عصر خودرو

وزیر نفت:

قرارداد صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه امضا شد

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به قرارداد صادرات نفت به روسیه گفت: قرارداد صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه امضا شد و قرار است بخشی از پول به صورت یورو دریافت شود.

قرارداد صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه امضا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس,وزیر نفت در یک نشست خبری که شنبه شب در جمع خبرنگاران برگزار شد با اشاره به افتتاح فازهای گازی پارس جنوبی که قرار است توسط رئیس جمهور به طور رسمی به بهره برداری برسد گفت: این 6 فاز که شامل فازهای 17 و 18 ، 19 که حجم تولید آن به اندازه 2 فاز گازی است و فاز 20 و21 است روزانه 170 میلیون متر مکعب گاز ترش تولید و پس از شیرین سازی  روزانه 150 میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می شود.

    سرمایه گذای 18 میلیادر دلاری برای توسعه 6 فاز گازی

    زنگنه ادامه داد: هچنین این فازها هرکدام سالانه 3 میلین تن اتان، 3 میلیون تن ال پی جی و روزانه 35 تا 40 هزا بشکه میعانات گازی تولید می کنند که ارزش این فازها به همراه 4 مجتمع پتروشیمی بالغ بر 20 میلیارد دلار است.

    وی با تاکید براینکه تولید گاز شیرین از پارس جنوبی روزانه 575 میلیون متر مکعب است تصریح کرد: ما با قطر هیچ رقابتی نداریم و هرکدام فعالیت خود را در این میدان مشترک انجام می‌دهیم به طوریکه اگر این کشور 2 فاز احداث کند می تواند روزانه 56 تا 57 میلیون متر مکعب گاز ترش تولید کند درصورتی که ایران درحال حاضر 29 فاز فعال و یا در حال ساخت دارد که با بهره برداری از فاز 11 عملا 31 فاز در سمت ایران خواهد بود و ما سعی می کنیم که حد اکثر برداشت را از این میدان انجام دهیم.

    وزیر نفت با تاکید براینکه برای توسعه پارس جنوبی تمام دولت‌ها نقش آفرینی کردند و افتتاح این حجم از پروژه افتخار بزرگی است که تا کنون بی سابقه بوده است و این افتخار برای جمهوری اسلامی و ملت ایران است و باید آن را فراتر از دولت‌ها دید گفت: برای همین 6 فاز 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری شد که 10 میلیارد دلار آن مربوط به دولت قبل است.

    وی خاطرنشان کرد: دست تمام کسانی در این میدان در تمام دولت‌ها تلاش کردند می‌بوسم.

    زنگنه تصریح کرد: این نکته را نیز باید بگویم که اصل تحریم‌ها رو ما تحمل کردیم و نه دولت قبل و ما در اوج تحریم‌ها توانستیم چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

    زنگنه با اشاره به انتقاداتی که در مورد انتخاباتی بودن افتتاح‌ها مطرح می‌شود، گفت: عده‌ای ممکن است افتتاح را انتخاباتی بدانند اما  باید بگویم که خیلی وقت است این طرح‌ها آماده بهره برداری است من به رئیس جمهور پیشنهاد دادم که مقام معظم رهبری برای افتتاح این طرح‌ها تشریف بیاورند اما دأب ایشان عدم حضور در افتتاح‌ها است.

    وی ادامه داد: همه با هم هستیم و این دولت و آن دولت ندارد، مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است، باید تلاش کنیم کشور را به سمت توسعه پیش ببریم و از خشونت پرهیز کنیم و فردا از همه کسانی که در پارس جنوبی زحمت کشیدند و می کشند تشکر می کنیم.

     قرارداد صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت به روسیه امضا شد

    این مقام مسئول با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با روسیه در خصوص فروش نفت به این کشور ادامه داد: قرارداد صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت خام به روسیه امضا شده است و براساس اعلام بانک مرکزی قرار است پول آن به صورت یورو دریافت شود.

    وی گفت: در این قرار داد آمده است بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به صورت نقد و بخشی به صورت کالا است اما هنوز بر روی این موضوع که چه کالایی را دریافت کنیم توافق صورت نگرفته است زیرا هنوز هیچ نفتی به روسیه صادر نشده است.

     تولید روزانه 25 هزار بشکه نفت از لایه نفتی

    زنگنه با اشاره به تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفت: با استقرار کشتی FPSO در هفته‌های گذشته عملا تولید نفت از لایه نفتی آغاز شد و هم اکنون روزانه 25 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک تولید می شود.

