنار خودروسازان بوده اند و لازم و ملزوم یکدیگر هستند و هیچ رابطه ارباب و رعیتی بین خودروساز و قطعه ساز وجود ندارد.

    مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست با بیان اینکه 80 درصد صنعت خودروسازی توسط قطعه سازان مدیریت می شود، گفت: آنچه که در صنعت خودروسازی رخ می دهد 20 درصد آن را خودروسازان و 80 درصد را قطعه سازان مدیریت می کنند و خودروسازی در واقع به عنوان تلفیق کننده عمل می کند.

    وی با بیان اینکه بحران جهانی برای صنعت خودروسازی به وجود آمد، افزود: رکود در تمامی بخش ها از جمله مسکن وجود دارد اما در خودروسازی به دلیل تعامل مناسب قطعه سازان و خودروسازان بحران به خوبی مدیریت شده است.

    جمالی با اشاره به اینکه خودروسازی توانسته در مدت زمانی کمتر از 2 سال پس از اجرایی شدن برجام خود را بازسازی کند، ادامه داد: اگر تعامل بین قطعه سازان و خودروسازان وجود نداشت سایپا نمی توانست تولیدات خود را از 350 هزار دستگاه به 600 هزار دستگاه برساند.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه فروش و تولید خودرو در کشور کار ساده ای نیست، تصریح کرد: خودرو پراید با 2.5 میلیون تومان ضرر و زیان در کشور به فروش می رسد لذا باید هزینه ها کاهش یافته و بهره وری افزایش یابد.

    برچسب ها