عصر خودرو

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان؛

توافق تجارت آزاد، گام بعدی ایران و پاکستان درعرصه همکاری اقتصادی

عصر بازار- رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر اهمیت امضای توافقنامه بانک های مرکزی دو کشور در حوزه سازوکارهای بانکی و نظام پرداخت که روز گذشته در تهران انجام شد، گفت: گام بعدی که دو کشور باید برای تحقق آن متمرکز شوند، امضای توافقنامه تجارت آزاد(FTA) است.

توافق تجارت آزاد، گام بعدی ایران و پاکستان درعرصه همکاری اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا, مراد نعمتی زرگران با بیان اینکه ایران و پاکستان هر دو اراده جدی برای امضای توافقنامه تجارت آزاد دارند گفت: نهایی شدن توافق تجارت آزاد میان ایران و پاکستان مزایای فراونی برای دو کشور خواهد داشت و سبب جهش حجم مبادلات تجاری رسمی فیمابین خواهد شد.
    نعمتی همچنین اظهار داشت که با توجه به مکمل بودن اقتصاد ایران و پاکستان، توافقنامه تجارت آزاد می تواند یک توافق بُرد-بُرد برای طرفین باشد.
    وی با اشاره به وجود فعالیت های تجاری غیر رسمی بین دو کشور، دلیل رونق یافتن تجارت غیررسمی را فعال نبودن کانال های بانکی و نیز فقدان توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور دانست و گفت: امضای توافقنامه اخیر میان بانک های مرکزی دو کشور و پس از آن، امضای موافقتنامه تجارت آزاد در آینده می تواند فعالیت های تجاری غیررسمی میان دو کشور را به کانال تجارت رسمی و از طریق گشایس گشایش اعتبار اسنادی (ال-سی) هدایت کند.
    نعمتی گفت که پدیده قاچاق کالا در مرزهای دو کشور نیز پس از فراهم شدن زمینه تجارت رسمی، خودبخود کاهش خواهد یافت و حجم مبادلات تجاری رسمی میان ایران و پاکستان شاهد یک جهش قابل توجه خواهد بود.
    رایزن بازرگانی کشورمان در پاکستان همچنین اظهار داشت که با توجه به امضای توافقنامه بین بانک های مرکزی دو کشور، عملیاتی شدن گشایش اعتبار اسنادی(ال-سی) تا حدود دو هفته دیگر عملیاتی خواهد شد. فراهم شدن گشایش اعتبار اسنادی بین ایران و پاکستان گام بسیار مهمی در روند فعالیت های تجاری میان دو کشور محسوب می شود و ضمن تسهیل فعالیت تجار، هزینه ها و مشکلاتی را که پیش از این در فعالیت های تجاری میان ایران و پاکستان وجود داشت، تا حد قابل توجهی مرتفع خواهد کرد.
    در آستانه برگزاری بیستمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان، بانک مرکزی پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه رسمی، از امضای توافقنامه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری های بانکی و مکانیسم پرداخت خبر داد.
    بیستمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان تنها چند روز پس از امضای توافقنامه ای میان بانک های مرکزی دو کشور در تهران برای تسهیل همکاری های بانکی و انجام مکانیسم پرداخت میان دو کشور برگزار خواهد شد.
    امضای این توافقنامه که روز گذشته(جمعه) در تهران انجام شد، می تواند بستر مناسبی برای برای انجام توافق های بیشتر در جریان نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور باشد.
    مواردی نظیر توافقنامه تجارت آزاد، از سرگیری مبادلات بانکی، همکاری های دو کشور در حوزه انرژی، بررسی راه های گسترش مبادلات تجاری، مقابله با تجارت غیرقانونی میان دو کشور، افزایش فعالیت گذرگاه های مرزی، تقویت بازارچه های مرزی، تسهیل فعالیت تجار و بازرگانان دو کشور با هدف ارتقای حجم مبادلات تجاری و ... از جمله موضوع هایی است که قرار است در بیستمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گیرد.

    برچسب ها