     قرارداد فاز 11 دو هفته دیگر با توتال امضا می‌شود

    وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با توتال فرانسه در مورد توسعه فاز 11 گفت: اگرچه مسئولان توتال در یک زمانی صحبت‌هایی مطرح کردند و ما نیز واکنش نشان دادیم اما هر از گاهی مقامات و کارشناسان توتال به تهران سفر می‌کنند و ما نیز مذاکرات خود را با آنها نهایی کرده‌ایم و امیدواریم تا 2 هفته آینده قرارداد توسعه این فاز را با این شرکت امضا کنیم.

    آغاز صادرات گاز ایران به عراق از اردیبهشت ماه

    وزیر نفت با اشاره به صادرات گاز ایران به عراق گفت: مذاکرات ایران با عراق نیز به اتمام رسیده است و مقرر شده از دو طریق نفت‌شهر و بصره گاز خود را به میزان روزانه 50 میلیون متر مکعب به این کشور ارسال کنیم که صادرات گاز نیز از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

    این مقام مسئول با اشاره به اخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: فاز یک این پالایشگاه نیز مراحل آخر احداث را سپری می کند و به محض تولید بنزین در این پالایشگاه قطعا توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

    با وی تاکید براینکه هیچ گونه نفت و میعانات گازی روی آب نداریم تصریح کرد: سال گذشته بین 60 تا 70 میلیون بشکه میعانات گازی صادر شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا رئیس جمهور آمریکا برجام را تمدید می کند گفت: من نیز چیزهایی در این باره شنیده‌ام ولی سیاستمدار نیستم اما این موضوع را باید بگویم که در دولت اصلاحات تحریم‌هایی را به ما اعمال کردند اما اروپایی ها اعلام کردند که فعالیت خود را در ایران ادامه خواهند داد و توجهی به تحریم‌های آمریکا نشد.

    وی با اشاره به تولید 402 هزار بشکه ای نفت در فلات قاره گفت: هیچ گونه کاهش تولید در فلات قاره نداشتیم اما این موضوع را بدانید که برنامه افزایش تولید نفت در فلات قاره زمان براست بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

     برای اولین بار صادرکننده گازوئیل شدیم

    زنگنه همچنین با اشاره به سبد سوخت نیروگاه‌ها گفت: در سال 92  حدود 15 میلیارد لیتر نفت کوره و 12 میلیارد لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها مصرف شد که با افزایش گاز رسانی به نیروگاه‌ها  سوخت 43 درصدی مایع نیروگاه ها به 13 درصد رسید و توانستیم ضمن متوقف کردن واردات گازوئیل  صادر کننده این فراورده نفتی شویم.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به توافقات صورت گرفته در وین گفت: ایران از تمدید توافق حمایت می کند و همواره به توافق صورت گرفته وفادار بوده است.

    وی ادامه داد: کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک نیز به این توافق پایبند هستند.

    وی درادامه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه میدان فرزادB گفت: ما هیچ نگرانی بابت صحبت هایی که هندی‌ها کرده‌اند نداریم زیرا در حال حاضر تقاضا برای نفت ایران بیشتر از عرضه است و اگر هندی‌ها نفت ایران را نخواستند برای نفت خود مشتری داریم.

    وی خاطرنشان کرد: منابع ثانویه اعلام کرده‌اند که تولیدنفت ایران 3 میلیون و 800 هزار بشکه است اما من اعلام می کنم که تولید نفت ایران بیشتر از این رقم است.

    دولت یازدهم آسیبی به هورالعظیم نزد

    وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم آسیبی به هور العظیم نزد گفت: از روزی که وارد نفت شدم سریع اعلام کردم که برنامه‌ای برای خشکاندن هورالعظیم ندارم. ما اعلام کردیم همانطور که در خلیج فارس در آب کار می کنیم در این جا هم باید در آب کار کنیم.

    زنگنه در مورد فلرها نیز توضیح داد: در عسلویه تعدادی فلر است که ظرف 1 تا 2 سال آینده کاملا درست می‌شود. زمان می برد تا خروجی این فلرها تنظیم شود. در حال حاضر نیز واحدهای قدیمی وضع بهتری پیدا کردند.

    وی با اشاره به طرح آماک اظهار کرد: در خوزستان نیز طرح آماک اجرا شد که گازهای اسیدی حدود 10 روز است که حذف شده و برای تولید در پتروشیمی رازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیازمند ساخت چند N.G.L هستیم و بقیه گازها هم اعلام آمادگی کردیم که حاضریم با قیمت پایین به سرمایه گذار بدهیم.

