عصر خودرو

آغاز شمارش معکوس برای افتتاح رسمی پنج فاز

گام نهایی دولت یازدهم برای برابر کردن تولید گاز با قطر در پارس جنوبی

عصر بازار- افتتاح پنج فاز پارس جنوبی توسط رئیس جمهوری که قرار است هفته آینده به طور رسمی انجام شود، با جبران عقب ماندگی های گذشته، میزان تولید گاز ایران با قطر را در بزرگترین میدان گازی جهان پس از سال ها تاخیر، برابر می کند.

گام نهایی دولت یازدهم برای برابر کردن تولید گاز با قطر در پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پنج فاز 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی که بخش عمده توسعه آنها در دولت یازدهم انجام شد، قرار است هفته آتی با حضوردکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و میهمانان داخلی و خارجی به طور رسمی افتتاح شود.
    علاوه بر پنج فاز پارس جنوبی قرار است چند طرح پتروشیمی و لایه نفتی پارس جنوبی نیز به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار به بهره برداری برسد که جزو بزرگترین سرمایه گذاری های تاریخ اقتصادی کشور به شمار می رود.
    میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
    ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
    یکی از دغدغه های ایران در سال های گذشته، تولید حداکثری قطر از پارس جنوبی و از دست رفتن فرصت برداشت از این میدان مشترک توسط ایران بوده است.
    با توجه به اینکه به دلیل شرایط فیزیکی، امکان مهاجرت گاز این میدان مشترک به کشور قطر وجود دارد، کارشناسان همواره بر لزوم توسعه هرچه سریع تر بخش ایرانی این میدان تاکید کرده اند.

    **ابتکار دولت یازدهم در 2 برابر کردن تولید گاز در پارس جنوبی
    با وجود سرمایه گذاری گسترده در پارس جنوبی در گذشته، به دلیل پراکندگی اقدام ها، در عمل این فازها به مرحله نهایی و بهره برداری نرسیدند، اما دولت یازدهم تلاش کرد با اولویت بندی طرح ها این عقب ماندگی را جبران کند.
    اولویت بندی فازهای پارس جنوبی در دولت یازهم سبب تسریع در روند اجرای طرح های در دست اجرا در میدان عظیم گازی پارس جنوبی شد.
    بر اساس تصمیم وزارت نفت در سال 1392، پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 که نسبت به سایر فازها پیشرفت بیشتری داشتند در اولویت اصلی و سایر فازها در اولویت بعدی قرار گرفتند که تاکنون بخش زیادی ار آنها به بهره برداری رسیده است.
    پس از راه اندازی کامل فازهای 12، 15 و 16 و بخش هایی از 17 و 18، اکنون توسعه فازهای 19، 20 و 21 در اولویت قرار گرفته است.
    تخمین زده می شود با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی ضمن تامین پایدار نیاز کشور به انرژی، سالیانه 100 میلیارد دلار درآمد عاید کشور شود.
    از سوی دیگر،‌ میزان تولید گاز پارس جنوبی در دولت یازدهم جهشی قابل توجهی یافت به طوری که نسبت به آغاز به کار این دولت، 2 برابر شد.
    تولید گاز از ١۰ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به ٢٨٥ میلیون متر مکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به ٥٤۰ میلیون مترمکعب در روز می‎رسد.

    **افزایش 300 میلیون مترمکعبی تولید گاز در پارس جنوبی
    بر اساس گزارش ها، تولید گاز در پارس جنوبی، روزانه رشد 300 میلیون مترمکعبی را تجربه کرده و همچنان در حال افزایش است.
    میزان تولید گاز پارس جنوبی در سال 1393 نزدیک به ١۰٣ میلیون متر مکعب رشد کرد. این رشد در سال 1394 به ٥٧ میلیون متر مکعب در روز رسید.
    پیش از این «محمد مشکین فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اعلام کرده بود تا پایان سال 1395 نیز ١٤۰ میلیون مترمکعب دیگر به این رقم افزوده می‎شود.
    چندی پیش وزیر نفت در این باره گفت: تا پایان دولت یازدهم به حجم عظیم گاز که در عسلویه تولید می شود، 300 میلیون مترمکعب اضافه شده و این امر بدان معناست که برداشت گاز در این مدت به 2 برابر می رسد.
    بیژن زنگنه یادآوری کرد: 10 فاز پارس جنوبی در دولت اصلاحات به بهره برداری رسید. در دولت یازدهم نیز 11 فاز پارس جنوبی به بهره برداری می رسد تا یکبار دیگر با کشور قطر در برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی برابر شویم و حتی پیشی بگیریم.
    با تکمیل بخش های باقیمانده پارس جنوبی تا پایان سال 13٩٧، ظرفیت تولید گاز کشور در این میدان به ٧٢٥ میلیون متر مکعب در روز می رسد.
    افتتاح این پنج فاز پارس جنوبی در حالی صورت می‌گیرد که طرح توسعه فاز 12 بعنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی و فازهای 15و 16 نیز در دولت یازدهم با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده و به بهره ‌برداری رسیدند.
    پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت وعده داده بود در سال 1396برداشت روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی بیشتر از قطر خواهد شد.

    برچسب ها