عصر خودرو

سلطانی نژاد خبر داد:

برنج هم در قیمت تضمینی به بورس کالا می‌پیوندد

سامانه "ساسا" سوپاپ اطمینان صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا از عرضه زنجیره کامل محصولات کشاورزی در تالار نقره ای سخن گفته و معتقد است: در حال حاضر سیستم توزیع آرد به شکل کاملا ثابت با قیمت های ثابت عرضه می شود؛ در حالیکه نان قیمت های مختلفی دارد.

برنج هم در قیمت تضمینی به بورس کالا می‌پیوندد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان  اینکه  در سال 96 علاوه بردو محصول جو و ذرت محصول برنج هم اضافه شده، تصریح کرد:برنج یکی از محصولات استراتژیک است و  همواره این نگرانی وجود داشت که  برنج داخلی  با چه قیمتی باید بفروش برسد،آیا ما نباید یک بازار رسمی برای محصول برنج داشته باشیم ؛حتی یکسری نگرانی از سوی  کشاورزان بابت فروش برنج  در طولانی مدت وجود داشت.

    سلطانی نژاد افزود: عرضه برنج در بورس کالا این شرایط را فراهم می کند تا هم  عرضه این محصول به صورت تضمینی فروش رود و هم کشاورزان به راحتی بتواننند برنج خود را در بازار  بفروشند؛ حتی با ورود این محصول به بورس مابه تفاوت قیمت آن را دریافت کنند.

    این مقام مسوول در مورد گندم نیز گفت:با  توجه به اینکه این محصوب  یک کالای اساسی است، ضرورت ارتقای کیفیت آن بیش از گذشته نیاز می شود.

    وی تصریح کرد: به نظر می رسد اگر بخواهیم بازار منسجمی برای گندم داشته باشیم راهی جز عرضه آن در بورس کالا نداشته باشیم.

    به گفته سلطانی نژاد در صورت مصوبه هیات وزیران بحث گندم را در سال جاری  به صورت منسجم و در قالب قیمت تضمینی  در بورس کالا خواهیم داشت.

    وی همچنین گفت: اگر بحث قیمت تضمینی نهایی نشود عرضه محصول گندم را به صورت مستمر در بورس کالا از جانب شرکت بازرگانی دولتی خواهیم داشت؛همچنین  در رینگ صادراتی نیز طبق مصوبه صادر شده مبنی بر صادرات 3میلیون تن از رینگ صادراتی  تا ظرف بورس کالا تاکنون چیزی بالغ بر165هزار تن محصول گندم صادراتی مورد معامله قرار گرفته است .

    مدیرعامل بورس کالای ایران یادآور شد؛در صدد هستیم تا  زنجیره کامل محصولات کشاورزی را در بازار بورس کالا  عرضه کنیم.

    سلطانی نژاد به عرضه آرد نیز در بورس اشاره کرد وگفت:در حال حاضر  سیستم توزیع آرد به شکل کاملا ثابت با قیمت های ثابت عرضه می شود؛ در حالیکه نان قیمت های مختلفی دارد.

    وی افزود: می توان  آرد با کیفیت تر را با قیمت های بهتری عرضه کرد ؛درصدد توسعه تکنولوژی آن هم به صورت نوین هستیم.

    مدیر عامل بورس کالا بر این باور است محصولات کشاورزی قطعا ورودشان به بورس کالا بیشتر خواهد بود.

    وی اظهارداشت:ما عرضه محصولات دیگری را هم طی امسال و سال های آینده در بورس  خواهیم داشت که به رونق بخشی رینگ صادراتی بورس کالا کمک می کند.

    این مقام مسوول در خصوص راه اندازی سایا نیز تصریح کرد: در سمت پایین دست محصولات پتروشیمیایی بعضا شرکت هایی هستند که تامین مالی را برای صنعت پتروشیمیایی انجام می دهند؛ یعنی مصرف کننده هایی که منابع مالی لازم را در اختیار ندارند این ها محصول پتروشیمی را می خرند و به صورت مدت دار به شرکت های پایین دست می فروشند.

    وی گفت: یا شرکت های تعاونی را داریم که متشکل از یکسری شرکت های پایین دست مصرف کننده محصولات پتروشیمیایی هستند.

    مدیرعامل بورس کالا بیان داشت:برای اینکه مشخص شود سیستم توزیع در این شبکه ها به چه ترتیبی است، شبکه های پایین دستی از جمله شرکت های تعاونی  که نقش توزیع کننده و نقش تامین تامین مالی  را برای پایین دست ها ایفا کنند برای اینکه ببینیم  به چه شکل توزیع کالا صورت می گیرد سامانه سایا  توسط فعالان پایین دستی طراحی شده و این سامانه قطعا اطلاعاتش را در اختیار بورس کالا قرار خواهد گرفت وبورس کالا با این سامانه گفتگو می کند.

    وی اظهارداشت:حتی تا آخرین تناژ محصولات پتروشیمیایی نیز مشخص می کند، اینکه کجا رفته به کدام مصرف کننده تخصیص پیدا کرده آیا تخصیصش تخصیص مناسبی بوده یا نه، آیا باید شکل تخصیص ها تغییر پیدا کند و یا به محصول خاصی دارند توجه می کنند.

    وی همچنین خاطرنشان کرد:با این سامانه جدا از شفافیت در شبکه توزیع محصولات پتروشیمیایی  از تلاطم های ناگهانی در بازار می توانیم جلوگیری کنیم.

    برچسب ها