عصر خودرو

مثلث محافظه‌کاری در بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد رشد ۴۴۳واحدی شاخص کل (معادل ۶/ ۰ درصد) بود.درابتدای هفته گذشته بازار با رشد مناسب اکثر نمادها مواجه شد اما با شروع ثبت نام انتخابات و پررنگ شدن صف‌بندی‌های سیاسی و همچنین وضعیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی، معاملات جنبه احتیاطی به خود گرفت.

مثلث محافظه‌کاری در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار این دو موضوع تنش ریسک‌های ژئوپلیتیک (درگیری‌های سوریه) در ایجاد فضای محافظه‌کاری در بازار سهام را نباید از نظر پنهان داشت. به‌طوری که در انتهای هفته از تب و تاب شاخص و رشد قیمت‌ها کاسته شد. در صحنه انتخابات و در حالی که نزدیک 5هفته به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود، تحولات از مدار پیش‌بینی خارج شده است. این موضوع بیش از پیش به احتیاط معامله‌گران انجامیده است.

    در کنار مسائل سیاسی داخلی و خارجی در حوزه اقتصادی بحث‌ها در مورد دستاوردهای دولت و نتایج آن و همچنین اظهار نظرهای کاندیداهای احتمالی رئیس‌جمهوری در رسانه‌ها در معرض دید معامله‌گران قرار داشته است. در تحولات اقتصادی وزیر صنعت اعلام کرد:‌ این وزارتخانه در حال تکمیل فهرستی از کالاهایی است که تولیدِ داخل آن، پاسخگوی نیاز کشور یا مازاد بر نیاز تولید است تا با تصویب دولت، ثبت سفارش واردات آنها محدود شود.به گزارش «ایرنا»‌ محمد‌رضا نعمت‌زاده در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: طرح رونق تولید که با اجرای آن تسهیلاتی به صنایع کوچک و متوسط پرداخت شد، امسال نیز عملیاتی خواهد شد.محدود کردن واردات به ویژه در برخی از صنایع نظیر لاستیک‌سازی می‌تواند به کمک شرکت‌های بازار سهام بیاید.در همین حال در حوزه بین‌المللی با سخنان دونالد ترامپ در مورد ارزش دلار و لزوم کاهش آن، بهای مواد خام در بازارهای جهانی دستخوش تلاطم شد. از این رو بهای نفت خام به کانال 54تا 55دلار در هربشکه برای نفت برنت عقب نشست و بهای هر تن مس به 5هزار و 682 دلار رسید. بهای روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 625دلار و 2هزار و 240دلار (در هر تن) گزارش شده است.

     

    در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد 25واحدی مواجه شد. کاهش قیمت‌های جهانی مهم‌ترین‌ دلیل عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه بود.در بازار این روز اکثر صف‌های خرید در بازار جمع‌آوری شدند. روز چهارشنبه بازار با فرو‌کش کردن تب نمادهای کوچک بازار پایه‌ای، شاهد صف‌های خرید در نمادهای قندی بود. اکثر نمادهای قندی با صف خرید همراه شدند.در مهم‌ترین‌ تحولات روز چهارشنبه رقابت سه‌روزه خریداران بلوک 6/ 42درصدی فروشگاه رفاه به پایان رسید.براساس شنیده‌ها یکی از زیر‌مجموعه‌های دانایان پارس اقدام به خرید این بلوک کرده است. در گروه پتروشیمی چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی هفته آینده از سوی رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. با تحقق این موضوع، 2 میلیون تن افزایش ظرفیت صورت می‌گیرد و سالانه حدود 2 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می‌شود.

    به گزارش «ایرنا» چهار طرح پتروشیمی شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز 2 پتروشیمی کاویان، ام.ای.جی (MEG) پتروشیمی مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت کلی 2 میلیون تن در سال، به بهره‌برداری خواهند رسید. فاز دوم پتروشیمی مروارید با هدف تولید انواع «اتیلن گلایکول» شامل «منو و دی و تری اتیلن گلایکول» با ظرفیت تولید سالانه 540 هزار تن طراحی، ساخت و آماده بهره‌برداری رسمی است. پیش‌بینی می‌شود در مجموع امسال با افتتاح و راه‌اندازی این چهار طرح و پروژه‌هایی مانند پتروشیمی متانول کاوه، فاز اول پتروشیمی بوشهر، مرجان، فاز سوم پتروشیمی پردیس و پتروشیمی پتروکیمیای ابن سینا ظرفیت تولیدات پتروشیمیایی ایران به هدف‌گذاری 72 میلیون تن برسد. در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه مطابق تصمیم‌گیری‌های انجام شده امسال سیمان با 4 تا 5/ 4 درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد، گفت: قیمت هر تن سیمان فله تیپ 2 بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده در درب کارخانه 120 هزار تومان است.در گروه فلزی، سازمان بورس درباره آخرین وضعیت ذوب آهن توضیح داد. این شرکت فرابورسی بعد از 3 ماه آماده بازگشت به تابلو معاملات می‌شود.