     تلاش برای اجرایی کردن قراردداهای جدید نفتی

    وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی به صورتی جدی تلاش می کند گفت: در این راستا 7 تا 8 گروه فنی، گروه قراردادی و گروه بازرگانی تشکیل شده که من شخصا هر هفته برای پیگیری روند کار آنها جلسه برگزار می‌کنم.

    وزیر نفت با بیان اینکه ایران برای قراردادهای جدید نفتی آماده است در پاسخ به این سئوال که سرنوشت قراردادهای جدید نفتی در دولت آینده چه می شود پاسخ داد: کشورهای خارجی هم توجه می‌کنند که در آینده با چه کسی طرف هستند. اجرای قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب ناپذیر است. کسانی ممکن است به اجرای این قراردادها انتقاد کنند و به سراغ مشارکت در تولید بروند. اما من با توجه به این شرایط سیاسی و اجتماعی ایران مخالف مشارکت در تولید هستم.

    *توافق اوپک قیمت نفت را به 55 دلار رساند

    زنگنه در ادامه با اشاره به تعهد اپک و غیر اپک مبنی بر کاهش میزان تولید گفت : اوپک و غیر اپوک در این مدت همکاری تاریخی داشتند و ماه به ماه میزان رعایت تعهدات افزایش داشت. بازار این موضوع را جدی گرفته است به همین دلیل تصمیم اوپک و غیر اوپک موفق بوده است و قیمت‌ها نزدیک به 55 دلار باقی ماند.

    وی با تاکید بر اینکه اکثر کشورها مایل هستند تصمیم اوپک تداوم داشته باشد افزود: ایران هم از این تصمیم حمایت می‌کند و اگر همه رعایت کنند ایران هم رعایت خواهد کرد.

    به خاطر پتروپارس به زندان رفتم

    وی در ادامه با اشاره به پتروپارس اظهار کرد: در حال حاضر همه به پترو پارس افتخار می‌کنند اما یک زمانی من را به خاطر پروژه پتروپارس تا زندان بردند و بازخواستم کردند که چرا پروژه پتروپارس را طراحی کرده ای؟

    وزیر نفت ادامه داد: در آن زمان آیت‌الله شاهرودی از پتروپارس بازدید کرده و از این پروژه استقبال کردند و تاکید کردند که این پروژه را ادامه دهیم. حتی اگر قرار باشد من به زندان بروم. پس از این که ایشان بازدید کردند دیگر در مورد این پروژه اذیت نشدم. اما از سال 80 تا سال 88 به خاطر پروژه پتروپارس تحت تعقیب بودم. همان افراد در حال حاضر می‌گویند پتروپارس بسیار خوب است. این مخالفت‌ها در حال حاضر در مورد شرکت های E&P هم وجود دارد و همین افراد 10 سال دیگر اعلام می‌کنند که شرکت‌های E&P را ما راه‌اندازی کردیم.

    زنگنه ادامه داد: برای کار در ایران باید صبر، حوصله و سرسختی داشت. شرایط برای کار کردن سخت است. هیچ کس به اندازه من در پارس جنوبی سابقه ندارد. پارس جنوبی در سال 76 یک بیابان بود. من می‌دانم چگونه می‌توان ایران را ساخت.

    وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ایران رئیس‌جمهور زیاد دارد و کسانی که شایسته هستند ثبت‌نام کرده‌اند.

    زنگنه ادامه داد: به جای اینکه دست به دست هم بدهیم تا ایران را بسازیم برخی تخم تفرقه و خشونت پراکنده می‌کنند و می‌خواهند بین اقشار مردم تفرقه بیاندازند که از این موضوع چیزی عاید نمی شود. باید کشور را به سمت توسعه ببریم.

    بابک زنجانی پول ملت را خورد

    وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه بابک زنجانی پول ملت را خورد و برد افزود: هیچ پولی پس نداد. 13 یا 14 هزار میلیارد تومان پول مردم را خورد و انگار نه انگار. خیلی هم روحیه خوبی دارد. گفته‌اند 2000 میلیارد به حساب ما برگشته که برای زنده کردن آن باید اموالش را در ایران زمین، قیطریه، هتلی در قشم و غیره به فروش برسانیم، اما کسی نمی‌خرد.

     وزارت نفت بلاتکلیف نیست

    وی با بیان اینکه هیچ کدام از پروژه های وزارت نفت در دولت یازدهم بلاتکلیف نیست توضیح داد برای هر پروژه معلوم است که پول از کجا خواهد آمد و هیچ پروژه بلاتکلیفی وجود ندارد جز آنچه از قبل به ما به ارث رسیده است. تکلیف توسعه میدان های نفتی نیز در قالب قراردادهای نفتی روشن است و مجوز کامل از مجلس گرفته شده است.

    برچسب ها