عصر خودرو

ماندگاری دلار در محدوده ۳۷۶۰ تومان؛

سکه به پیشواز گرانی اونس رفت

عصر بازار- در اولین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی سومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به آستانه مرز یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان نزدیک شود.

سکه به پیشواز گرانی اونس رفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، سکه با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 217 هزار تومان رسید. به اعتقاد فعالان، بالا رفتن احتمال رشد بهای اونس در بازارهای جهانی هفته‌جاری مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در مسیر صعودی قرار داد. به گفته این دسته، انتشار آمارهای بدتر از پیش‌بینی‌ها از برخی شاخص‌های اقتصادی آمریکا در کنار تضعیف دلار در برابر ین ژاپن دو عاملی بودند که انتظار معامله‌گران داخلی برای افزایش اونس در هفته‌جاری را بالا بردند. علاوه‌بر اینها، معامله‌گران انتظار دارند در صورت عبور اونس از مرز روانی هزار و 300 دلار دامنه تغییرات افزایشی تندتر شود.

    همسو با رشد بهای سکه، روز شنبه دلار نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت ولی میزان نوسانات آن بسیار محدودتر از فلز گرانبهای داخلی بود. در اولین روز هفته، دلار برای نهمین روز کاری متوالی در محدوده 3 هزار و 760 تومان نوسان کرد و در نهایت با 2 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 764 تومان رسید. به گفته فعالان، فضای بازار ارز در روزهای اخیر بسیار آرام است و عرضه مناسب ارز موجب کاهش دامنه نوسانات شده است. کاهش تغییرات قیمتی نیز به افت تحرکات نوسان‌گیران انجامیده است. فعالان بازار عنوان کرده‌اند، تا زمانی که عرضه در چنین سطح مناسبی قرار دارد و تقاضای جدیدی وارد بازار نشده است، قیمت دلار به نوسانات محدود خود ادامه خواهد داد. در روزهایی که دلار نوسانات محدودی دارد، توجه معامله‌گران بیشتر به بازار سکه معطوف شده است. در این شرایط کم‌نوسان، معامله‌گران فردایی نیز بیشتر به نوسانگیری‌های محدود و چند تومانی دل خوش کرده‌اند.

     

    توجه معامله‌گران به سکه

    در روزی که قیمت دلار بار دیگر یک روز کم‌نوسان را پشت‌سر گذاشت و برای نهمین روز متوالی در محدوده 3 هزار و 760 تومان باقی ماند، سکه تمام‌بهار آزادی با افزایش نوسانات مواجه شد. در اولین روز از آخرین هفته فروردین 96، سکه تمام‌بهار آزادی از ابتدای کانال یک میلیون و 220 هزار تومان فاصله گرفت و با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 217 هزار تومان رسید. این سومین افزایش متوالی سکه تمام بود و میزان رشد آن در سه روز کاری متوالی را به 14 هزار تومان رساند. سکه دوشنبه گذشته روی قیمت یک میلیون و 203 هزار تومان قرار گرفته بود و عده‌ای از بازیگران بازار تحت‌تاثیر نزدیک شدن آن به ابتدای کانال، تصور کردند که در ادامه هفته قیمت آن به زیر مرز روانی یک‌میلیون و 200 هزار تومان خواهد رفت. با این حال نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه سکه اکنون در آستانه کانال یک میلیون و 220 هزار تومان رسیده است. به گفته فعالان، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را در مسیر متفاوتی قرار داد و زمینه‌ساز ورود آن به کانال‌های بالاتر شد. اونس ساعت 3 بعدازظهر دوشنبه گذشته حدودا در ابتدای مرز هزار و 250 دلار قرار داشت ولی در ادامه هفته تا بهای هزار و 288دلار بالا آمد تا بتواند محرک اصلی رشد سکه بازار داخلی باشد.

    روز جمعه بازارهای جهانی تعطیل بود، ولی آمارهایی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که بدتر از پیش‌بینی‌ها بود. دلار نیز در برابر ین ژاپن تضعیف شد. مجموع چنین عواملی دست به دست هم دادند تا تصورات افزایشی معامله‌گران بازار داخلی در ارتباط با اونس جهانی تقویت بیشتری شود. در واقع به‌نظر می‌رسد معامله‌گران بازار داخلی انتظار دارند با شروع بازارهای جهانی در روز دوشنبه بهای اونس به سطوح بالاتری حمله‌ور شود، در نتیجه روز شنبه این دسته در معاملات سبزه‌میدان سعی کردند با افزایش خرید، رشد احتمالی اونس را تا حدی پیش‌خور کنند. در نتیجه، صعود روز شنبه سکه ناشی از انتظارات افزایشی معامله‌گران در رابطه با اونس جهانی بود. برخلاف سکه تمام که در اولین روز هفته رشد نسبتا قابل‌توجهی را صورت داد، نیم‌سکه و ربع‌سکه با آرامش بازار را آغاز کردند. روز شنبه نیم‌سکه با رشد جزئی هزار تومانی به قیمت 698 هزار تومان رسید. این در حالی بود که ربع سکه حتی افزایشی را تجربه نکرد و روی همان قیمت روز پنج شنبه یعنی 388هزار تومان باقی ماند.

     

    کاهش تحرکات دلاربازان

    در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز به نوسانات محدود خود ادامه داد اما نتواست از محدوده 3 هزار و 760 تومان پایین‌تر یا بالاتر برود. دامنه نوسانات در روز گذشته چنان محدود بود که بیش از روزهای پیشین معامله‌گران غیررسمی را خسته کرد، حادثه‌ای که تا حدی منجر به کاهش حجم معاملات فردایی شد. روز شنبه، دلار عمدتا در بازه 5تومانی 3 هزار و 760 تا 3 هزار و 765 تومان نوسان کرد و نتوانست افزایش یا کاهش چندانی را به ثبت برساند.

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 760 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز پنج شنبه داشت. این در حالی بود که در ابتدای روز برخی معامله‌گران سعی داشتند با قیمت 3 هزار و 758 تومان اقدام به تهیه دلار کنند، ولی هیچ بازیگری در بازار حاضر نشد با این قیمت اقدام به عرضه کند، در نتیجه معاملات در همان محدوده 3هزار و 760 تومان شروع شد. در ادامه روز این ارز از کف قیمت بالا آمد و توانست خود را به نقطه 3 هزار و 765 تومان برساند. در حالی که برخی معامله‌گران مقاومت این ارز در برابر پایین رفتن از محدوده 3 هزار و 760 تومان را دال بر افزایش دامنه نوسانات عنوان می‌کردند، دلار با رسیدن به نقطه 3 هزار و 765 تومان با فشار فروش مواجه شد و نتوانست بالاتر برود. قیمتی که در نهایت برای دلار در ساعت 3 بعدازظهر برای این ارز ثبت شد، 3 هزار و 764 تومان بود.

    برچسب ها