    براساس گزارش سازمان با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، مکاتبات متعددی با شرکت انجام گرفت. سازمان بورس در مورد بخش‌های بااهمیتی از قبیل پروژه ریل، سود فروش دارایی‌های ثابت، تغییرات با اهمیت در نرخ زغال‌سنگ، تولید و فروش، ظرفیت، هزینه‌های مالی، سود (زیان) خالص، از ذوب آهن درخواست کرد تا با ارائه اطلاعات، توضیحات، مستندات و مدارک مربوط نسبت به توضیح و رفع ابهامات مذکور اقدام کند.

    طبق اطلاعات پیوست این شرکت از مجموع 120 هزار تن فروش ریل در پیش‌بینی سال مالی 96، فقط 40 هزار تن آن دارای قرارداد و مابقی فاقد قرارداد بوده است. همچنین مبنای ارزیابی فروش دارایی‌های ثابت و محاسبات سود فروش، فاقد گزارش کارشناس رسمی است. شرکت تاکنون پاسخی در مورد ابهامات مذکور ارائه نکرده است. بند 3 گزارش حسابرس مستقل در مورد صورت سود و زیان پیش‌بینی‌شده برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی‌ پیش‌بینی‌شده شامل مبلغ 450 میلیارد تومان سود حاصل از فروش اراضی فاقد سند مالکیت یا دارای معارض موضوع یادداشت توضیحی است. در این خصوص، تحقق درآمد پیش‌بینی‌شده منوط به نحوه توافق با خریداران آتی و رفع موانع یاد شده خواهد بود. شایان ذکر است این برآورد، مبلغ 136 ریال زیان هر سهم «ذوب» را کاهش داده است. با عنایت به موارد فوق ضروری است استفاده‌کنندگان از اطلاعات، تاثیرات احتمالی تغییر در مفروضات پیش‌بینی درآمد هر سهم و آثار احتمالی موارد مطرح شده در گزارش حسابرسی و بازرس قانونی را بر سودآوری شرکت در زمان خرید و فروش سهام مد نظر قرار دهند. در گروه خودرویی بروز آتش سوزی در شرکت کروز بزرگ‌ترین‌ قطعه ساز کشور تاثیراتی را بر گروه بهمن و شرکت‌های خودرو‌ساز طرف قرارداد شرکت خواهد داشت. در این گروه مدیرعامل ایران خودرو سهم قطعه سازان در قراردادهای جدید خارجی را اعلام کرد.هاشم یکه زارع درباره سهم قطعه‌سازان داخلی در قراردادهای جدید خودرویی به خانه ملت گفت:خودروهای جدید، ساخت داخل می‌شود و این خودروها را باید قطعه سازان داخلی تولیدکنند.سهم تولید داخل،طی سال اول اجرای قراردادهای جدید خودرویی به 40 درصد می‌رسد. وی با بیان اینکه سهم تولید داخل در قراردادهای جدید خودرویی به تدریج افزایش می‌یابد، ادامه داد: پس از گذشت مدت زمانی سهم تولید داخل حداقل به 70 درصد می‌رسد. در قرارداد پژو با 40 قطعه ساز داخلی،قرارداد منعقد شده است. همچنین با قطعه سازان دیگر نیز قراردادهایی منعقد می‌شود. درگروه غذایی توسعه صنایع بهشهر روز چهارشنبه برای برگزاری مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه متوقف شد. این شرکت قصد دارد افزایش سرمایه‌ای 17 درصدی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی صورت دهد. در گروه نفتی شرکت نفت و گاز پرشیا به‌عنوان پانصد و سیزدهمین شرکت پذیرفته شده در بخش «استخراج نفت خام و گاز طبیعی؛ فعالیت‌های خدماتی جنبی استخراج نفت و گاز، به استثنای بررسی‌های اکتشافی »، گروه و طبقه‌ «استخراج نفت خام و گاز طبیعی» با کد «1110» با نماد «پرشیا(pershia)» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

    در گروه دارویی بلوک 5/ 16 درصدی از سهام دارو‌سازی جابرابن حیان که روز دوشنبه انجام شد براساس خبرهای اولیه در اختیار صندوق کارکنان بانک‌ها قرار گرفته است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت ومتعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 236میلیارد تومان و در فرابورس به 123میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها