عصر خودرو

دلار یک هفته در محدوده ۳۷۶۰ تومان نوسان کرد

وضعیت زمستانی در معاملات ارزی

عصر بازار- در آخرین روز کاری هفته گذشته، دلار تغییرات چندانی را تجربه نکرد تا برای هشتمین روز کاری متوالی در کانال ۳ هزار و ۷۶۰ تومان نوسان کند.

وضعیت زمستانی در معاملات ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، دلار 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 762 تومان رسید. به گفته فعالان، عرضه مناسب ارز و کاهش فعالیت معامله‌گران غیررسمی دو عاملی بودند که منجر به افت دلار شدند. بالا نرفتن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در کشورهای همسایه از دیگر عوامل اثرگذار در کاهش قیمت بودند. افت روز آخر موجب شد که بازدهی شاخص ارز در دومین هفته فروردین ماه به منفی 1/ 0درصد برسد. میزان نوسانات روزانه دلار در هفته گذشته مانند بازدهی آن محدود بود. دلار در 5 روز کاری هفته گذشته نوسان بالای 5 تومان را تجربه نکرد و تنها در محدوده 3 هزار و 760 تومان تغییرات خود را به ثبت رساند.
    به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز که منجر به کاهش حجم معاملات شد، زمینه کاهش نوسان را فراهم کرد. عده‌ای از معامله‌گران انتظار دارند این وضعیت زمستانی در هفته جاری نیز ادامه پیدا کند. به گفته آنها، به نظر نمی‌رسد متغیر جدید افزایشی در آخرین هفته فروردین به بازار وارد شود و در نتیجه روند کم‌نوسان پی گرفته خواهد شد. این در حالی است که عده‌ای باور دارند قیمت ممکن است در هفته جاری روند متفاوتی را طی کند. به گفته آنها، هر چقدر به زمان انتخابات نزدیک‌تر شویم، شماری از معامله‌گران تلاش بیشتری خواهند کرد که پیرامون اخبار جوسازی کنند و همین موضوع منجر به افزایش قیمت خواهد شد. اخبار تحرکات آمریکا در منطقه نیز دیگر عاملی است که ممکن است روند قیمت‌ها را در طول هفته در بازارهای جهانی تغییر دهد و در نتیجه قیمت‌های بازارداخلی را نیز متاثر کند. این در حالی است که اکثر معامله‌گران انتظار ندارند حداقل در ابتدای هفته قیمت‌ها تغییرات خاصی را تجربه کنند.

    برخلاف کاهش قیمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را ثبت کرد و با هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 211 هزار تومان رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که بهای اونس در بازارهای جهانی رشد بیشتری را تجربه و از مرز هزار و 280 دلار عبور کرد. به گفته فعالان، رشد جزئی سکه در مقایسه با صعود اونس بیشتر ناشی از کاهش تقاضای فیزیکی این فلز گرانبها بود. به گفته شماری از فعالان، پس از تعطیلات نوروز تقاضا برای سکه تمام کاهش یافته و همین موضوع موجب شده که دامنه نوسانات آن کاهش پیدا کند. بخش دیگری از دلیل این رشد نامتناسب ناشی از حباب سکه بود. برخلاف سکه تمام، نوسانات سکه‌های کوچک‌تر در هفته گذشته بالا رفت.

    اوج‌گیری نیم و ربع سکه

    در دومین هفته جدی بازار در سال 96، دلار و سکه تمام نوسان چندانی را تجربه نکردند، ولی سکه‌های کوچک‌تر درخشیدند. روز پنج‌شنبه، نیم‌سکه با 2 هزار تومان رشد به قیمت 697 هزار تومان رسید تا میزان بازده هفتگی آن به 5/ 2 درصد برسد. نیم‌سکه در تمام طول هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد و رشد روز آخر توانست آن را به کانال 700 هزار تومان نزدیک کند. آخرین بار در اسفند سال گذشته، این فلز ارزشمند در کانال 700 هزار تومان قرار داشت، با توجه به آنکه فضای بازار در 13 روز ابتدایی فروردین 95 چندان جدی نبود و نرخ‌های متفاوتی در بازار وجود داشت، می‌توان گفت که نیم‌سکه برای اولین بار از اواخر اسفند سال گذشته به مرز روانی 700 هزار تومان نزدیک شده است.

    نیم‌سکه در ابتدای هفته گذشته حرکت خود را از ابتدای کانال 680 هزار تومان آغاز کرد. روز شنبه نیم‌سکه با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 683 هزار تومان و روز یک شنبه با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 685 هزار تومان رسید. با این حال، بیشترین میزان رشد روزانه نیم‌سکه در هفته گذشته روز دوشنبه رخ داد. در سومین روز هفته، نیم‌سکه با 7 هزار تومان صعود از کانال 690 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 692 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش تقاضا برای خرید نیم‌سکه در آستانه روز پدر در روز سه‌شنبه عامل اصلی رشد قیمتی یاد شده بود. پس از تعطیلی روز سه‌شنبه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روند افزایشی نیم‌سکه ادامه یافت و روز چهارشنبه نیم‌سکه با 3 هزار تومان رشد به قیمت 695 هزار تومان رسید. در آخرین روز هفته، این فلز گرانبها رشد کمتری را به ثبت رساند و تنها 2هزار تومان به قیمتش افزوده شد تا در آستانه مرز روانی 700 هزار تومان قرار بگیرد. افزایش بهای نیم‌سکه در 2 روز آخر بیش از هر موضوعی ناشی از رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بوده است. روند ربع سکه نیز در هفته گذشته مانند نیم‌سکه بود، با این تفاوت که میزان افزایش هفتگی ربع سکه بسیار بیشتر از نیم‌سکه بود. در حالی که در هفته گذشته نیم‌سکه 5/ 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، ربع سکه بازدهی 7/ / 3 درصدی را تجربه کرد. ربع سکه که در اولین روز هفته گذشته با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 376هزار تومان رسیده بود، در انتهای هفته با قیمت 388 هزار تومان به کار خود پایان داد. برخلاف روند نیم‌سکه و ربع سکه، هفته گذشته فضای بازار ارز و سکه تمام نسبتا آرام بود.این موضوع از میزان بازده هفتگی دارایی‌های یاد شده نیز مشخص بود. سکه تمام در دومین هفته فروردین‌ماه تنها 1/ 0درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه دلار نیز 1/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد.

    زندان دلار

    در 8 روز کاری گذشته، شاخص بازار ارز تنها در کانال 3 هزار و 760 تومان نوسان کرد. در این بازه زمانی، عامل افزایشی یا کاهشی خاصی در بازار وارد نشد که قیمت را دچار هیجان بیشتری کند. کاهش دامنه نوسانات دلار موجب شده که جذابیت این ارز برای معامله‌گران پایین بیاید و بخشی از آنها از این بازار خارج شوند. وضعیت در بازار سکه نیز در هفته گذشته کم‌نوسان بود. سکه هفته گذشته در دامنه یک میلیون و 203 تا یک میلیون و 211 هزار تومان نوسان کرد. این فلز گرانبها از یکسو در برابر افت به کانال پایین‌تر مقاومت کرد و از سوی دیگر توان عبور به سطوح بالاتر را نیز از خود نشان نداد. تغییرات سکه تمام در حالی محدود شده است که تحت تاثیر روند افزایشی اونس جهانی برخی انتظار نوسان بیشتری را برای فلز گرانبهای داخلی داشتند.

     

    برچسب ها