عصر خودرو

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا مطرح کرد؛

شفافیت بازار کشاورزان با حضور در بورس کالای ایران

عصر بازار- راه اندازی بورس زعفران و پسته یکی از مجموعه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای شفافیت بازار کشاورزان و نقدشوندگی محصولات کشاورزی بوده است. به گفته "محمد اسکندری" معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران دولت تدبیر و امید توانست با راه اندازی بورس زعفران و پسته در اواخر سال ۱۳۹۵ به شفافیت بازار کشاورزان کمک کند.

شفافیت بازار کشاورزان با حضور در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شادا، مشروح این گفتگو به شرح ذیل است.

    با توجه به راه اندازی بورس زعفران و پسته در بورس کالا در اواخر سال گذشته در صورت امکان در خصوص این بازار و اهداف ورود به آن توضیحات کلی ارائه فرمایید؟

    نخست اینکه لازم است بگویم در کشور همواره باید بازاری شفاف برای کشاورزان و واسطه ها و صادرکنندگان و مصرف کنندگان وجود داشته باشد تا نرخها به صورت قابل اتکایی در آن تعیین و اعلام شود. همچنین لازم است امکان پوشش ریسک و تأمین مالی برای فعالان این بازار وجود داشته باشد که با گسترش معاملات فعلی از نقدی به معاملات معطوف به آینده (سلف، آتی، اختیار) این مهم قابل تحقق است.

    همچنین برای بازیابی شهرت نام تجاری این محصولات، وجود بازار با کیفیت و قیمتهای قابل اتکا و در عین حال دارای شهرت جهانی، به نحوی که معامله گران بین المللی هم بتوانند در آن فعالیت کنند از الزامات این موضوع است. اینها همه از اهدافی است که بورس کالا از ورود به معاملات این 2 محصول دنبال می کند. از این رو بورس کالای ایران در دولت یازدهم توانست با راه اندازی بورس زعفران و پسته در اواخر سال 1395 به شفافیت بازارسرمایه و به خصوص کشاورزان کمک کند.

    راه اندازی بورس پسته و زعفران در زمان دولت تدبیر و امید چه کمکی به بازار سرمایه می کند؟

    امکان فعالیت معامله گران بازار سرمایه در بازار دارایی های واقعی در کنار دارایی های مالی از طریق تعریف ابزارهای معاملاتی و تأمین مالی و پوشش ریسک، که با تنوع بخشی ابزارهای بازار سرمایه همراه باشد از کارکردهای مهم راه اندازی این بازارها است. بدین ترتیب بازار سرمایه بیش از پیش به بخش واقعی اقتصاد پیوند می خورد. همچنین امکان ایجاد سبد دارایی متنوع تر برای فعالان بازار سرمایه فراهم می شود و از سویی ایجاد گردش نقدینگی از بازار سرمایه به بازار دارایی واقعی و بازگشت آن در زمان فروش، می تواند به واقعی شدن قیمت دارایی های واقعی و در نتیجه تحلیل پذیرتر شدن قیمت دارایی های مالی تعریف شده بر روی این دارایی های واقعی کمک کند.

    بورس پسته و زعفران چه کمکی به معیشت مردم بالاخص کشاورزان می کند؟

    در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی  زعفران کاران و پسته کاران خرد این است که نمی‌توانند برای محصول تولیدی خود با قیمت منصفانه مشتری مناسبی بیابند و اکثراً مجبور به فروش محصول به واسطه های قدرتمندی هستند که بعد از مدتی منافع اصلی تولید و زحمت کشاورزان به آنها تعلق می گیرد. راه اندازی این معاملات شرایط لازم را برای حضور کشاورزان خرد، در کنار فعالیت حرفه ای و شفاف واسطه های حرفه ای در این بازار را فراهم کرده است.

    با ورود کشاورزان به معاملات و فروش محصول خود، شفافیت در قیمت محصول با کاهش قدرت واسطه های غیرمولد همراه می شود. همچنین امکان تامین مالی و فروش محصول در زمان مناسب تر با ورود به بورس پسته و زعفران برای کشاورزان فراهم می شود.

    عرضه پسته و زعفران در بورس به چه صورتی انجام می گیرد؟

    معاملات زعفران در بورس کالا هم به صورت گواهی سپرده کالایی و هم در بازار فیزیکی به صورت نقد، سلف و نسیه امکان پذیر است. شرایط عرضه پسته در بورس کالا در بازار فیزیکی به طرق مختلف قابل انجام است و معاملات گواهی سپرده کالایی آن در آینده نزدیک راه اندازی می شود.

    معاملات آتی زعفران نیز در هیأت پذیرش بورس کالا به تصویب رسیده است که با گسترش معاملات نقدی و کشف قیمت قابل اتکا، بازار آتی نیز راه اندازی خواهد شد. همچنین در نظر است ابزار اختیار معامله نیز بر روی زعفران راه اندازی شود که به شرط راه اندازی معاملات آتی این مهم نیز محقق خواهد شد.

    این اقدام چه کمکی به کاهش واسطه گری می کند؟

    معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران چه زمانی در بورس کالا شروع به کار کرده است و در حال حاضر در کدام استان ها، انبار به منظور نگهداری زعفران در بورس پذیرش شده اند؟

    معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) از بهمن ماه سال 95 شروع شده است و پس از آن و با توجه به تولید و نیاز بازار، از اسفند سال 95 امکان معامله زعفران رشته ای بریده ممتاز (سرگل) نیز فراهم شده است. در حال حاضر یک انبار در استان خراسان رضوی در شهر مشهد در بورس کالا پذیرش شده است و این انبار زعفران سرگل و پوشالی درجه یک را تحویل می گیرد. انبارهای زعفران بسته به وجود متقاضیان گسترش خواهد یافت.

    شایان ذکر است معاملاات گواهی سپرده کالایی پسته نیز در آینده نزدیک در بورس کالا راه اندازی می شود.

    آیا زعفران‌کاران سایر استان‌ها هم می‌توانند محصولاتشان را از طریق گواهی سپرده کالایی عرضه کنند؟

    انبار پذیرش شده در استان خراسان رضوی فقط مختص زعفران‌کاران خراسانی نیست. هر چند عمده زعفران در استان خراسان رضوی تولید می شود سایر تولید کننگان استان های دیگر نیز می توانند زعفران خود را به این انبار تحویل دهند هر چند به منظور سهولت سایر زعفران کاران جهت انجام معاملات، پذیرش انبارهای استاندارد سایر استان ها در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

    در خصوص هزینه های ارزیابی و انبارداری زعفران و سایر جزییات انبار پذیرش شده در مشهد توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

    برای ارزیابی و نمونه گیری زعفران، مبلغ 150 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به صورت نقدی توسط تحویل دهنده به انباردار پرداخت می شود.همچنین انباردار مجاز است به منظور ارزیابی محصول حداکثر تا 3 گرم از کالا به ازای هر محموله را برای آزمون مورد استفاده قرار دهد و قبض انبار را بر اساس وزن خالص صادر می کنند.

    مدت زمان لازم برای ارزیابی کالا، 24 ساعت پس از زمان دریافت کالا است که در این مدت محصول در قرنطینه می ماند و امکان عودت آن به مالک کالا وجود ندارد و در صورت انطباق با استاندارد مشخص شده، قبض انبار صادر می شود و در غیر اینصورت کالا به مالک بازگردانده می شود.

    هزینه های انبارداری این محصول به مبلغ یک ریال به ازای هر گرم است و حداکثر مدت نگهداری در انبار پذیرش شده تا پایان بهمن ماه سال 96 است.

    برچسب ها