عصر خودرو

رئیس سازمان بورس اعلام کرد؛

توقف نمادها بیش از ده روز غیرعادی است

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، توقف نمادها بیش از ده روز را غیرعادی دانست و گفت: اجازه معامله در شرایط ابهام را نمی‌دهیم.

توقف نمادها بیش از ده روز غیرعادی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، شاپور محمدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: به طور قطع، سابقه بازار سرمایه نسبت به نظام پولی کشور کمتر است؛ در حالیکه در برخی کشور ها بازار سرمایه سابقه بیشتری دارد و ما امیدواریم با رشدی که طی 10سال اخیر به نسبت ادوار گذشته در رونق بازار سرمایه رخ داده، این بازار بتواند نقش بیشتری در اقتصاد و رشد ناخالص تولید ملی داشته باشد.

    سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه مهمترین مسأله در تأمین مالی، هزینه آن است، اظهار داشت: هر نهاد مالی که بتواند ارزانتر، آسانتر و سریعتر تأمین مالی کند با اقبال بیشتری روبرو می شود، بنابراین نمی توان یک نظام اقتصادی را به اجبار به صنایع تحمیل کرد.

    وی با بیان اینکه هم اکنون بانک محور بودن نظام اقتصادی کشور ما، یک انتخاب ساختاری است و نه بر مبنای متغیرهای اقتصادی، گفت: باید به سمتی حرکت شود که از طریق بازار سرمایه بتوان با هزینه کمتر تأمین مالی کرد و بخش مهمی از این موضوع در گرو فرهنگ سازی است.

    محمدی با اشاره به 600 شرکت بورسی و فرابورسی گفت: بسیاری از این شرکت ها سابقه فعالیت کمی دارند در عین حال که در گذشته سخت گیری هایی در خصوص تأمین مالی از طریق بورس بود که شرکت ها را ناگزیر به سمت بانک ها سوق می داد. به عنوان نمونه 3 سال سودآور بودن شرکت ها یک مانع قلمداد می شد که هم اکنون این قانون در فرابورس اعمال نمی شود.

    وی با بیان اینکه انتشار اوراق برای شرکت های تولید طی سال های اخیر کند بوده عنوان کرد: از طریق انتشار اوراق سلف در بورس کالا و بورس انرژی، افزایش سرمایه، پیش فروش کالا و اوراق و صندوق های سرمایه گذاری مشترک بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه نظام بانکی کشور 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بنگاه ها قرار داده است.

    رئیس سازمان بورس در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: آموزش یک بحث مستقیم و یک بحث غیر مستقیم دارد که در غیر مستقیم فرهنگ سازی مورد توجه موکد است. به کمک رسانه های مکتوب، دیجیتال و تولیدات سمعی بصری از جمله فیلم و سریال، ساخت کلیپ و تیزر می توان به عموم مردم درباره سرمایه گذاری در بورس آموزش های غیر مستقیم داد تا آنها بتوانند روش صحیح سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک را فرا گیرند.

    محمدی با تأکید بر اینکه در امر فرهنگ سازی تا کنون کم کاری شده، ابراز امیدواری کرد: در سال جاری و سال آینده کارهای جدی در این خصوص انجام می شود البته نمایشگاه بورس یکی از محورهای مهم در این مسیر است که در فرهنگ سازی نقش بسیار مناسبی ایفا می کند.

    سخنگوی سازمان بورس در بخش دیگر سخنان خود به موضوع توقف نمادها اشاره کرد و گفت: توقف و بازگشایی نمادها بر اساس یک دستور العمل انجام می شود که بر مبنای آن شرکت ها به هر دلیلی که بسته می شوند تا انتشار اطلاعیه بعدی متوقف می مانند.

    وی ادامه داد: هم اکنون 30 نماد متوقف است اما در برخی ادوار شاهد توقف حدود 70 نماد بودیم در حالیکه بسیاری از این توقف ها، توقف های معمولی و ناشی از برگزاری مجامع و انتشار صورت های مالی میان دوره ای است بنابراین بسته بودن نمادها بیشتر از 10 روز یک امر غیر عادی تلقی می شود. اما آنچه برای سازمان در اولویت است عدم معامله در شرایط ابهام است.

    محمدی در این خصوص توضیح داد: ابهام اطلاعاتی و معامله در شرایط ابهام حتی با فرض افزایش نقدشوندگی مورد توجه سازمان بورس نیست علاوه بر این، رفع ابهام خود به شفافیت و در نتیجه نقد شوندگی بیشتر می انجامد در نتیجه بر اساس مطالعات تطبیقی با سایر کشورها و به کمک شورای عالی بورس تا پایان سال توقف ها را به حداقل خواهیم رساند و حتی به دنبال عدم توقف نیز هستیم.

    وی درباره معاملاتی که خیلی مبهم باشد، نیز گفت: اگر شرکتی درگیری حقوقی داشته باشد، رای دادگاه را نمی شود با اطلاعات مالی تطبیق داد، بنابراین امکان بازگشایی وجود ندارد اما به محض رای دادگاه نماد باز می شود.

    سخنگوی سازمان بورس به رفع برخی دیگر از محدودیت ها در سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در قوانین گذشته محدودیت هایی برای خرید کارکنان کارگزاری ها بود که این قانون با توجه به شرایط روز باید تغییر کند همچنین حذف حجم مبنا و رسیدن به دامنه نوسان پویا از دیگر برنامه های سازمان در سال جاری است.

    محمدی درباره انتشار گزارش های نادرست حسابرس ها گفت: گزارش گر مالی حرفه قدیمی در کشور است و سالانه حسابرس ها بیش از هزاران صورت مالی را بررسی می کنند که می تواند در این حرفه نیز 50 اشتباه به عمد یا غیر عمد صورت بپذیرد که اگر تعمد و تخلف باشد باید در مراجع قضایی پیگیری شود اما اگر اشتباه سهوی باشد با تذکر در گام اول و در صورت تکرار با حذف از حسابرسان معتمد سازمان به آن پاسخ داده می شد.

    وی در خصوص افشای اطلاعات قبل از اعلام عمومی نیز گفت: افشای اطلاعات قبل از اعلام عمومی در کدال جرم است و اگر اثبات شود تا 5 برابر زیان وارده خسارت دریافت می شود که هم اکنون از طریق شبیه سازی معاملاتی دنبال رفع این مشکل نیز هستیم.

    رئیس سازمان بورس و او راق بهادار در بخش پایانی این گفتگو درباره چشم انداز بازار سرمایه در سال 96 گفت: چشم انداز بازار سرمایه در سال 96 روشن است البته افق بازار سرمایه چند ماهه نیست و امیدواریم ابزارهای مالی اسلامی و کلاسیک و اختیار خرید در سال جاری وسعت پیدا کند و با رفع محدودیت ها نقد شوندگی افزایش پیدا کند.

    وی به سهامداران توصیه کرد: بر اساس تحلیل خرید و فروش کنند و به شایعات اعتنایی نکنند و به تنوع بخشی به پرتفوی خود و خرید از واحدهای صندوق های سرمایه گذاری ریسک خود را در بازار سرمایه مدیریت کنند.

    برچسب ها